AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.207

Ström eller inte ström vid avställning

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hej,

En liten fundering från min sida.

P.g.a mitt yrke så har jag mina bilar (BMW) avställda till och från, oftast under långa tider (10-12 veckor).

Jag vet att det är många som ställer av sina ögonstenar och leksaker under vinterhalvåret.
Hur gör ni, kopplar från batteriet eller använder en ny fin "smart" batteriladdare för att ha ström i bilen hela tiden?

Vad skulle fördelarna vara, mer än att larmet står på om man har strömming på hela tiden?
Fördelar, nackdelar? Några tankar eller idéer?

Jag har aldrig riktigt reflekterat över detta, men nu sitter jag med en dry martini...

/Pontus

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag tar alltid ur batteriet och låter dem stå med en "smart" laddare under vintern.

Mina bilar är ju alla iofs Oldtimers, så problem med elektronik får jag inte, vilket förmodligen drabbar dem med nyare bilar, då diverse komponenter drar lite ström även om bilen står oanvänd, och de inbyggda batterierna tex SIE batterierna i instrumentpanelen börjar krokna.

I ditt fall skulle jag nog inte göra någonting mer än möjligen ge batteriet en laddning strax innan ibruktagande av bilen. Det rör sig ju inte om några längre tider av stillestånd.

Mats
BMW CS #5847
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Att tänka på är ju att batteriet blir djupurladdat efter att det har stått en viss tid med lite volt i sig (kommer inte ihåg exakt men typ 24 timmar med 11.3 volt eller nåt..). Då sägs det att batteriet förlorar 30-50% av sin kapacitet. Detta förståss om man använder ett "vanligt" batteri dvs inte Optima Gul eller liknande.

När jag har 7:an att stå mera än en vecka eller så tar jag alltid bort strömmen och sätter batteriet på underhålls laddning.

Att lämna i batteriet och bara ge en laddning före start är ett effektivt sätt att döda batteriet.
Jag vet att E32an tar en massa ström bara för att den står, tror inte E38an är mycket snällare på den punkten.
Min E30 däremot har stått nu i 2,5mån med allt inkopplat. Startade den häromdagen utan bekymmer. Men i E30n så finns ju knappt en strömkabel alls.. :D

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Gammelbilarna är det inte så noga med,iofrs så hoppade klockan igång själv i dubbelin när den fick stå med batt 1mån.Däremot på bilarna med kilomervis med tåtar och en hel bunt boxar sitter numera alltid ström på med hjälpladdare.Är helt övertygad att livslängden på allt i tex e32an blir mkt kortare utan batt.

Mvh/Micke
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
När jag ställde av min E38 förra året fick och följde jag rådet att ha en batteriladdare inkopplad. Köpte en CTEK modell bättre och använde. Hade inga problem alls med bilen efter avställningen.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Jag har tagit ur batteriet ur min e38 nu när den gått i ide... Måste jag ha batteriet kopplat till en "smart"laddare(?) för att det ska fungera när det är dags att ta ut bilen i vår igen? Drar batteriet ur sig självt annars?
Ett batteri mår bäst och håller längst om det är fulladdat. Det säkerställs enklast med en modern underhållsladdare av typ CETEK. Eftersom den laddar med svag spänning slipper du jobbet med att plocka ur och sätta i batteriet. Då är det garanterat bara vrida på nyckeln och åka när du får lust./ Spännande bilförvaring.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hmm,

intressanta synpunkter.
Tidigare år när jag gjort detta så har jag alltid tagit ur batteriet.
Skall prova att lägga på en laddare på polerna i bilen denna gång skall kolla på CTEK.

Jag ser inga problem med att sätta laddaren på uttagen framme i maskinrummet???

/Pontus

Eftersom jag inte kan ha batterladdaren inkopplad hela vintern, övriga garageanvändare blir nog inte glada om jag drar förlängningssladdar kors och tvärs. Så plockar jag ut batteriet då och då under vinter och laddar det. Övrig tid sitter det i bilen. Har en laddare liknande CTEK laddaren.

/Fredrik
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Mitt problem ligger i att bilen blir mer eller mindre stående med bara damen som tittar till den då och då.
Men även jag har börjat fundera på om inte all elektronik mår bäst av att ha ström på sig hela tiden.

Generellt sett så har jag inte haft ngra större problem, men det brukar som regel vara ngt som kinkas lite i början. Denna gång är det en spjäll motor.
Jag har hållt på på detta vis i snart 10 år. Nu är det dags att köpa en riktig laddare och låte bilen stå med allt påslaget.

Fanns det ngra invändningar eller tankar på att jag planerar koppla in mig på polerna i maskinrummet. jag kan inte se ngt problem i det?

