|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag och en polare har planerat att vi ska åka ner till Nürburgring till sommaren med hans 330 cabriolet och åka ett par varv. Då till frågan om man får köra med cabriolet på banan och om försäkring och dylikt gäller. Har hört att försäkringen skulle gälla om man inte kör med tidtagning? Jonas | |
|
Att du inte skulle få åka cab (utan bågar) ska inte vara några problem. Ang försäkring så stämmer det du skriver men om du lyckas få ett skriftligt godkännande av ditt bolag är ytterst tveksamt. lillan Länk //Thomas |
|
|
Nürburgring räknas som allmän väg. Så rent principiellt gäller din försäkring där JA. Men hur glada de blir när du ringer och berättar var du har smällt ochhur det har gått till vet jag inte...kanske hittar de ngn klausul att du har kört vårdslöst eller ngt annat, vet inte. *BAWORAK* |
|
|
Jag minns att det var en liknande tråd för ngt år sedan om en svensk porche som smällde och fick försäkringsproblem, någon som minns hur det slutade? Hörde även om ett par som inte vågade chansa utan använde sig av en minst sagt tvivelaktig medot. De krockade men inte allvarligare än plåtskador och ett par fälgar. De köpte en uppsättning plåtfälgar och körde hem till sverige där d satte sin bil i räcket. E46 cab måste väl vara utrustad överrullningsskydd? lillan Länk //Thomas |
|
|
Mycket tveksamt om banan räknas som allmän väg. Dock gäller de vanliga trafikreglerna + lite extra regler för säkerheten. Cab, husbil, långfärdsbuss, kombi + husvagn, osv är godkänt så länge fordonet är besiktigat och inte väsnas för mycket. Tidtagning och kameror är förbjudna men de är inte alltid så petiga, se yuotube / google. I mitt försäkringsbrev från BMW Originalförsäkring står det explicit att försäkringen INTE gäller vid körning på inhängnad bana. Men för körning på bana som anordnas av BMWCS gäller försäkringen! Om man har BMW Originalförsäkring vill säga. Kan varmt rekomendera ett besök på Nuerburgring, att köra själv är bara halva grejen! |
|
|
Okej, en chansning helt enkelt. Ja, E46 har överrullningsskydd men tillåts inte på ex. meca raceway här i malmö, konstigt nog. Tack för alla svar! Jonas |
|
|
Det räknas som allmänväg JA. Det har tom inträffat att polisen har hastighetskontroller där. Det finns en del av sräckan där hastigheten faktiskt regleras. *BAWORAK* |
|
|
Stämmer att hastigheten reglerad i slutet av banan. Frågan är om försäkringsbolagen räknar banan som allmän väg. Skrivningarna i försäkringsvillkoren är normalt sådana att de friskriver sig från skador som inträffar vid körning på (inhägnad) bana eller under tävlingsliknande former. Då ringen är en inhägnad bana oavsett dess status som väg vore det intressant att veta vad som gäller i just detta fall sett från försäkringsbolagets synvinkel. Om de vet hur banan ser ut har jag mycket svårt att tro att de skulle betala för en skada, de gör ju inte det om det händer på meca raceway där hastigheten är lägre och det bara går rakt fram i några hundra meter eller vid lugn "familjekörning" på knutstorp. Tänk inte så mycket på bilen - tänk på att du sitter i den och det är du och dina passagerare som ska klara er oskadda. Resten är bara plast och plåt även om det är en bmw. |
|
|
Tack för alla svar. Har börjat planera lite om resan ner och kan meddela att det blir två resor ner, en för att titta på formel 1 och en för att köra nästa sommar. Med tanke på skador och liknande, ingen som varit med om eller hört något om hur det gått för någon som kört av där eller så? |
|
|
Det smäller ofta! Minns inte hur ofta det smällde sist jag var där. Insläppet stängdes ett par gånger om dagen för att hämta upp mc och bilar. Kan bara minnas en ambulans, antalet bärgningsbilar tappade vi fort räkningen på. Iofs var det påskhelgen vi var där, det var riktigt gott om bilar, den vanliga parkeringen räckte inte på långa vägar utan en åker intill användes som parkering den med. Det är inte bara plåt, det stryker med ett par då och då tyvärr. Länk Låt ni inte detta avskräcka dig från att uppleva bland det roligaste man kan göra! Ta det lugnt bara. |
|
|
Självklart är inte bilarna det viktigaste utan människor men man är ändå rädd om sin bil. Man får ta det så lungt man kan (!) på bana och läsa på lite innan angående bankörning och dylikt och så ska det nog fixa sig. tack för alla svar! |
|
|
Platypus: Du verkar ha en del erfarenhet av det där med avåkning på ringen. Länk |
|
|
Haha! Om ni undrar så är det den blå bmwn som är min, inte den röda E30n på bärningsbilen :-) Den där kurvan minns jag tydligt, den heter Kallenhard. Snurrningen började obehagligt med att bakvagnen släppte då jag höll lite väl hög hastighet med tanke på regnet. Som tur var fick det inga värre följder än att jag fick med mig halva gräsmattan. Testarossan på sista bilden i länken i förra inlögget snurrade i s-kurvan i Adenauer Forst. Efter att bilden är tagen plockade ägaren fram en rulle silvertejp och lagade fronten provisoriskt. Sedan var det ut på banan igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.