|
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Byte av vevstaksbultar står för dörren (en M30B35 motor). De verkar dock sitta ganska hårt - är det bara att driva ut dem med hammare eller dylikt eller vad är annars lämpligt? Och lämpligt tillvägagångssätt att få dit de nya vevstaksbultarna? |
|
du slår ur dem med hammare, på en del motorer brukar dem sitta nått grönjävligt. de nya knackar du i på samma sätt, fast omvänt då såklart :) lycka till |
|
Ja, de verkar sitta ganska hårt. Få ut dem får man väl banka ut dem antar jag, men att slå in dem kan vara lite värra då det inte är riktigt lika bra svingutrymme. Är press elelr dylikt vanligt i dessa sammanhang? Eller fungerar knep som att lägga bultarna i frysen över natten och sen trycka dit dem? |
|
det går å kyla ner vevstaks bultarna...går även å värma vestaken lite (expanderar)... |
|
Vevstaksbultarna satte upp en del motstånd men har kommit fram att följande verktyg gör det relativt smidigt att demontera och montera vevstaksbultar till en M30B35 motor. Följande Länk slägghammare behövdes för att slå ut vevstaksbultarna. Och följande Länk press (2 ton kapacitet) fick jag använda för att trycka in nya vevstaksbultar. Dock nyfiken på hur andra hanterar M30B35 (eller liknande) vevstaksbultar, någon som kan berätta hur de gjorde? |
|
Slog ut de gamla bultarna. Sedan gjorde jag som mr-x skrev. Värmde upp vevstaken försiktigt med värmepistol (ca 100 C = fräser när man spottar). Bara att trycka in, eller knacka lätt dit bultarna sedan. Med bultarna från frysen hade de säkert "ramlat" dit..... |
|
Provade faktiskt med bultar som varit i frys 24 timmar, men det gjorde ingen skillnad alls. Provade även att värma upp vevstaken - dock så mesade jag nog lite och låg på bara runt 50-60 C) och det var ingen stor skillnad (verkade dock gå något enklare). Måste nog gå upp mer i värme som Pedahl säger för att få någon större effekt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.