AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.529

Folksams och Vägverkets test av bilstolars.BMW och MB långt ner

Sida 1 av 2
Inte så bra betyg för bmw, se länk:

Länk

Volvo och Saab toppar i bilstolstest
2006-12-07: TT

Tre svenska bilmodeller hamnar i topp i Folksams och Vägverkets senaste test av stolarnas skydd mot pisksnärtskador. I botten på listan finns flera av BMW:s och Mercedes modeller.

Försäljningsras för Saab [Idag]

Det har varit känt sedan slutet på 1920-talet att en bilist som blir påkörd bakifrån kan få skador i nacken. I dag räknar försäkringsbranschen med att omkring 20 000-25 000 svenskar varje år får en pisksnärtskada, för cirka 1 800 av dem leder olyckan till invaliditet.

Statistiken har dock börjat förbättras. Det kan uteslutande förklaras med att allt fler biltillverkare använder stolar med bättre skydd. En bra bilstol som utformats för att förhindra pisksnärtskador minskar risken för invaliditet med 50 procent, enligt Folksams och Vägverkets experter.

I det senaste testet, som omfattade stolarna i 32 olika bilmodeller, fick tio stolar bra betyg, åtta placerades i en mellangrupp och resten hamnade i skamvrån i en röd grupp. De bästa betygen fick Volvos modeller V 50 och S 80 följt av Saab 9-3, medan de tyska lyxbilstillverkarna Mercedes och BMW hamnade i den sämsta gruppen med ett par av sina modeller.

"På den tyska marknaden och på en del andra marknader har man uppenbarligen inte pratat om den här frågan särskilt mycket. I en del fall har man varit inriktad på att undersöka vilka persontyper som utvecklar den här typen av skador, vilket är ganska tramsigt. Men jag är övertygad om att de här tillverkarna snart kommer att introducera bättre lösningar", säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

Han är också ordförande i den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen Euro NCAP som på svenskt initiativ kommer att ta in bilstolarna i sina tester från och med nästa år. Det betyder att tillverkaren som i reklamen vill kunna visa upp fullt antal teststjärnor - och det är ett tungt säljargument - i fortsättningen också måste satsa mer på säkra bilstolar.

FAKTA
Bäst och sämst i Folksams och Vägverkets test av bilstolars skydd mot pisksnärtskador, december 2006
(ju lägre poäng desto bättre)

Whiplashtest

Bilmodell Poäng
Volvo V50 4
Volvo S80 årsmod. 2007 6
Saab 9-3 10
Honda Civic 13
Mazda 5 13
Peugeot 307 14
Ford Focus II 16
Ford S-Max 16
Opel Corsa 16
Land Rover Discovery III 17
Subaru Legacy 21
Volkswagen Passat 21
Renault Clio 22
Toyota Prius 24
Seat Altea 24
Mercedes A-klass 25
Audi A6 25
Volkswagen Golf 25
Mercedes C-klass 26
Audi A6 25
Volkswagen Golf 25
Mercedes C-klass 26
Audi A4 26
Fiat Grande Punto 27
Lexus IS 27
Nissan Almera 29
Citroën C1 30
Toyota Yaris 30
Skoda Octavia 31
Mercedes M-klass 31
BMW 3-serie 31
BMW 5-serie 32
Citroën C5 32
Opel Astra 32
Volkswagen Fox 32

*Bilstolarnas betyg sätts utifrån nackstödets geometri och sju parametrar som mäts i krockprov. Stolarna kan få maximalt 32 poäng. Ju lägre poäng desto bättre.

Källa:DI 2006-12-06
Både Bmw och Mercedes har ju blundat för pisksnärtskador i många år nu.
På Bmw brukar de vara ett pristillägg på 20-30 kkr för stolar med just pisksnärts skydd. Om det ens går att få på den aktuella modellen.
Detta för mig är ungefär som och säga att vi är medvetna om problemet men skiter i att våra köpare riskerar att få skador för livet som sätter ner ens livskvalite Avsevärt/får äta smärtstillande resten av livet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Idiotin består snarast i att Euro ncap inte testar denna typ av skador. Alla biltillverkare vill ju ha 5 stjärnor i Ncap, men skiter uppenbarligen i en av de allra vanligaste skadeorsakerna:: Whiplash tack vare påkörning bakifrån.

Trist, men inget som avgör mitt bilval, ärligt talat.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Men Kalle, de står ju i artikeln att de börjar ta hänsyn till just stolarnas uppbygnad from nästa års EuroNcap tester. Så idiotin verkar ju iaf ta slut vid årsskiftet.
Och eftersom Ncap stjärnorna blivit ett väldigt tungt säljargument så lär de få se över sina stolar snarast om de vill vara med i topp placeringarna kring krocksäkerhet.