/Pontus

Polerna i maskinrummet är ok om du har ett någorlunda friskt batteri och en klen laddare. Däremot om batteriet är slut och du öser på med typ snabbladdare kan mycket ta stryk av den höga spänningen. Lite och länge är mums för batteriet( och elsystemet i övrigt )./ Spännande verksamhet?
Polerna i motorrummet är TILL för laddning och starthjälp!

"Däremot om batteriet är slut och du öser på med typ snabbladdare kan mycket ta stryk av den höga spänningen"

Skulle vilja se den "hobbyladdare" som ger mer stöm än bilens generator.

///Micke
Min cabrio Länk
Jag har en sådan här :Länk och den funkar kanon. Bara att koppla in och låta den vara ansluten till batteriet. Den sköter sig själv och du behöver varken ta ur eller koppla bort batteriet.

M. Pedersen
Mycket fördommar flödar fortfarande angående batterier...)
Alla blybatterier, inkl Optima förstörs om de djupurladdas och sedan inte återladdas inom kort tid. Alla bilar, oavsett ålder eller mängd kablage, antal "boxar" osv har en liten tomgångsförbrukning för att hålla igång t.ex klocka, serviceindikatorer, minnen för stolar, speglar, stereo, navigatorer mm, normalt 15-45mA. I modernare bilar finns förvisso mycket mera elektronik än i äldre men å andra sidan jobbar man hårt med att ha statiska icke-flyktiga minnesfunktioner, man har sleeplägen osv på elsystemen. Trots detta kommer bilarna att tömma ut märkbar energimängd ur batterierna efter ett antal veckor, ett problem inte minst för bilhandlarna och även vid vinteruppställning osv.
En modern spänningsreglerad laddare som levererar 13,5-13,7V kan vara ständigt inkopplad och gör att man alltid har batteriet fullt laddat.
Självklart kan och bör man använda hjälpstartsuttaget i motorrummet om sådant finns, och locken på batteriet skall inte skruvas av, oavsett vad gamla skrönor säger.
Enkla ostabiliserade garageladdare bör undvikas, de kan aldrig lämnas inkopplade mer än nåt dygn, oavsett om de är små eller klena. Om man nödvändigtvis måste använda ostabiliserade laddare, boosterladdare, snabbladdare och allt vad de kan heta så måste minst en kabel lossas på batteriet, laddspänningen kan lätt uppgå till 15-16V på dessa laddare.

FP
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
"Men även jag har börjat fundera på om inte all elektronik mår bäst av att ha ström på sig hela tiden."

Ska inte spela någon roll, det viktigaste är att bilen står jämnt tempurerad för att minska kondens. Fukt och elektronik är ingen bra kombination, samt ger oxidation på kontakter osv... Det mesta av elektroniken är ändå helt avstängd när du lämnar bilen. De noder som står i standby bryr sig knappt om de bryts totalt ang. livslängd iaf.

Parkerar du bilen i 10-12 veckor sliter det mycket på batteriet att inte laddas under tiden när du drar ur det med minst 15mA. Jag skulle åtminstone lyfta minuspolen när jag parkerar bilen så länge.

/chni
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
chni,

Låter rimligt ang elektroniken. Men varför lyfta av -polen. Ser du ngra vinster på att göra detta istället för att ha bilen på konstant laddning med laddare typ CTEk som nämnts här ovan?

Erfarenhet från de båtar jag jobbat på är att elektronik som varit stoppad och strömlös under en tid oftare rasar under uppstart än om man låter allt gå som vanligt.
Jag har inget tekniskt belägg för varför, det är mer en iaktagelse.

Hursom, jag skall köpa en sådan CTEK laddare som M.Pedersen länkar till och prova.

/Pontus

ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Att ha batteriet på underhållsladdning är väl det bästa, lyfta polen såg jag bara som ett alt. om du inte orkade eller kunde fixa laddning.

Troligen är det nog lite bättre att inte pola av och på och underhållsladda istället, så minskar man start/stopp samt ev. spikar. Men troligen lever väl elektroniken längst om den inte används alls.

/chni

au
362
audidriver
540iAT -97
Angående polerna i motorrummet, så har jag bara en pluspol. Ni menar väl att man ska koppla till den och minus till motorblocket eller?
Lämplig fästpunkt på motorblocket går bra. Det brukar sitta en dedikerad bult för minusanslutning på ena stötdämpartornet, t.ex på E39.

FP
"Dra kablar kors och tvärs över garaget". Varför då? Det behövs en enda kabel till batteriladdaren. är den i vägen på golvet, häng den i taket eller utefter väggen. Går lätt att fästa i andra kablar o dyl med hjälp av buntband. Långa elkablar finns på rulle till överkomliga priser om du inte redan har en. Lycka till med laddningen!/ Kabeltattaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.