AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.487

Automatlådestrul 325iA e36 -92

Visa användare
12
v_lein
325iA e36 -92
Hej!
Köpte min pärla i 18 årspresent till mig själv i april, hade den i ca en vecka sen small diffdreven i bakaxeln.
Som tur är pluggar jag fordon och kunde fixa den i skolan, men dit var jag tvungen att bogsera den, en sträcka på ca 5 km. Det står i manualen att man inte kan bogsera automater, men att det ska gå upp till 50 mil, vilket jag inte visste då, och tydligen får man inte ha motorn igång då heller, vilket jag hade för servons skull.
Lagade bakaxeln och backade ut ur plugget. När jag sedan la i driven susade det bara i lådan, bilfan kom ingenstans och varvstoppet låg på 2000 varv, samt att växelelektronikfelslampan lös. PANIK! det går att köra på dom manuella växlarna, men ibland så liksom tappar den effekt. Varvtalet är samma men den driver liksom inte. Då får man stanna och lägga i tvåan igen och sen fortsätta köra.
Kan nån snälla berätta vad som hänt?? Ska släpa den till en polare som jobbar på bmw som ska få läsa felkoder mm. men jag är nyfiken på vad som hänt?? Ingen kan ge bra förklaringar så jag hoppas att nån här känner igen problemet.

Tack på förhand!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det låter lite som en kass sprag koppling. Symptomen är följande

Med S eller E program driver inte lådan alls från stillastående i D läget
Med M eller * program finns driv i lägena 2 till D framåt
Backen fungerar som vanligt i alla program
Det går att köra med programmen S eller E i D läget men så fort man saktar in farten så mkt att ettan normalt ska gå i, tappar den helt driven. Då måste man starta i M program på 2an eller högre växel igen för att få upp farten igen.

Har du dessa symptom?

molle

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Lite beroende på vilken sprag koppling det är, kan det även gå att starta på 2an - 4an i E eller S program men inte D läge.
Visa användare
12
v_lein
325iA e36 -92
aa det är dom symptomen, alltså att jag bara kan köra på dom manuella växlarna i princip. Den bara varvar om man startar på D och ibland kommer det liksom som ett "susande" ljud i lådan.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Usch då, om det är så att en sprag koppling har gått. Dyra saker kring $500 har jag sett hos renoverare i USA. Lådan måste i så fall bort från bilen och totalrenoveras och utbyteslåda är antagligen billigast.

Vanligt på 4hp22 men inte så vanligt på 5hp18 som jag gissar att du har. En sprag koppling bromsar i ena rotationsriktningen och är frikopplad i den andra riktningen och en av dem är med och ser till att ettan får driv i D läget liksom att bilen kan motorbromsa. Inte omöjligt att sprag kopplingen rök då diffen small i så fall.

Möjliga felkoder du kommer att få i så fall är koder för slirning hos speed sensorer.

molle
Visa användare
12
v_lein
325iA e36 -92
mm joo det låter vettigt, grejen är den att jag bogserade ju bilen ca 5 km, jag misstänker att det var då som lådan sa upp sig..
men jag har en polare som jobbar på bmw så han ska läsa ut felkoderna åt mig så får vi se vad det är.. en ny automatlåda hamnar ju på allt mellan 5000 och 12000 kr, men är det inte billigare att konvertera till manuell då? visst är det en jäkla massa pill men ett kul projekt iaf?

vegard
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Just det ja du bogserade oxå. inte omöjligt att en sprag koppling kan ryka då eftersom den bla har en funktion som motorbroms. Hade du tex i D läge eller annat läge än N med motor igång under bogseringen kan jag tänka mig det.

Finns flera trådar om konvertering till manuell, lycka till och berätta gärna hur det går.

/molle
Visa användare
12
v_lein
325iA e36 -92
aa ska jag göra, om det nu blir så, annars så kommer jag skriva om det i bloggen. näe jag hade läge N i och motorn var igång för servons skull :/
men kan du förklara vad en sprag koppling är? är inte så värst haj på just växellådor..

// Vegard
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Visst, planetväxelpaketen i automaten består ju av olika delar som kan rotera fritt i förhållande till varandra. Genom att automatens många olika kopplingar kan låsa och fixera olika delar av ett planetväxelpaket till varandra åstadkoms olika utväxlingar (olika ”växlar”) mellan input och output axel, allt beroende på vilka delar av planetväxelpaketet som låses till varandra.

