|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar hur pass bra en 330ci håller på bana? vad tar stryk? Några erfarenheter om vad som går sönder? Både m-chassit och vanliga? mvh! | |
|
Det som stryk i första hand är bromsarna. Sen slits så klart däck, bussningar, dämpare och motor. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| är det nån fara att köpa en bil som körts någon gång på bana? | |
|
Nej. Så länge den inte använts enbart till bankörning så är det ingen fara. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
nej nångång bara. kanske vid 3-4 tillfällen. Är det något speciellt man ska akta sig för? Tack för svaren! mvh: Jimmy |
|
| Ifall det är en tidig 330:a så kan det löna sig att kolla bottenplåten kring främre vänstra fästet för bakvagnsupphängningen. Gamla E46or (fram till tidiga -01or tror jag) har för tunn bottenplåt, så fästet kan lossna. Det är ganska omständigt att fixa ifall man vill göra det ordentligt. I och för sig borde BMW alltid stå för reparationen, eftersom detta är ett allvarligt konstruktionsfel, men ifall bilen bevisligen använts för bankörning kan det ju vara lite si och så... | |
|
tack! detta gäller en 02:a så det skall väll kanske inte vara någon fara, Något mer? Mvh: Jimmy |
|
|
Kan aldrig tänka mig att du behöver oroa dig för att bilen gått på bana några gånger. Tror tvärtemot att bilen mår bra att motioneras lite såvida det inte går till överdrift givetvis. Det är ju som tidigare nämnts bromsar och däck som tar mest stryk. Överhettad bromsolja kan också ge "svampig" känsla i pedalen. ///M-Power När du älskar att köra |
|
|
aha okej. Så jag behöver inte oroa mig särkilt mycket över motor och drivlina? Iaf inte mer än vanligt :) Mvh: Jimmye |
|
| En annan grej du kan kolla är att växelspaken centrerar ordenligt. På många E46or har spaken en tendens att fastna till höger (under 5ans läge), speciellt när det är kallt ute och lådan är kall. Detta är i och för sig något man kan leva med, men stör såklart lite grann. Det problem har inte heller nödvändigtvis något att göra med hur bilen har körts. | |
|
perret: Okej tack, men hur kollar jag det? mvh, |
|
|
Inte så dyrt att fixa tydligen iaf, men troligen jobbigt. Länk Jag har llite det problemet med växelspaken, dvs när man kör på 5:an innan motorn är riktigt varm och skall växla till 4:an så hakar den sig fast lite under 5:ans läge. /chni |
|
|
aha okej då förstår jag. Tack! |
|
|
Det är inga problem alls att köra på bana med en 330i E46. Jag körde 1-2 ggr per år med min förra och det enda negativa var att däck och bromsbelägg slets mycket snabbare. I övrigt märktes inget som helst negativt på bilen under de drygt tre år jag körde med den. Sköts bilen normalt, servas regelbundet, osv, klarar den lätt av bankörning. 330i har ju också lite större bromsar än övriga E46, vilket är en fördel vid bankörning. Bilen är mycket välbalanserad vid bankörning, så länge inte däcken blir för varma (men det är knappast bilens fel utan bara ett resultat av att gatdäck inte pallar med mer än några få varv utan att överhetta). Det kan vara värt att plocka bort något av hjulen för att inspektera bromsbeläggens skick, men det är väl sant även för en bil som inte gått på bana. |
|
|
nockenville: Tack! går den bra att köra på banan effektmässigt, jag menar är det tillräckligt med effekt för att köra bana med lite fart :) mvh; |
|
|
Jag har kört på Gelleråsen, Knutstorp och Tullinge flygfält med 330i E46. Effekten räcker gott och väl. Visst hade väl varvtiderna sänkts något med mer effekt, men jag kör för att ha kul, inte slå varvrekord och effekten räcker väl till för att ha kul. Med 328i har jag även kört på Sviestad, Mantorp och Kinnekulle, samma slutsats där. I somras provade jag Gotland Ring med min 330i E90. Effekten är inget hinder för att ha grymt kul. Största begränsningen för bankörning är helt klart gatdäcken. När dessa blir varma blir bilen simmig och man känner sig aldrig helt säker på om den skall överstyra eller understyra. R-däck är lösningen. |
|
|
Effekt är ganska irrelevant om man ska åka bana med en gatbil några gånger per år. Väghållning, däck och bromsar är viktigare men det är du själv som är den största begränsningen i hur fort du kan åka... Byt bromsvätska (till Castrol SRF, Motul RBF300 eller motsvarande, lufta bromsarna vid varje bankörningstillfälle), byt motorolja till en med 0W-40 eller 10W-60 viskositet (byt ofta), skruva dit ett par R-däck. Ge bilen service oftare. Sen har du en 330 som är riktigt kul på bana för lite amatörkörning. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
tack för svaren nockenvwelle, tryggve nockenvelle; Går sedanen lika bra på banan som e46 coupen? Är det m-chassie på någon? mvh; |
|
|
Jag har bara kört sedanen på bana, aldrig coupen. Det finns väl flera chassivarianter på bägge? Men för bankörning är egentligen alla varianter för mjuka, men det är kul ändå. Jag hade standardchassit på E46:an och har sportchassit på E90:in. Överlag är chassit på E90 bättre, men det är ruskigt kul att köra på bana med bägge bilarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.