|
|
|
|---|---|
|
Usch, så var det även dags för min bil att drabbas av rosten i det berycktade "fågelbadet". Såg för ngn månad sedan en liten bubbla i tanklocksbrunnen precis innanför plåtvikningen. När jag tittade häromdagen så hade denna lilla bubbla "förökat" sig och nu är det ngr till. Ingen synlig rost alltså men dock synliga bubblor. Vad skall jag göra? Jag har fortfarande rostskyddsgaranti kvar men frågan är om de anser att detta är ett rostangrepp eller ej, då det bara är ngr bubblor. Måste man vända sig till en auktoriserad Bmw verkstad för bedömningen och kostar det i så fall pengar? Hur brukar de reparera denna typ av skada (sitter ju lite trixit till om man säger så)? Tacksam för råd:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
hej! har precis haft bilen inlämnad hos bmw för samma rostproblem som utfördes på garantin. precis som du skriver så uppkom det bubblor utan genomrostning som godkändes av bmw för dörrbyte. vad jag förstod så tar dom ur "tankröret" och blästrar hålrummet. Arbetet på min bil vart kanonbra utan synliga skarvar då de lade lackskarven i kittkanten på insidan. inget som syns utvändigt med andra ord. Bmw kollade min bil utan kostnad. |
|
|
larra81: Okej, det lät ju inte så farligt:) Vill ju inte att de ska börja skarva kaross delar etc. Får åka till min närmaste Bmw-verkstad och kolla. Tycker det är skamligt att det ska börja rosta på en så pass "ny" bil. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| ja det är skamligt förutsatt att du tvättat runt tanklocket ibland och skött om bilen, det är ganska vanligt att de kan rosta i tanklocksbrunnen. | |
| De rostar trots att de är välskötta , har inget med skötsel att göra utan snarare fabrikationsfel anser jag.Bmw verkar vara väl medvetna om problemet och åtgärdar rosten utan snack. | |
| Kolla skarven i underkant på huven ovan strålkastarna, där kommer rosten krypandes också. | |
|
Tackar för tipsen:) Jodå, jag sköter om den som den vore mitt barn. Tvättar och torkar alla lister, dörrkanter, baklucka, motorhuv, "fågelbad" m.m. varje gång jag tvättar den (3-4 ggr i månaden , ngt oftare på vintern då behovet är större). Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Har rost på min baklucka Pixelfel o trasig radio med:-( Va trött man blir |
|
|
M34ever: Ja, det är inte roligt med rost. Touringen har tyvärr en väldigt utsatt baklucka då den är felkonstruerad. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
tonyjohan |
Har du kollat under bilen? Var till en Tuff Kote-fixare och kollade under bilen, ingen rolig syn. Har en 530 93a touring. Undrar hur länge kaross och chassi klarar rosten här i norden. Ska man underredsbehandla eller köra tills den är slut, är det värt att lägga pengar på en sån gammal bil? Hur många 88 till 92or ser man? Är det månne så att när en bil gått 20-25k mil är den slut. Oavsett hur länge motor och vxllåda håller... |
|
tonyjohan: "Är det månne så att när en bil gått 20-25k mil är den slut. Oavsett hur länge motor och vxllåda håller..." Det hoppas jag verkligen inte, då jag tänkt behålla min bil ett bra tag till :) Har kollat under den och den ser fin ut. Även baklucka, motorhuv samt dörrlister ingen rost vad jag kan se. Får be dem kolla ordentligt när jag lämnar in den för "fågelbadet". Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
El Pirata |
Intressant det där med rost-garantin. Hur länge gäller den? Har BMW någon mil-eller årsmodell-gräns för när garantin inte längre gäller? |
| El pirata: 6år.Och dom nyare E60/E90 osv. är det 12år har jag för mig. | |
|
Jag har fått lite rost längst bak på tröskellådan i vecket/hörnet. (höger bakre ingång) Täcks detta då av garantin tror ni? Min är en E39 -02 sedan |
|
|
Konstigt att inte bmw gör något åt det. Det är ju mycket vanligt med rost vid tankluckan på bmw |
|
|
Spider=Vad skall de göra nu i efterhand förutom att laga de drabbade bilarna??? wanna_bee2=Det låter som om bilen haft markkänning eller blivit dåligt krocklagad ngn gång då rost på trösklarna inte är normalt/vanligt på E39 , men åk till bmw och be dem kolla på det. |
|
|
Hewi: Rost vid tanklocket var mycket vanligt förekommande också hos föregångaren. Man kan tycka att de borde ha tagit lärdom av det. Konstruktionen är idiotisk, borde finnas en dränering i botten av "fågelbadet". Mvh |
|
|
Hewi: Precis som tvååtta skriver så har väl nästan alla modeller av bmw (även tidigare) haft problem med rost vid tankluckan. Tycker att dom någon gång kunde konstruerat om detta området inför ett modellbyte, men nej det verkar inte som om dom bryr sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.