AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.269

Fläkt,Check Control,elfel problem E32

pr
61
prose
528iA -97
har lite problem med min BMW 730i -88

Kupéfläkten fungerar inte, den är helt död.. lyser dock osv men blåser inget..

Check Control,(stora färddatorn) är typ glapp, när man slår igång strömmen så lyser bara bakgrundsljuset på den, men det står inget.. när man startar motorn så tar det ett tag sen slår den igång helt,.. så milen osv står..

C-låset är glappt,. låser upp och efter nån sekund så låser den igen.. och förardörren går nästan aldrig upp..

Elhissen på förarsidan fungerar inte, men alla andra fungerar utmärkt,.. takluckan också..

nån som har nå tips och kan hjälpa till?
Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Angående förardörren med elhissar och c-lås skulle jag ta en titt på kabelgenomföringen mellan dörr och kaross. Inte ovanligt att kablar går av mitt i "viket" där. Kupefläkten så gissar jag på säkringar, finns mer än en till detta. Bytte själv 4st häromdagen till just den. Kända fel i instrumenthuset är glapp, fukt, dåliga lödningar och trasiga kondensatorer.

pr
61
prose
528iA -97
okej tackar tackar.. vilka säkringar var det du böt?
Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Hmmm...kommer inte ihåg på rak arm...Efter en titt på schemat kan du kolla 9,19, 20, 29, och 33. Kolla även reläet, raden mot motorn nr4 räknat från fronten mot rutan. Skall vara gult och 5poligt har jag för mig.

pr
61
prose
528iA -97
okej.. säkring 19 går direkt när jag startar..
Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Kolla så du har rätt relä, annars låter det som fläkten e rökt....

pr
61
prose
528iA -97
okok.. de har då fungerat förut så de är nog rätt relä, då är det nog fläkten som har gjort sitt :/ men den har stått i ca 2år.. och före de så fungerade fläkten
Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Ärg eller liknande i fläkten då som orsakar kortslutning kanske? Kan ju prova att dra runt fläkten manuelt ett par varv och prova igen, den kanske sitter fast?

Säkring 19 har smält hela hållaren på min bil, med en egenmonterad säkringshållare så håller säkringen, men den har faktiskt smält.
Om nån har nån fin lösning på detta problemet så är alla tips välkomna.
pr
61
prose
528iA -97
jo sant =) ska testa det i veckan!
pr
61
prose
528iA -97
tackar tackar Arnell! det var precis det som var felet, den hade ju stått ett tag så den hade fastnat =) har smort och kört den ett tag nu, funkar bra :) ska skruva ihop det imorrn =)
pr
61
prose
528iA -97
Check Control problemet är nog dom 5 kondesatorerna som sitter där inne..

Länk

jag ska testa nångång i veckan tror jag =) måste bara köpa nå nya kondesatorer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.