|
|
|
|---|---|
|
Var påväg till verkstad som ligger i ystad, 11 mil fram och tillbaka. Bilen droppar lite olja då och då och tänkte att det skulle va bra att få det gjort, så jag lyfter bilen, tvättar motorn under och över tills den ser ut som ny igen, tog ett bra tag.... Innan jag skulle åka iväg så behövde jag fylla på med olja, men hade ej tid så jag bad farsan göra detta. Vi pratar o han säger att han var klar så jag rusar ner och kör iväg... Efter cirka 4 mil känner jag bränd olja, efter ytterliggare någon km så ser jag rök... Öppnar upp och ser naturligtvis att oljelocket ej är på och att hela motorutrymmet var täckt av 10w-40 oljetektyl :P... Fick skjuta på verkstadsbesöket, svårt att urskilja en oljeläcka där numera :P Rätt jobbigt men satte på locket, fick fylla på med mer olja, någon halvliter som fattades... Men det var precis på minimumstrecket, och hade ingen oljetrycksvarning... Kör både fram och tillbaka utan problem. Idag när jag hämtade bilen från Hjulinställning sätter jag igång motorn och den går på 3cyl... Kan det vara så att något tagit skada, eller bara kanske lite olja som tagit sig ner till tändstiften. Ska givetvis kolla detta o blåsa runt lite med tryckluft, men jag undrar rent allmänt hur skadligt det är att köra utan lock på. // MVH Jocke | |
|
Så läge inte oljetrycklampan inte lyser tar motorn inte någon skada. Däremot kan oljan eller framförallt allt rengöringsmedel+vatten du använt för att få bort oljan göra att du har överslag någonstans. Troligtvis i tändkabeln för den döda cylindern. **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
|
Tackar, jo det verkar ha varit det klassiska, med olja/vatten som runnit vid tändkablarna, för idag så gick den på alla 4 vid varje start och och rullad km... Lite konstigt då det efter tvätten fungerade perfekt, och inte förän nästa dag körde på 3... Måste väl ha ångat ut nu eller något... Bra att det funkar och hoppas jag slipper höra av mig om att det var något annat :P // MVH Jocke |
|
|
Det är inte helt omöjligt att olja tagit sig ner i stiftbrunnarna och trängt in mellan tändhatt och stift, brukar orsaka att motorn inte går på alla burkar. Ett fel som förövrigt är vanligt förekommande på BMW V8 motorer. Men det är ju i så fall lätt fixat. ___ Bilen: Länk |
|
| nja att motorn inte skulle ta skada bara för att lampan slocknar stämmer inte helt! lampan slocknar vid ca 0,5 bar, vid ca 4000 rpm skall trycket vara ca 4 bar! tänk om det inte blir högre än 0,5. | |
| för övrigt skall man helst montera en oljetrycksmätare om man är rädd om sin motor. har haft bilar som funkat bra ända upp till 5000 varv, där släppte oljetrycket helt! tack vare mätaren såg jag det och bytte pumpen! | |
|
Jo tänkte något sådant, med öppet oljelock kan jag inte tänka mig att de kan byggas upp något märkvärdigt tryck ju...Körde runt 6mil sådär, kanske inte det bästa som hänt motorn... Men svårt att göra något åt saken nu :/.. Eftermontera oljetrycksmätare, borra i motorblocket osv?. // MVH Jocke |
|
|
Oljetrycket sjunker inte för att det är låg oljenivå. Trycket är som vanligt tills pumpen börjar suga luft och då tänds lampan omgående. Vid motorer i gott skick och normal körning är oljetrycksmätare helt onödigt. Har haft oljetrycksmätare i flera bilar och de har i stort sett alltid visat samma tryck oavsett körsätt och utetemperatur. Kommer man ut på bana kanske man börjar märka av skillnader. **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
|
Nej, syftade inte på att det på grund av den låga oljenivån skulle bli så, utan att det inte kan byggas upp ett tryck inne i motorutrymmet om man låter det pysa ut genom oljehålet. Eller kanske inte där det byggs upp?. // MVH Jocke |
|
| Så fungerar det inte mixim, dessutom utom så var ju i det här fallet oljan aldrig under min strecket. Enda problemet i det här fallet är väl att det är jobbigt med oljefilm i hela motorrummet. | |
|
Tackar vonron =) // MVH Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.