AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.804

Från när räknar man årsmodell?

Sida 2 av 2
stephan:
ger du aldrig upp??
lite komiskt att du är så godtrogen så att du tror att när en anonym användare från en stat i fjärran östern på ett internetforum skriver om att ett gäng "m5:or årsmodell 2007" kommit till hans lokala handlare, eller att "min m5 07:a har kommit" till en handlare i saudi så tror du att detta stämmer..... :)
var detta det bästa argumentet du hittade för att försöka få mig att framstå som felaktigt i mina påstående i denna tråden??? pinsamt!!!
du verkar ha tagit fasta på det välkända uttrycket "because it's on the internet it has to be true"....

har du någonsin hört talats om källkritik?????

det är ingen skillnad på om en bmw säljs i tyskland eller saudi, albanien etc, det är ändå tillverkade på samma fabriker i tyskland och har samma årsmodeller. vad man däremot kallar dem för sorts årsmodell i respektive land där de säljs är en helt annan sak.... för min del så får de gärna kalla en e60 som är tillverkad 05/2006 för årsmodell 2007 där, även om det enligt bmw är felaktigt.. är du me?

förstod inte din fråga ang. e65 eftersom du trasslar lite med språket men om du undrar om det finns e65:or som är tillverkade innan 09/2001 så är svaret nej (möjligen bmw:s egna förserie-bilar såklart). e65 kom som årsmodell 2002 och den tidigast tillverkade bilen på hela mobile.de är uttagen 10/2001 och finns länkad här : Länk troligen lär den väl vara tillverkad under månad 09/2001.
att jag i det andra inlägget ang. årsmodeller på _nyare_ bmw hade gjort "begränsningar" från det tidigare inlägget, som du utrycker det, tycker jag är lite konstigt menat av dig. jag skulle själv vilja säga att jag FÖRTYDLIGAR mig. du själv däremot verkar bara försöka snurra till det för trådstartaren.... han har ju en bil som är tillverkad 08/2003 så jag förstår inte varför du drar upp ett exempel från 97/98...??
att man inte kan inte kan sätta en etikett på årsmod. på samtliga bilmärken med hjälp av prod.datum är ju redan avklarat långt innan i tråden, så det var vi ju redan överens om. är ju dock bmw vi diskuterar nu eller hur.... och på en nyare bmw är det inga som helst att sätta en årsmodell med hjälp av prod.datum.

ÄR VI ÖVERENS NU DÅ? ELLER VILL DU HA _ÄNNU_ MER BEVIS FÖR ATT DU HAR FEL???????

ge mig ett enda bra skäl att inte verka dryg mot dig i denna tråden så har vi en deal. men först: kolla gärna ditt första inlägg i denna tråden riktat mot mig... sa du att JAG var dryg???

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
rolex; Jag förstår inte vad du menar? Du har inte visat NÅGRA bevis på det du skriver stämmer, endast en massa undanflykter, någon kommentar angående Volvo? Står du fortfarande för att det är maj som gäller?

Svara på detta vad har den länkade 550iA: n för tecken på plats 10 i chassinumret? Eller tycker du att dina egna tolkningar går före?!

I övrigt du verkar ha problem med detta så jag släpper tråden och låter övriga här på autopower avgöra vem som har visat trovärdiga uppgifter.

Om du vill fortsätta diskussionen skicka mail eller PM så slipper andra se våran ordväxling.

Stephan
Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hörde på P1 i morse att det finns massor med ärenden hos Allmänna ReklamationsnNämnden (ARN) om årsmodeller där kunder känt sig vilseförda. ARN ska tydligen ta upp diskussionen med "bilbranschen", för att bringa ordning i begreppen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Oj vilken temperatur det blev på diskussionen ovan :)

Tillverkningsmånad är givetvis det som man bör hålla reda på när man köper och säljer bil. Datum för när fordonet togs i trafik är också intressant då det kan skilja från tillverkningsdatumet.

Begreppet modellår tycker jag fortfarande är det enklaste sättet för att hålla reda på hur bilen är utrustad. Jag har t.ex. en Saab 9-5 som är tillverkad 09/03 av modellår 04. Viktigt att veta då det är rätt mycket förändringar på motorn mellan modellår 03 och 04. För en begagnatköpare är det lättare att hålla reda på modellår än vid vilket tillverkningsdatum förändringen gjordes.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gorban, håller helt med dig. Sen är ju datumet när fordonet togs i trafik riktigt intressant då det är startdatum för garantier och fria servicar, etc. På en nyare bil kan det röra sig om tusenlappar i värde för en service, något halvår med lägre försäkring, mm. För något äldre bilar och då bl a E39 och E46 så är givetvis rostskyddsgarantin en viktigt aspekt. Trist att köpa en 01:a som är uttagen 12/2000 och kanske upptäcka att både baklucka och huv har rostskador...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.