|
|
|
|---|---|
|
Länk Filtermagnet eller ska man säga magnetfilter??? Finns inte detta i någon bilmodell redan nu? _____Vraum!_____ | |
|
Sitter i praktiskt taget alla BMW automatväxelådor som någonsin tillverkats , i botten på tråget , dessa brukar vara en stor uppsamlare av magnetiskt damm/rester/smuts/slitagedelar/metallpartiklar. jag tror att det inte används i oljefilter till motorer för att det är ett sådant jäkla tryck där att partiklarna spolas bort ivf. Men det verkar ju smart och bra tycker jag. å andra sidan håller nya motorer så pass länge att bilarna hinner skrotas innan motorerna är slut så kanske inte ger så mycket endå , iaf. inte på en bil som servas enligt rekomendation. Min E39 har gått 27 tusen svensksålda mil och kammarna ser ut som nya , känns inte som man då behöver magneter för extra filtrering ? |
|
|
vill man så kan man sätta den under oljetrågen, och vid olje bytte ta loss magneten innan man tappar bilen på olja. varfär inte? |
|
|
Det är inte ovanligt att man "återuppfinner" gamla saker och principer, i synnerhet inom avdelningen fordonstillbehör osv, seriöst eller inte är upp till var och en att avgöra. Magneter på oljepluggar har använts i alla tider, både på motor och växellåda på många bilar och MC. En kraftig magnet på utsidan av oljetråget har också använts ibland eller nämnts som tips i gamla motorböcker. Exempel på annat som "återuppfunnits" och relanserats är flerelektrod och ringgnistgap på tändstift. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.