AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.495

CO- och HC-halt tomgång, för hög

Al
8
Alltid BMW
BMW 530, -93
Vid besiktning nyligen av min BMW 530 -93, fick jag följande nedslag på att :
- CO-halt tomgång, för hög
- HC-halt tomgång, för hög
Utdrag från besiktningsprotokoll :
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes) :
CO 1,1 (0,5) HC 139 (100)
CO 2500 0,1 (0,3) LAMBDA 0,99 (0,97-1,03)

Fakta : Jag bytte olja för ca. 1 år sedan (kört ca. 850mil), samt har jag bytt lambda-sonderna för ca. 2år sedan (kört ca. 1900mil). Bilen har gått ca. 16900 mil och servad enligt de intervaller som bilens ’dator’ rekommenderar.

Min fråga är om någon har några tips om vad som är orsaken till den höga CO- och HC-halten vid tomgång.
Vad är de tänkbara orsakerna ?

Tacksam för alla svar.

/BMW:lover
Paap Reeder
"Drar direkt från hölstret":

- läckage efter LMM ger högt CO på tomme men inte på 2500 rpm
- läckage före lambda i avgassystemet ger förhöjt HC
- "fel" på vevhusvent ger för högt HC

MVH /// Paap R

Al
8
Alltid BMW
BMW 530, -93
Hej Paap R,

Tack för svaret!

Det jag tolkar av ditt svar är att det finns ett läckage på avgassystemet både före och efter lambdasonderna.

Hur är det med katalysatorerna ? Kan de vara slut ?
Eller är det mest tänbara att de finns som du säger, flera läckage på avgassystemet ?

Återkom gärna med svar.

Al
8
Alltid BMW
BMW 530, -93
Vill göra en kort analys, vad jag tror är felet.

Analys :
Det mest ökade värdet är CO-halten, som är mer än dubbelt (1,1, 0,5) mot gränsvärdet.
HC-halten är mer marginel (139, 100) mot gränsvärdet.

Troligen finns felet efter V8-motorn', dvs. läckage i avgassystemet, lambdasonder eller katalysatorer ?

Eller är det så enkelt att bara byta olja och kontrollera status på tändstift och anslutningar ?

Tacksam för synpunkter!

Al
8
Alltid BMW
BMW 530, -93
Med lite analys och eftertanke tror jag katylsatorn längst bak är ur funktion ('slut', eller s.k. förbrukad).

Hur ska jag kontrollera att detta är stämmer ?

Tacksam för alla synpunkter och förslag !

Byt oljan ola upp eventuelle läkage om kattarna hade var slut så tror jag att Hc skulle ligga betydligt högre
Paap Reeder? om vevhusventilation skulle vara tät borde den inte blåryka då???
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Oron börjar sprida sig inför kommande besiktning, när man läser om alla de bekymmer som vi kan drabbas av i form av för höga värden, av olika slag.
Min fråga/fundering är: Spelar det någon roll vilken bensin som används?
95, 96, 98, specialsoppa, (kommer inte på vad den heter just nu)???
Någon som kan detta, vet eller har synpunkter?
mvh/Gunnar

Re
111
Rert
e39 523
Han blåryk inte av igensatt vevhusvent, det ventilationen gör är att släppa tillbaka det luft som slinker förbi kolvringarna tillbaka till insuget efter som det tryck som anars bildas i motorn trycker sönder packningar.
angående bensinen så är skilnaden att ju högre oktan du har desto mer tryck tål den innan den självantänder, typ som en diesel, spelar ingen roll inför besiktningen, möjligen lite negativ inverkan med högoktanig bensin om du har dåliga stift eftersom den soppan antänds inte riktigt lika lätt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.