Ja tycker inte heller att de är en avgöranade faktor när jag väljer bil, men de borde nog vara det med tanke på vilka komplikationer de kan medföra.

Att en 1-2 år gammal Bmw rostar är även det ett stort problem om du frågar mig :) Det blundar dom iaf inte för, men verkar o andra sidan ignorera anledningen till uppkomsten...

Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag som är spekulant på en E61 tycker att det är helt kass att man inte får whiplash-skydd som standard på en ny BMW för över 400 papp. Dessutom har den ju 4 stjärnor i Euro NCAP.

Men jag kommer ändå att överge min Saab 9-5 som ju är den säkraste bilen i Sverige enligt Folksam till förmån för en E61. Ibland är man inte rationell utan går mer på känsla.
Det visar ju att vissa bilfabrikanter satsar hårdare både på aktiv och passiv säkerhet trotts att de inte renderar i extra stjärnor enligt Ncaps tester.
All heder till dessa som verkligen förstår livets värde och inte bara bilens...

Gorban jag håller fullständigt med dig om att de är under all kritik att E61 inte har ett ordentlgit whiplash skydd som standard.

Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Själv sitter jag hellre bekvämt i en BMW med sköna och många inställningsmöjligheter än i en säker volvo där inte nackskyddet går att rubba. Sitter jag obekvämt stör jag mig på det och blir en sämre förare. Men iofs så så kanske inte min framfart och skicklighet av den kan påverka om ngn kommer bakifrån, så på det sättet är det ju en nackdel, men som sagt, hellre skönt och bekvämt än obekvämt o supersäkert.

*BAWORAK*
Nu är ju iof inte Volvo direkt kända för dåliga stolar, snarare är de prisade för en av bilvärldens bekvämaste säten. Att nackstödet inte är ställbart stämmer ju inte heller.

Svankstöd är ju något som volvo har standard på sina säten, de har inte Bmw vad jag vet.

Länk
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Om man inte har komfortstolar så är det ju inget whiplashskydd i stolarna på e 61:an vilket tydligen dessutom inte ens finns som extrautrustning på e 90. Måste själv säga att just nacksskydden på min med sportstolar är totalt usla, mycket sämre än i exempelvis e 46 då de i princip inte går att justera i djupled något alls, vilket gör att de alltid är 5-10 cm från huvudet vilket i sin tur lär orsaka en ordentlig skjuts vid påkörning bakifrån. Undrar om de är konstruerade så för att man skall uppgradera sig? Nåväl annars sitter jag utsökt i dessa stolar. Jag blev själv påkörd vid ett rödljus för snart 2 år sedan i en e 46:a men verkar har klarat mig tack vare god inställning av skydden. Jag har därför inhandlat svarta extra nackkuddar på Biltema för en hundring vilket gjort e 61:ans skydd betydligt mer bekväma och möjliga att luta huvudet mot, kanske oxå mer trafiksäkert? Ett billigt tips för den som har samma erfarenheter som jag.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Volvons stolar är grymma... Tyckte jag satt vrålskönt i E32:an... sen hoppade jag direkt efter in i V70... oj. De är verkligen sköna.

För övrigt kan man aldrig få för mycket av säkerhet... Ligger man där skadad på sjukhuset så ångrar man sig nog en hel del över att man inte åkte i en säkrare bil.

mvh
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag tycker volvos stolar är hemska!

Iallafall i V40/V50 är de inte i närheten av att vara bekväma, sitter bättre i min egen E21a. Ställningen är alldeles för upprätt och ryggstödet är felutformat då man kröks framåt. Enligt min mening är stolarna rent generellt för mjuka, kärringstolar helt enkelt. Till en början tycker jag också flertalet av Volvos stolar är mycket sköna, men den känslan försvinner efter ett tag. Kanske är jag som är felbyggd, vad vet jag, kanske för mycket marklyft har gjort min rygg konstig, men jag har aldrig i hela mitt liv haft krämpor i den iallfall.
Du är felbyggd ... :)

Allvarligt, läs 100 tester av moderna Volvomodeller och 99 av dem lär uttryckligen berömma stolarna. Gäller tester över hela världen, t o m "big boned" amerikaner trivs i Volvo, särskilt S60/V70/S80. Det finns dock flera stolsmodeller, beror på vilket utrustninsgpaket man har, om de är elektriskt inställbara etc.
Frifart: Föga förvånande så hatar du och ingen annan i hela världens motorjournalistkår volvos säten.

