AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
674

Krånglande blinkers och helljus

BM
2
BMW sen -65
520I Touring -02
Efter att ha monterat kupevärmare på högersidan har jag fått ett mystiskt fel relaterat till blinkersspaken med följande symptom:

Med spaken i neutralläge börjar efter ca 5 sek vänster blink och helljuset går på. Jag kan avbryta båda felen med att röra spaken åt godtyckligt håll, men de återkommer efter ca 5 sek igen. Undantag: Om jag lägger spaken i helljusläge blir det lugnt (dock inget helljus). Det blir inga blinkers heller när det ska.

Finns det kablar under klädseln vid höger dörrstolpe som jag kan ha skadat?

Felsymptomen tyder på att elektronik är inblandad. Var finns den?

Hur får man fatt i ett kopplingsschema? Bra servicehandbok?

ALö
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
På alla E39:or sitter dett en ljusodul,ett stort kretskort,som styr ljuset samt flera olika funktioner,antagligen har du skruvat i modulen när du monterade kupe uttaget,precis innanför inredningen.
Så det är bara att försöka att skaffa en ny modul(svindyr på BMW) försök att finna en på denna sida eller leta på bildelsbasen.se,så kanke du finner en,du måste dock på BMW och programera om modulen.
Lycka Till,hoppas det löser sig.
Jensa

BM
2
BMW sen -65
520I Touring -02
Jens
Tack för tipsen. Nu tror jag inte jag har borrat i nåt kretskort, men det räcker ju med att borra i tillhörande kablar för att kunna skada ljusmodulen.

Det kanske sitter en processor i den eftersom du säger att den behöver programmeras om. Kanske räcker att initiera om. Spänning från och spänning till....

Försöker det först.

ALö
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
ALö!
Du kan ju alltid prova,men jag tror att det blir en ny modul,iaf,som du säjer du har kanske inte skruvat i modulen,men det kan ha blivit kortis eller annat fel på modulen,det är ganska känsliga saker,har sett att dom bytt på en -03:a,prova på.
Så får du se vad som hander.
Jensa

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.