En sprag koppling ser till att rotationshastigheterna hos planetväxelpakets olika delar bromsas in och anpassas till varandra i övergången från en ”växel” till en annan. Därmed fås en mjuk och jämn övergång mellan växlarna. Den har också en funktion vid motorbroms på respektive växel.

Rent tekniskt kan som sagt en sprag koppling bromsa i ena rotationsriktningen men är alltid frikopplad i andra riktningen. Kopplingens input axeln kan därmed driva kopplingens output axel som kan tillåtas snurrare fortare än inputaxeln vid behov. Enkelt uttryckt funkar kopplingen genom att jättemånga små ”bromskrokar” (sprags) kan greppa i ena rotationsriktningen medan dom vinklas i den andra riktningen och tillåter därmed fritt snurr. Se bild Länk

På en sprag koppling som pajat (inverterat) kan inte längre ”bromskrokarna” greppa i rätt riktning (antagligen därför det susar) utan det blir fritt snurr i fel riktning. Då funkar inte längre inkopplingen av växeln. Beroende på vilken sprag koppling som fallerar kommer inkopplingen av en viss växel att paja.

Sprag koppling är en liten manick men som sagt svindyr typ över $500 har jag sett i USA. BMW säljer inte såna lösa. Jag kan räkna till 2 sprag på 5 hp18 förutom det i konvertern, en vid B kopplingen (den vid vänstra delen på nr 8 Länk och en vid D kopplingen som inte ens finns med i ETK då den inte säljs löst.

Kan ju bara hoppas att det är nåt annat, men dina symptom som du beskriver stämmer dessvärre bäst överens med dom för en kass sprag koppling.

molle
Visa användare
12
v_lein
325iA e36 -92
tack molle! bra beskrivning nu fattar jag lite mer =) mm det låter som om det skulle vara det som är felet, när det hände så hade min morsa armen på mittkonsolen, och smällen gjorde så att hon fick ont i armbågen :p

tack för hjälpen!

// Vegard
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ja där ser man, berätta hur de gick sen…

/molle
Lånar tråden lite, för det är så att jag har en bil av annat märke som det sitter en ZF 4hp18 i. Igår så började den att slira vansinigt mycket på framför allt första växeln , för att efter en liten stund inte dra huvudtaget framåt, men backen funkar.
Till saken hör att jag också bytte all olja i lådan för 100 mil sedan, och nu är den helt svart , och i filtret satt det små metallbitar när jag tog bort det. Spragkoppling ?

/Peder
Visa användare
12
v_lein
325iA e36 -92
hmm... aa uppenbarligen så är det ju nånting som inte ville vara med längre. kolla hur molle325 beskrev spragkopplingen tidigare och montera isär lådan och kolla. personligen är jag helt rudis på växellådor :)

lycka till!

// Vegard
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Spinnande katten: har faktiskt aldrig jobbat med 4hp18. Bytte du all(!) olja och den har oxiderat på 100 mil så har det gått hett till. Jaa vad ska man säga då...

Är metallbitarna av aluminium = nåt i ventilhuset kraschat. Är metallbitarna i stål (magnetiska) kan det vara nåt i en koppling (trumma/kolv/stålringar etc). Konverter och oljepump (oxå stål) borde va ok om backen går. Slirar det på alla framåtväxlar i alla spaklägen?

molle
molle325: Ja, all olja byttes, så kallad genomsköljning, 1:an slirar den mest hela tiden, känns som att varva upp motorn med neutralen i ,2:an verkar funka lite bättre, men mer vet jag inte då bilen inte går att få upp i fart...
Innan den la av helt , så smällde den i 2:an för tidigt.

/Peder
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
eftersom jag aldrig sysslat med 4hp18 vet jag inte hur den jobbar på insidan. Även om metallbitarna i bästa fall skulle komma från ventilhuset (som kan bytas utan demontering av lådan) så talar den oxiderade oljan för att minst ett lamellpaket fått sätta livet till som följd, vilket innebär totalrenovering i vilket fall..

molle
Verkar vara magnetiska metallbitar, så det är ju inte lönt att fixa, får bli ett framtida projekt.

/Peder
Men tack för svaren !

/Peder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.