|
|
|
|---|---|
|
Jag är lite vilsen, annars hade jag väl kunnat klura ut saken själv. Lådan i min 750 lämnade in tidigare i år. "-Det var inte mycket helt i den här" tyckte han som kollade igenom den (kommer inte ihåg vad företaget heter, det var en vettig kille iaf). Pris för renovering: 12-15 tusen. Det är egentligen inget alternativ för mig eftersom bilen inte kostade så mycket mer. Det jag väljer mellan är en utbyteslåda (helrenoverad) för 750 euro plus frakt, totalt 9000 kr från Specht automobile i Tyskland och en beggad låda från någon privatperson i Sverige. För det första, är det någon som hört något bra/dåligt om Specht? På 7er.com har de diskuterats, dock verkar det väga lika med positiva erfarenheter och mindre positiva. Nackdelen är ju om lådan krånglar, då ska den bort igen, skickas till Tyskland och fixas till där. Samtidigt vet jag ju inte hur pass väl en låda som jag köper av en okänd person fungerar, den kan ju lika gärna vara full med grus som i normalt begagnat skick. De som skrivit här verkar ha gått på den senare linjen, att köpa av en privatperson eller av skroten. På skroten lämnar de ju garanti men eftersom jag kommer lämna bort monteringen av lådan blir det dyrt om den måste bort igen. Nå, vad verkar vettigast? Hade jag haft lyft och grejer kunde jag ju monterat lådan själv, då hade det varit enklare att köpa en beg låda och testa. Eftersom montering/demontering kostar runt 2500 vill jag inte göra det mer än nödvändigt... Jag bör väl tillägga att bilen är fin, allt fungerar utmärkt, (hoppas ACn överlever vintern) undantaget lådan då.. Om jag inte flyttar utomlands om några år och inte kan ta med bilen kommer jag nog behålla den många år eftersom försäljning inte är aktuellt med det andrahandsvärdet som är idag. Det enda som kostar är ju service och bensin, det är trots allt inte så dyrt att åka första klass... | |
Paap Reeder |
... utan tvekan skulle jag låta renovera lådan av en SERIÖS firma med gott rykte, kvitto+ garanti och hela midivippen ... De 9000:- + 2500:- montering kan lätt stiga till det dubbla eller mer. MVH /// Paap R |
|
Jag står inför samma val. Jag har ingen erfarenhet av att varken demontera eller renovera automatlådor och jag är ingen erfaren bilmekare heller, men jag gillar däremot nya utmaningar och jag har bra garage och gott om tid. Är det dumdristigt? Det finns ju beskrivningar här på forumet, och hur svårt kan det vara egentligen? I övrigt funkar lådan perfekt om man växlar manuellt då man vill busköra. Vid lugn körning växlar automaten korrekt, men buskör man med automaten går den in i reservläge titt som tätt. /CC |
|
|
Att demontera lådan skulle jag inte tveka inför, givet att en eller två personer kan hjälpa till att lyfta ner och upp lådan, att jag har lyft för bilen och en bra lyft för lådan. Kör du på och demontera lådan, endel som mekat har ju legat under bilen och lyft ner lådan utan lyft o.s.v. |
|
|
Om du vet med dig att du ska behålla bilen länge är väl utbytes/renoverad ett bra alternativ eller en skrot med garanti snarare än privat. Har ingen erfarenhet av Specht. Det är lite bök men det går att få i lådan utan lyft till och tom ensam i värsta fall. Underlättar att svetsa en enkel vagga för lådan och sedan två domkrafter med hjul, så att man passa in vinkeln till motorn, med säkrade lyftpunkter på vaggan. /molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.