|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 530 -93, är utrustad med AC. Men problemet är att jag får inte igång AC:en, när jag aktivererar den via avsedd 'knapp'. Jag har kontrollerat att det finns 'media' i AC-systemet i motorummet, genom att vid påfyllningsventilen aktivera (trycka in munstycke) den. Fick ett svar på att det finns 'kylmedia' i systemet ('gas' strömma ut). Min fråga är vad tror Ni alla är den mest troliga orsaken varför inte AC:en startar ? Tacksam för olika förslag på tester, för att ringa in detta problem (typ en 'checklista'). /BMW:lover | |
| För lite kylmedel. Lågt tryck | |
|
Tack för svaret! Med andra ord, ska jag fylla på mer 'KYLMEDIA' ? Eller kontrollera att det finns tillräckligt 'kylmedia' i det s.k. slutna kylsystemet ? Återkom gärna med svar. /BMW:lover |
|
| Gör en läcksökning. Brukar vara läck i kondensor | |
|
Bara för att det finns kulmedium i systemet betyder det inte att det finns tillräckligt. Då slår tryckvakten till och AC:n går ej igång. Se till att försöka fylla så snart du kan (vid fyllning trycktestar man även systemet, tror det är obligatoriskt). Tror dfyllning ligger på ca 1300 kr. Om du låter AC:n vara oanvänd för länge kan packningar mm ge upp och det blir dyrt att renovera = ingen AC mer i sommar. //JPB |
|
| jag har ungefär samma problem. jag har en e34 525. jag trycker på knappen för att aktivera ac´n men lampan börjar ej lysa vette fan va det är. och alla säkringar är hela. det borde ju iaf inte ha med o göra hur mycket det finns i systemet eller? | |
|
Visst har det. Vid för lite köldmedia går lågtrycksvakten in och hindrar start, helt normalt. Men det kan som alltid givetvis finnas andra fel eller orsaker också, fast mest vanligt är brist på gas (köldmedia). FP |
|
rsarits |
Alltid BMW: På min 530 -95 var felet att magnetkopplingen på kompressorn gett upp, om du har tillräckligt med köldmedium, så är det en möjlig orsak. Hela kompressorn kostar 4500:- på BMW (i alla fall för två år sedan). G3: Om lampan inte lyser, så är det något elektriskt fel, den skall tändas även om systemet inte startar. Kolla kontakterna på styrenheten som sitter bakom värme/spjällpaketet i mittkonsollen, det sitter två på var sida, du måste lossa klädseln både på förar och passagerarsidan för att komma åt. Ta försiktigt loss och sätt tillbaka kontakterna, detta hjälpte på min 530. Har fungerat i tre år efter denna åtgärd. /Lycka till! |
|
Har oxå tryck i systemet men ac fungerar inte. Var hos service nisse idag och han tryckte på backventilen varpå det pös. = tryck, fast inte fullt. Hittade inte direkt någon läcka med såpvattens hjälp heller. Men han sa, ta ner kondensor så kan vi trycka den separat. Men ärligttalat om det är hål i kondensorn hade inte systemet varit trycklöst då?? Kan det vara normal avgång av gasen ( -96:a) och det räcker med påfyllning av kylmedium och spårmedel bara? PeterB Länk |
|
|
jag hadde tryck i mitt system på min gamla ford.fast det var hål i kondensorn.tillslut är trycket så lågt att kylmedlet som geggar runt hålet klarar av det låga trycket som finns kvar i systemet å tätar hålet. så fyller du på å trycket ökar så läcker det ut igen.tömm systemet å prov tryck med kvävgas.för att säkerställa tätheten.å tar du loss kondensorn helt från systemet så kan du provtrycka med luft. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Fick i gång min ac idag, det var tryckvakten nere vid torkfiltret som var defekt, innan jag bytte tryckvakten så lös inte knapparna inne i bilen varken snöflingan eller återcirkuleringen, tryckvakten var super lätt att byta, bara skruva av, det sitter en ventil bakom precis som en däckventil, det pyser till lite i början när man skruvar, jag fick tag på en tryckvakt på skroten för 0:-, |
|
|
Har AC bekymmer på min oxå, kopressorn går in vid tvångstyrning men tänkte nu kolla om det kan vara för lågt systemtryck genom att koppla ågtrycksvakten, dessvärre har den en 4-polig kontakt o 4 kablar, någon som vet inkoppling/schema? Vill inte spendera pengar på fyllning innan jag vet om det är orsaken, misstänker att det kan vara något annat då värmeregleringen i bilen ej heller fung., styrs de från samma "enhet" o i så fall var sitter den? Enl. mektips, byte coupéfilter sitter den ung. där, men det enda jag hittar där är två "vanliga" relän. |
|
|
5500 kostar det att byta kondensator och fylla på systemet igen. |
|
|
Var hos expertkyl i Gamlestan och läcksökte systemet. Han hittade inte någon läcka i systemet. Detta innebar att han fyllde med kylmedium och spårmedel. Hittade ingen läcka då heller så jag har en kall bil igen. Kostade mig 1000:-. PeterB Länk |
|
| Bra pris, här i stan skulle de ha 17-1800 för fyllning! | |
|
majfrs: Var sitter tryckvakten/torkfilter och hur kommer man åt den? Mina knappar funkar lyser inte heller.. Jakob |
|
|
Tryckvakten sitter på torkfiltret som finns placerat under spolarvätskebehållaren. Här: Länk För egendel blir det återbesök hos Expertkyl i gamlestan, min kondensor läcker nere i vänster hörnet som det ser ut utan att titta med UV lampan. Vet inte hur jag skall gör med torkfilter och byte eftersom jag har hört att luften förstör filtert och då måste man byta det med..... PeterB Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.