|
|
|
|---|---|
|
undrar om någon vet vad som kan vara problemet när kopplingen knarrar den sista biten ner i botten. har gått runt 9000mil. mvh: Jimmy | |
|
Bristfällig smöjning av kopplingsaxeln. Samma fel på min 318i E46 -99, går ej att fixa från utsidan tyvärr... |
|
|
ok, hur fixar jag det då? och vad kostar det? något som tar skada? Mvh: Jimmy |
|
| Oftast väntar man till kopplingsbytet, om det inte börjar kärva så pass att det är svårt att få i växlarna. | |
| när är kopplingsbytet då? | |
| Kopplingen på min bil knarrade/gnisslade lite när jag köpte den. Den var då körd ca 12500mil. Nu har jag kört ytterligare ca 5000mil och kopplingen för inte mer något ljud, så det kan hända att det går över ifall du orkar vänta :) Kopplingen byter man väl i allmänhet när den börjar slira. Det har inte hänt ännu på min bil, men kopplingen har börjat bita högre upp med tiden så jag antar att ett kopplingsbyte är på kommande i något skede. | |
|
okej, men om du skulle uppskatta, vad kan ett kopplingsbyte kosta, på en 330ci? tack för svaren!! |
|
| Vet faktiskt inte, men på basen av tidigare inlägg torde det röra sig om kring 5-7000 kr ifall bytet görs på en BMW verkstad. Någon annan här kanske har bättre information ? | |
|
Detta skall vara ett "vanligt" fel, jag sa till BMW att smörja upp där det gnisslar på min koppling. Då satte BMW dit en ny! Tror bytet skulle kosta ca 5000:- annars. Anledningen för bytet på BMW var tydligen att det inte gick att smörja upp, svåråtkomligt kanske. Jag tackade iaf för en ny gratis koppling. Min hade då gått 5-6000 mil. /chni |
|
|
okej, är det något som går på någon sorts garanti eller? Förresten, jag har haft en 320i -99 och på denna tyckte jag att växellådan kändes mer distinkt och hård. På den 330ci så känns den mycket lättare och mjukare och inte med riktigt lika distinkta lägen? Någon som vet om det skall vara så? tack för svaren! |
|
|
Jag fick min koppling på goodwill, vet ej vad kraven för det är dock. /chni |
|
|
Chni: ok, vad är det för årsmod och hur länge sen var det? Mvh: Jimmy |
|
|
Är en -01 och det var nog ett par år sedan... /chni |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.