AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.148

Vad tror ni om detta?: FILTERMAG

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Länk

Filtermagnet eller ska man säga magnetfilter???

Finns inte detta i någon bilmodell redan nu?

_____Vraum!_____
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Sitter i praktiskt taget alla BMW automatväxelådor som någonsin tillverkats , i botten på tråget , dessa brukar vara en stor uppsamlare av magnetiskt damm/rester/smuts/slitagedelar/metallpartiklar.

jag tror att det inte används i oljefilter till motorer för att det är ett sådant jäkla tryck där att partiklarna spolas bort ivf.

Men det verkar ju smart och bra tycker jag. å andra sidan håller nya motorer så pass länge att bilarna hinner skrotas innan motorerna är slut så kanske inte ger så mycket endå , iaf. inte på en bil som servas enligt rekomendation.

Min E39 har gått 27 tusen svensksålda mil och kammarna ser ut som nya , känns inte som man då behöver magneter för extra filtrering ?
Ci
531
CiM
325ciM-04
vill man så kan man sätta den under oljetrågen, och vid olje bytte ta loss magneten innan man tappar bilen på olja. varfär inte?
Det är inte ovanligt att man "återuppfinner" gamla saker och principer, i synnerhet inom avdelningen fordonstillbehör osv, seriöst eller inte är upp till var och en att avgöra. Magneter på oljepluggar har använts i alla tider, både på motor och växellåda på många bilar och MC.
En kraftig magnet på utsidan av oljetråget har också använts ibland eller nämnts som tips i gamla motorböcker.
Exempel på annat som "återuppfunnits" och relanserats är flerelektrod och ringgnistgap på tändstift.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.