AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.514

Var köper man bra bilvårdsprodukter i Göteborg?

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hej,

Det börjar bli dags att tvätta min nya pärla och nu är jag på jakt efter bilvårdsprodukter med lite bättre kvalitet än de man normalt kan köpa på mackarna. Jag är ganska noggrann med bilen, men inte överdrivet pedantisk. Jag har som ambition att tvätta den för hand ca en gång/månad (blir nog en gång varannan i verkligheten...) och vaxa den ca tre gånger/år. Bilen är helt ny men inte lackbehandlad (DiTEC, MrCAP osv).

Nu använder jag det jag hittar på macken; Turtle miljöavfettning (riktigt bra, men svårt att få tag på), Sonax Bilpolish och Sonax Flytande hårdvax - men skulle vilja hitta bättre produkter för bättre resultat utan att lägga ut en förmögenhet. I planen ligger också att köpa en polermaskin.

Så jag har följande frågor till er som är duktiga på att putsa:

1. Var köper jag bra och billiga produkter
2. Vaxning av ny bil - Vilket vax ska jag använda? Behövs polish (dvs med slipmedel) eller räcker det med hårdvax?
3. Vad är "En bra polermaskin"?

Tacksam för all hjälp jag kan få!!

/ElakaKatten

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
1. Vet ej.

2. Inget polish så länge du inte har några besvärande repor, endast vax för känsliga och nya lacker, en del tillverkare rekommenderar inget vax alls på en viss tid för ny bil. kolla med Bmw.

3. I ditt fall troligen ingen polermaskin, utan en vaxutläggare. Kan nog duga med en billig med dubbla huvuden, som säljs hos Biltema och liknande. Jag menar att lägga ut lite vax på en ny bil kräver ingen monstermaskin precis.

Själv föredrar jag roterande maskin Flex, Milwauke eller någon annan roterande maskin med bra kvalitet, både till polering och vax. Men det är jag det och det är ingen ide att jag rekomenderar det heller då jag vet att jag får mängder med mothugg då. Att rekomendera typ av maskin och fabrikat är knappt någon ide eftersom det finns så mycket olika åsikter om det.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tack för ett snabbt svar!

OK, jag ska hålla mig från polish - jag hade det på känn. Har ännu inte satt svampen till lacken, jag tänkte att det var bäst att fråga först...

VonRon, vågar du rekommendera ett bra vax? Sonax flytande hårdvax som jag tidigare har använt är ju fantastiskt lätt att lägga på, men jag tycker inte att det sitter kvar så länge. Jag misstänker att det inte skyddar så bra då heller.

Någon annan som känner till ett ställe med bra bilvårdsprodukter i Götet? Gärna med personal som kan något om bilvård och gärna svarar på frågor.

/ElakaKatten

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag tycker nog att Sonax flytande hårdvax är ganska bra. Men kolla på den här länken, där finns både tester och diskussioner om vax och allt annat som hör bilvård till. Länk
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Även här finns mycket läsvärt. Länk
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tack för tipsen, VonRon!

Finns här ingen Go Gubbe som har koll på bra ställen att köpa bilvårdsprodukter på i Sveriges vackraste stad?

/ElakaKatten

1) Jag har efter tips här på forumet köpt Sonax Professional (svarta flaskor) Shampo, Vaxpolish och Cleaner på Autoexperten i Sisjön. Kändes direkt att detta var avsevärt bättre grejor än de konsumentprodukter jag tidigare köpt på mackar.
Jag kör med Biltemas kallavfettning, inte så mycket för att den är billig som för att den verkligen känns och verkar som "en gammal hederlig miljövidrig petroleumavfettning". Kör den dock så sällan och på så liten del av lacken som möjligt, för den tar rätt effektivt bort vaxet också...
Sedan kan jag rekommendera Biltemas fälgrengöring också, inte för att den är direkt bättre än någon annan, men den funkar kanon och är billig så man kan lika gärna köpa 2 flaskor så har man en i reserv.

2) Är du som jag lite kort om tid, så kan jag faktiskt rekommendera en flaska sprayvax! Absolut inte så bra som riktigt hårdvax, men om alternativet som i mitt fall oftast är inget vax pga tidbrist, så är en extra minuts sprejande före torkningen vid vanlig tvätt faktiskt inte så dum alls...

3) Instämmer i att en såpass ny bil skall du undvika att polera om inget speciellt (typ repa) händer, och gör det det hade jag lämnat den till ett proffs.

Om du avser att behålla bilen ett längre tag, kanske 3 år, så kan det däremot vara idé att överväga att lämna in den omgående på en lackkonservering. Ditec föredrar jag, men detta verkar vara en smaksak. Mer lättskött och hållbar bil under rätt lång tid blir det helt klart, och bara det tycker jag kan vara värt priset om man slår ut det över lite tid och sätter det i relation till värdeminskningen etc ;-)

Mvh. /Kjell
Micro i Sisjön har ganska mycket bilvårds produkter.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Kjell&Otto: Tack för tipsen, ska kolla in Micro och Autoexperten snarast. Ligger nära hemmet, så det passar ju bra!

Hittade för övrigt första repan när jag tvättade bilen i helgen. En vass, 2 cm lång sak mitt på ena bakdörren. Fattar inte var den kommer ifrån, har inte parkerat bredvid andra bilar. Någon måste ha gått emot den när den har stått vid trottoarkanten. Det var den svendomen, som gossen sa :(

/ElakaKatten

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hej,

tänkte följa upp min rengöringstråd :)

Jag har bestämt mig för att satsa på en DiTEC-behandling. De har ett paketerbjudande med DiTEC+Protec+Glastec för 4000 kr som verkar ganska prisvärt. DiTEC verkar dessutom förordas av de flesta på forumet, liksom några arbetskamrater som är otroligt nöjda över att slippa vaxa.

Troligen blir det Göteborgs Bilvårdscenter som får äran att göra behandlingen. Erfarenheter?

För övrigt har jag äntligen förstått värdet av att låta avfettningen dra ordentligt, gärna 10-15 minuter så här års. Bakluckan fick jag till och med köra dubbla omgångar för att få bort all fet beläggning innan jag gick på med svampen.

God Jul!

/ElakaKatten

Göteborgs Bilvårdscenter jämte BMW i Mölndal har jag låtit polera+lackskydda min E38 förrförra sommaren. Har inte testat så mycket annat att jag kan direkt avgöra om de är bättre eller sämre än någon annan, men jag var nöjd med resultatet förutom att det var en del polerrester kvar i diverse mer svåråtkomliga plåtveck som jag fick gå runt ett varv själv med microfiberduken och torka bort. Helt OK.

Dessutom har de monterat en sats med DEFA oljevärmare, kupevärmare och batteriunderhållsladdare. Inga klagomål på detta heller, blev mycket bra.

Mvh. /Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.