AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.806

Från när räknar man årsmodell?

Sida 1 av 2
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Jag har köpt en bil och undrar från när räknar man årsmodell?
På väg verkets hemsida står det.

Fordonsstatus: I trafik (2004-02-02)
Antal ägare: 2
Datum för första reg.: 2003-08-27
I trafik första gång: 2004-02-02
Fordonet tillverkat: 2003-08

trevlig helg

Länk
ew
189
ewert84
320ik 88
Bmw byter modellår xxxx-09
så din bil är nog en av de sista som tillverkades som 03:a
Såvitt jag vet är årsmodellsbegreppet avskaffat. Man anger tillverkningsår och månad.
jörgen l:
en bil ändras från ett år till ett annat. bilfabrikanterna har fortfarande årsmodeller på sina bilar. många biltillverkare anger, som du säger, inte årsmodell exempelvis i reg.papper etc. inte alla dock, ett exempel är porsche.

således: begreppet "årsmodell" är alltså fortfarande INTE avskaffat....

powerkillen: biltillverkarna byter årsmodell vid olika datum på året... bmw i september och volvo i maj osv... vad har du köpt för bil?

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
begreppet "årsmodell" används i vägverkets "fråga på annat fordon"
Länk -> Länk

tillverkningsår och månad står ej angivet på de importbilar jag kollat.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad är de igentligen för annledning till att man inte byter modellår vid årsskiftet?
Har de med försäljningen att göra?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

simon: med regnr kan du gå till Länk och välja sök på artiklar. Där får du fram chassinr på bilen. Gå sedan till Länk och knappa in de sju sista så får du tillverkningsmånad/år

Vill man veta när en importbil reggades första gången i ursprungslandet så kan man söka på VV's sida efter bilen och sedan trycka på knappen "tilläggsinformation". Tror inte det är angivet på alla importer men på båda mina så finns denna info och även på många andra jag kollat.

___
//Ulf
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
tack ska du ha Ulf!! :)
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
rolex: det har blivit en mini cooper s..så lite bmw är det ju :-)

Länk
Rolex; Tror du fortfarande på uppgifterna du uppger, trots att dom är fel?! Trist med folk som skriver saker som inte stämmer(;

Stephan
stephan735i:
kom gärna med något konkret istället för en massa smörja. vad är det du ifrågasätter? trist med folk som uttrycker sig som dig på forum... jag har belägg för det senaste inlägget och välkomnar ett specifikt och seriöst inlägg av dig.

powerkillen: mycket trevlig bil du köpt!

kan ju tillägga till mitt första inlägg i tråden att infon om årsmodell på olika bmw-bilar gäller bilar tillverkade efter årsmodell 2000. alltså 2000-09 = årsmodell 2001, 2001-09 = årsmod 2002 osv osv.

rolex; Vi har diskuterat detta tidigare om du kommer i håg, smörjan står du för eftersom det du skriver inte STÄMMER!

Exempel; BMW 7 serie-98 började byggas i maj-97 medan Volvo V70-04 dök upp vecka 9 2003.

Så hur får du det till september respektive maj?

Stephan
ehhh...? läste du inte mitt senaste inlägg avseende årsmodeller på bmw-modeller EFTER årsmodell 2000?
den v70 som du tar som exempel är garanterat en förserie-bil. inget konstigt med detta.
volvos modellår börjar enligt volvobil ab (volvos personalbilköpsbolag för anställda inom koncernen) runt den 15:e maj.

denna tråden gällde för övrigt en bil som var tillverkad månad 8 2003 så jag förstår inte varför du tar upp ett exemplet med en bmw 7-serie som är byggd månad 05 1997??
återigen: läs mina inlägg när jag förklarar årsmodellbegreppen på NYARE bmw:ar lite nogrannare tack!!! på äldre bmw-bilar finns det exemplar som jag själv vet är tillverkade under försommaren men ändå är av nästkommande årsmodell, så är dock inte fallet med bilar tillverkade efter 9/2000 (alltså årsmodell 2001). en bil tillverkad exempelvis 08/2002 kan alltså ALDRIG vara en -03:a.

läs gärna på lite innan du börjar babbla om sådant du inte är uppdaterad på! läs gärna också mina inlägg lite nogrannare innan du vimsar iväg.
du är troligen en av de mest uppdaterade på forumet när det gäller data och sifferinfo på modellerna e34/e38 men nyare bmw-modeller verkar du inte ha någon vidare koll på....

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rolex: Håller med dig om BMW på 2000-talet däremot så har du fel när det gäller V70. Modellår -03 startade i september 2002 och modellår -04 startade i mars 2003 (vecka 11 har jag för mig). Berodde väl på att -02 och 03 hade minimala skillnader medan -04 innebar mer markanta in- och utvändinga uppgraderingar som Volvo ville ha ut på marknaden.

___
//Ulf
Simon e30: Om du kollar en bil tillverkad efter år 2000 på Vägverkets hemsida står det ingen årsmodell.
programmer:
ok nyttig info där ang. v70! fick min egen info av volvobil ab i gbg men tydligen så kanske detta bara gällde någon viss modell. tydligen inte v70 iaf. volvo verkar vara det klurigaste märket hittills att sätta årsmodell på tydligen. mercedes är nog det absolut enklaste märket eftersom en kod finns angiven i utrustningslistan, exempelvis utr.kod 801 = årsmodell 2001, inga tveksamheter där inte.

jörgen l:
kolla gärna upp reg.numret XJR855 på vv.se och du inser snart att du har fel igen.

stephan: läs gärna detta inlägg nooooga innan du börjar ifrågasätta något.

Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Jag kollade upp xjr855 på vv.
årsmodell: 2006 klart och tydligt.
Men samtidigt så står detta på sid 2
ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.

vad betyder det???
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Jörgen:
kollade även en BMW från AP "säljes"
men råkade slå fel, så det blev en volvo..

Regnr: UAR523
Fabrikat: VOLVO FH12 6X2
Årsmodell: 2003
Fordonet tillverkat:

På BMW:n med nästan samma reg nr
Regnr: UAR253
Fabrikat: BMW 525I LIMOUSINE
Årsmodell:
Fordonet tillverkat: 2003-02

mycket förvirrande...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rolex: Möjligt att Volvo i vissa hänseenden är klurigare samtidigt så har dom en siffra i chassinumret som står för årsmodell. Den 10:e.

För att bevisa mitt påstående ovan med 04:or redan i mars 2003 så kan du kolla regnr UCU202 (Till salu på Bilia Jägersro i Malmö)

Chassinummer: YV1SW61S242352000
Datum för första reg.: 2003-04-04
I trafik första gång: 2003-04-30
Fordonet tillverkat: 2003-03

___
//Ulf
rolex; Dryg som vanligt trist det med, till saken...

Fler BMW byggda innan september som trots det är av ny årsmodell;

E60-07 byggd i april-06... Länk

M5 E60-07 i april/maj-06... Länk

Länk

Retorisk fråga finns det 1000+ 2001års E65: or? Eller är dessa bilar byggda innan sep-01 2002: or.

Det är okej att ha fel rolex, dock är det klädsamt att vara liite ödmjuk testa någon gång=)

Jag missade ditt andra inlägg, förväntade inte att se begränsningar från ditt första uttalande, jag ber om ursäkt för det.

Kontentan är att det inte går att säga att från det datumet ändrades årsmodellen gäller alla märken skillnader finns beroende på modell, version, försäljningsland klart besked går endast att få direkt från biltillverkaren och då med pappersintyg inte ett muntligt besked.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.