|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Själv har jag nu ägt tre olika BMW-stolar (jodå bilar med) och en tidigare Volvo-stol (850). Jag föredrar nog generellt BMW:s stolar. Deras stora generella brist är det förbannade nackstödet som sitter så illa till. Jag förstår inte syftet med det. Jag kompenserar det något genom att fälla det framåt, men det vete håken om inte det är riktigt farligt vid påkörning. Dessutom är det snålt med lårstöd för långa bilister, något som Volvo och Saab är riktigt bra på, samt att det går att vinkla upp sätet längre i framkant på svenskarna (eller så är det de långa sittdynorna som ger ett sådant intryck). Nedan rankar jag sätena (går lite på känn nu eftersom det var ett tag sedan jag körde en Volvo). Jag vill dock påpeka att jag inte upplever skillnaderna mellan stolarna som gigantiska och skillnaden mellan Volvos och BMW:s säten snarare är utvecklarnas sätt att tänka (BMW hårda, Volvo mjuka) än någon stor komfortskillnad. Vidare är vi ju inte alla lika i kroppsbyggnad (det är därför sängtillverkarna tillverkar sängar med tex olika typer av hårdhet) BMW-komfortsäte BMW-sportsäte Volvo-standardsäte (sittdynans längd) BMW- standardsäte Komfortstolen var jag dock tvungen att lära mig den korrekta inställningen för. Innan jag fick till den hade jag en 20 mils resa med rätt så mycket ryggont. Mvh Mikael |
|
|
Såg just att jag gled lite från ämnet efter de första raderna. Sårri. Därom hjärtat är fullt talar munnen eller hur det nu var. Mvh Mikael |
|
|
Lustigt det där med nackstöden. De Volvo jag kört, 240, 740, 745, 850, S40, V40, V70 har alla haft helt stela nackstöd, dvs plast kring det mjuka, och dessa har då suttit som berget integrerat i stolen och har inte gått att justera i längsled eller sidled. Kanske har jag fel men så minns jag det. Därför gillar jag BMWs bättre där dessa går att flytta frammåt/bakåt. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.