AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.233

Sandmoln attakerade bilen på motorvägen :-/

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!

Jag undrar en sak..

..jag åkte ikväll en sväng med bilen, skulle lämna av en vacker tös hemma hos sig, tog E18 och låg i ca 100 knyck, framför mig en bit bort så ser jag ett stort moln på vägen, sjuttsingen tänkte jag, är det storm ute? Jag han inte tänka många tiondelar innan hela bilen blästras, det var visst en moln fullt av sand.

Det Whoshade till i lacken o rutan som om man kastat småspik på bilen från 10 hinkar samtidigt. Jag åkte ju ganska fort och hoppas verkligen inte lacken blev knottrig nu(?) Bilen är skititg och blöt, samt att det är kolsvart ute så jag kan inte göra en inspektion fören jag tvättar bilen på söndag.

Vad tror ni? Klarar lacken ett blåsande sanmåln när den träffar lacken i 100 knyck? Jag tror det bör gå bra...men man vet ju fan inte, är ganska grön med bilar.

Har ägt bil sen i Maj och har redan haft otur flera ggr hur pedantisk jag än varit. Parkerade en enda ggn brevid en annan bil, ja tack för det fula dörruppslaget-- andra ägaren nekar. Åkte bakom en lastbil lastad med grus, ett till sand/grusmoln blåste ner på min bil, en tjej backade sönder hela min framskärm (verkstad om 6 dagar) ...själv gjorde jag ett litet märke på bakskärmen...suck...finns det otrusbilar så har jag hittat den.
Finns det fendrar att köpa till bilar? :-D
Det är ökensand från Sahara som blåser upp hit på grund av vårt nya klimat. :( Det händer då och då nuförtiden och det brukar inte betyda mer än att man får tvätta av bilen ordentligt. Tvätta med mycket vatten...
Na
440
Nattugglan
Powermac,

Ökensand i sverige? det tordde jag inte. Är du säker?
Molnet blåste upp kanske 1,5meter över vägytan, itte så högt, men det var tjockt moln, det blåste kraftigt ute den kvällen, och det slog till hårt i bilen, nästan säker på att det var mindra gruskorn och kanske inte "vanlig" sand som jag beskrev. ...är det minigrus så borde det finnas risk för blästring.

Men man kanske kan säga att grus som ligger kvar på vägen är skadligt, och de grus o sandkorn som kan åka med vinden är ofarliga trots mycket vind. (?)

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Förmodligen lät det värre inne i bilen än vad resultatet av "blästringen" var.

///BMW - Was sonst!
Nattugglan: Det verkar inte bättre än att det blåser upp ökensand hit på "höstarna" sedan ett par år tillbaka. Oftast i samband med nederbörd. Västkusten fick en dos förra året där folk hörde av sig till tidningarna av denna anledning. Så jag gissar på att det var det som du stötte på.
---> Länk
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
Vi hade också "ökensand" hos oss i jkpg förra året,, på vissa ställen kunde man se ett tunt skickt me väldigt fin sand. Förhoppningsvis ä den ganska mild mot lacken

O==00==O
//Filip
Och mera sand lär det bli ---> Länk
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Lite ökensand här känns riktigt exklusivt, är det milda sköna vädret just nu ett resultat av klimatförändringar är det ju riktigt trevligt.
Na
440
Nattugglan
trevligt med ökensand, men oroväckande!
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Den kända "Scirocco", vinden som blåser från det afrikanska högtrycket över sahara och vrids mot Europa tack vare lågtryckssystemen över medelhavet, denna vind kan ta sand upp till 10000ft och bidrar till dålig sikt samt låga moln vid franska kusten då den modifieras av det fuktiga medelhavsklimatet, just denna vind blåser runt vintern då afrikanska högtrycket ITCZ stiger mot högre breddgrader, just denna vinden kan ta upp sandkorn från Sahara till Sverige!

-
Snart i högersitsen på Airbus A320!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.