AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
715

Vad tänker man på vid köp av 318 E46 -00?

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Morsan ska åka och kolla på en 318 E46 så jag undrar lite snabbt vad man ska kolla efter för brister. Vilka aktioner har bilen haft och så vidare. Riktar mig till er som har erfarenhet av dessa bilar först och främst.
Tack på förhand!

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
det värsta på e46:orna är väl rosten.. så kolla bland annat på dörrkanter och huven där det lätt börjar rosta
motortempraturen, länkarmarna ska vara bytta, gasspjälett är elektriskt kan kärva och fukt innanför glasen på strålkastarna. Fråga om den drar mycket bensin, det gör min. Rosten bör vara åtgärdad på garantin.

projektmannen
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Tackar killar.
Då har man lite att hålla koll på. Har dessa bilar DSC som standard eller är det något tillval man kan välja till? I annonsen står det "antispinn" men på utrustningslistan ser jag varken DSC eller ASC+T... ASC+T är väl en tidigare variant av DSC i och för sig, så det är jag inte förvånad över.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Helga
Jag skulle nog tänka att köpa en 323 istället för 318. Väldigt lite prisskillnad mellan dessa och 323 är minst lika snål. Vi kör vår på 0.77 dom sista 1000 milen. Tystare, snabbare, komfortablare, lyxigare. Mycket mer för en liten summa. 10-20´

//Helga
helga.. det finns infa svensksålda 323 e46 sedaner. så om man itne vill ha import faller den ju bort
Mkt vanligt på dessa är bakfjädrarna brukar vara avbrutna!!! kolla det,,
Kolla så att det inte finns fukt i sidoblinkers.
DSC är antisladd, ASC+T antispinn. Fr o m facelift (-02 på sedan) så är DSC standard, före det extrautrustning.
Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
318iA hade jag en -99 i några tusen mil i tjänsten. Det var en riktigt trevlig bil, trots att den bara har fyra cylindrar. Förbrukning på landsväg i laglydiga farter var ofta runt 0,6. Om bilen inte kommer att vara tungt lastad utan skall användas till att frakta föraren är den ett bra alternativ till de sexcylindriga. Då får naturligtvis inte samma mjuka gång som sexan men ändå rätt OK.

Jag hade inga problem med min bil. De klassiska bekymren med länkarmar gäller ju även 318. Se även upp med motståndet i klimatanläggningen. Det var en barnsjukdom på E46-an i början.

Någon form av antispinn finns det säkert i bilen, troligen ASC+T. Jag minns att det var något som ingrep så fort det slirade litet och fastnade aldrig i snön med den bilen. Döremot kommer jag inte ihåg om det var standard eller extra utrustning.

Helga
Japp 318 är inte dum om det räcker med 4 cyl.

//Helga
Helga
Så du menar att 323 E46 finns bara som 2 dörrars svensksålda?
OK. Men ändock. Det finns många fina tyskor :-)

//Helga
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Och visst är jag väl inte helt ute och cyklar när jag "vet" att en 01 har kedja och inte rem. Eller hur?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.