AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
838

Inte min turvecka...

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Måste bara skriva av mig lite och kanske fiska lite sympati, för den här veckan har inte varit så värst bra.

Tog bilen till jobbet i tisdags morse och noterade att färddatorn plingade om något. Spolarvätskan behövde fyllas på, så jag rullade in till första bästa Shellmack för att köpa lite ny. Intet ont anande parkerar jag i blickfånget för två poliser som står och tankar sin bil, på samma mack.

Handlar min spolarvätska och går ut för att sätta mig i bilen. Poliserna står fortfarande och "tankar", måste vara djup tank i den bilen tänker jag. Döm så om min förvåning när de kommer fram och börjar ställa en massa frågor: "Är det din bil", "Vart tänkte du köra med den", osv. Så småningom kommer det fram att bilen har körförbud.

Dum som man är har man missat besiktningsperioden och trott att allt var OK eftersom bilen besiktigades i April i år efter att den tagits ut från avställningen. Förklarar detta för polisen, som av rent medlidande besparar mig boten på 1 500 spänn som det annars hade kostat att köra bil med körförbud.

Rullar moloket därifrån och kör försiktigt som satan hem för att boka en besiktningstid. Hoppas på en sista-minuten-tid, men telefonkön är "längre än 15 minuter" och jag ger upp. Det får bli Internet och bokning torsdag morgon.

Rullar så in på besiktningen i morse, solen skiner fåglarna kvittrar .. och BILFAN STARTAR INTE när jag ska ut och testa bromsar+avgas. Batteriet - som är kvar sen jag köpte bilen för två år sedan och absolut inte original - har idag bestämt sig för att ge upp. Bilprovningens starthjälp duger inte heller, det batteriet är för klent. Småningom dyker det upp en Volvo med startkablar som väcker bilen till liv.

En klen tröst i sammanhanget, men inte helt oväntat, är att bilen gick igenom besiktningen prickfritt. Tydligen är det helt okej att ha en bil som slumpmässigt inte startar. Nu får jag offra en timmes arbetstid imorrn för att åka över till Perra och få batteriet bytt .. precis vad jag behövde, en smäll i plånboken i början av december. :P

Lägg till detta att jag har dragit på mig en rejäl förkylning ... blä. Är det inte sommar snart?

Wilhelm Svenselius
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
villket flyt

Länk
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
När det regnar så öser det ner!!!
Efter regn kommer solsken!!!!!!!!!!!!!!!!

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du hade tur... du både slapp en bot på 1500 och bilen var vänlig nog att lägga av precis på rätt plats... det hade kunnat vara mycket värre... helt slut på en fredag kväll på väg hem efter jobb mitt i ösregn blir man stoppad av polis och får en bot på 1500 kr och när man ska köra därifrån så vägrar bilen starta mer. Så det hade kunnat vara mycket värre... kanske en klen tröst men men....

Det verkar som om 7-serie bilar har problem med batteriet, alltså så fort batteriet är lite mindre än fulladdat så vägrar bilen att starta.

Skulle själv ta hjälp av en Mercedes för att starta 750in efter att ha dragit slut på batteriet... hur mycket vi än försökte så kunde vi inte förse 750in tillräckligt med ström... startkablarna var riktigt varma när vi skulle ta loss dem. Men det kostar att ligga på topp ;-)

___
Bilen: Länk
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Tänd en brasa, häll upp en god cognac och gläds över att Du slapp boten. att bilprovaren inte slog hål i ljuddämparen samt att du nu har en nybesiktigad pärla med ett friskt batteri.

Inom kort är du frisk som en nötkärna och snart vänder det så att vi inom kort kan njuta av ännu en solig sommar i våra härliga bilar.

M.J.

M.J.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Låter som min 7serie sommar, missad besiktnings tid pga mkt arbete. Körförbud. Blir stoppad av polisen på vägen hem från verkstan. Klarar boten eftersom jag är på väg till/från verkstad. Efter besiktningen går mitt underhållsfria batteri sönder, och fjäderbendlagringarna jag behövde för att kunna besikta bilen kom med posten för några daga sedan. :( Till råga på allt så blir bilen påbackad också.

Hoppas nästa sommar blir lite bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.