Nu har ja inte ens suttit i en E21 då modellen för mig är totalt ointressant, men standardsätena i E36, E46 E39 är markant sämre än de sätena som återfinns i någon volvo bil från 90 talet och framåt.
Sportsätena i E46 är klart sköna, men skapar fortfarande träsmak efter 50 mil i sträck.

Så att du är felskapt/byggd ligger kanske inte så långt borta :)

Någon V40 finns inte i modellprogrammet längre...

Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hehe kanske bör tillägga att jag inte är ensam om att inte gilla Volvos stolar!

Men märk väl att jag hatar bara V40/V50s stolar, en del andra är helt okej och komfortabla. Gamla 7serien satt man hyggligt i 15minuter sedan blev det äckligt och degigt och man sjönk ihop. S80 är enligt mig den skönaste Volvon rent sittmässigt, i övrigt också rätt okej. Jag långtestade 2.9an (204hk) när den kom, gick helt klart skapligt i maskin och man satt bra.

Som sagt detta är min åsikt, dessutom tycker jag att man sitter klart bättre i de nyare SAAB aero modellerna, de andra är sunkiga.

Det är väl synd att volvostolar passar feta amerikaner och inte fok med V-formade ryggar, jag anser att volvos stolar är felbyggda!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Märk väl att jag menade 700-serien hos Volvo och inte något annat!!
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag läste idagens DN att avståndet mellan huvudet och skyddet är avgörande för whiplashskador varför min lösning förutom att den känns mer bekväm, bidrar till minskade whiplashskador. Obegripligt hur nackskydden är konsturerade original då de verkligen är omöjliga att få nära huvudet, som gjorda för ett lågt betyg.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag tycker med att man sitter skönt i volvos stolar. Men inte om man ska lång åka! Både mjag o min fru tyckte inte om att sitta i dessa när man åkte långt och längre än 2,5 timme och då hade vi stolarna med skinn och eljustering. Då är bmw :s stolar betydlig skönare för ryggen om man åker just långt!

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
opps var lite för snabbt på att klicka.
Tycker med att det är dåligt av bmw att inte ta tag i skydd mot pisksnärtskador!
Helt sjukt att man ska betala så mycket för en bil då skyddet inte ingår.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Volvo V70N och S80 samt de nyare Volvo-modellerna har mkt fina stolar.
Vad gäller BMW tycker jag att E38ans konturstolar är fantastiskt bekväma, dagsetapper på uppåt 150 mil utan trötthet eller träsmak.
Förmodligen är nyare E60/E65 stolar ännu bättre, men har inte kört dessa så långa sträckor att jag kan utala mig ordentligt

BMW CS #5139
Paap Reeder
... alltså!
Kan inte detta men är det inte så att whiplash-skador, fibromylalgi och elöverkänslighet finns "bara" i sverge??

Om nu Folksam är så framme på bettet med dessa stolstester mot whiplash ... varför är det då så stört omöjligt att få en pisksnärtskada godkänd som försäkringsskada ... även hos Folksam??

Är själv inte drabbad men har läst otaliga artiklar om "överklaganden" och har det inte varit uppe även på Josefssons uppdrag granskning ...

MVH /// Paap R

Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Har kört en Volvo V70 under ett år med deras bästa stolar inklusive softläder och bytte i Oktober i år till en E61 med komfortstolar. Har gjort en långresa med bägge bilarna.
Volvon gjorde en endagarstripp från Göteborg till norra Tyskland t.o.r (gissa varför) och härom veckan en t.o.r. till Köpenhamn med BMW:n.

Resan i Volvon var 35-40 mil längre och jag var inte det minsta lilla trött vare sig under eller efter resan. Det var bättre än att sitta soffan eller stressless-fåtöljen hemma. Jag kände mig helt utvilad när jag kom hem sent på kvällen.

Jag skall inte säga att resan till Köpenhamn (en fredag) med BMW:n var en mardröm - men man sitter f-n inte särskilt bra trots otaliga inställningsmöjligheter. Jag var stel som en pinne i ryggen dagen efter och på söndagen kom jag inte ur sängen utan hjälp. Ett kraftigt ryggskott som gjorde att jag behövde stöd för att komma ur sängen under en hel vecka blev resultatet. Nu vet jag ju inte om ryggskottet hade infunnit sig ändå, det är omöjligt att säga, men jag kan dock konstatera att jag kände mig slut i ryggen efter 68 mil på en dag.

För mig finns inga stolar i närheten av Volvos på marknaden och BMW:s stolar - trots tillägget på drygt 20.000 hos BMW är ett skämt i jämförelse. Tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.