|
|
|
|---|---|
|
Hej, Man kan ju bygga adapter som gör 4/100 till 5/120 men då kan man bara dra i 4 hjulbultar. Är det någon fara att köra så? mvh/Jens | |
| ingen som vet eller har kört så? | |
|
Det funkar inte på det viset. Det funkar så att du bultar en platta i ditt nav med 4 bultar, den plattan är i sig borrad till 5x120mm. Du kommer att använda alla 5 bultar när du monterar fälgen. Mvh Henrik |
|
|
Du kommer alltså behöva spacers som du fäster med de vanliga bultarna = 20 st. För att sedan kunna andvända de andra bultarna(4-bultssystemet) = 16 st. 20 + 16 = 36 bultar ska du dra för att få dit fälgarna... visst kan det vara jobbigt första gången men du behöver ju inte ta bort spacer-plattorna varje gång utan de kan sitta kvar. |
|
| man kan inte dra dit alla bultar när man konventerar till 5/120. Spacerna fäster jag med total 16 bultar runt om sen blir det 4 bultar per fälg med tanke på att man inte kan få 5/120 på en 4/100 adapter. Vad jag undrar är ifall hjulet eller liknande kan lossna? | |
| VARFÖR skulle man inte kunna borra en sån adapter till 5/120??? Förstår inte hur du tänker nu! | |
|
Titta här så kanske det klarnar lite: Länk Mvh Henrik |
|
| jag hörde lite med mantonracing.se som tillverkar mkt sådant. och han sa att det inte gick pga att 1 av 5/120 hålen hamnar i ett av 4/100 hålen. | |
| Jens, jag tror det funkar då du skruvar spacersen med 3st skruvar och sen 5st genom fälg-spacern. Det borde ju hålla. Ska se om denna länken funkar så man ser ungefär hur det är tänkt. Länk | |
|
Jens, jag tror det funkar då du skruvar spacersen med 3st skruvar och sen 5st genom fälg-spacern. Det borde ju hålla. Ska se om denna länken funkar så man ser ungefär hur det är tänkt. Länk /Johan |
|
|
Oj 2 post! De där spacerserna är visserligen 4x100-5x100 så 5x120 hålen hamnar ju lite längre ut. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.