|
|
|
|---|---|
|
Råkade ut för en lite oväntad diskussion... Nämligen vilken fil som är innerfilen och vilken som är ytterfilen. För mig är ytterfilen omkörningsfilen, dvs vänster. Men när det blir en rondell så är ytterfilen högerfilen. Används termerna på bilskolor? Jag har försökt googla lite på detta, men inte funnit någon riktigt definition, och när jag frågar kollegor och bekanta så ligger statistiken på ungefär 50/50 på vilka som tycker vad av det två alternativen "ytterfil = vänsterfil" och "ytterfil = högerfil". Så nu tänkte jag höra vad ni tycker? -- Markus | |
| Har aldrig reflekterat över det då jag tyckt det var självklart men för mig är innerfilen är alltid den vänstra i vänstertrafik. Tänkt dig att du har en fyrfilig väg (två filer i varje riktning) med mitträcke. Då är ju vänsterfilerna närmast mitten och därför innerst. Samma i rondell, den vänstra filen är närmast mitten av rondellen och innanför den yttre. | |
|
Ja, jo, jag förstår hur de som tycker så tänker, det är inte så konstigt, jag är mer förbryllad över att folk tycker så olika om detta. Googla lite på bara "ytterfil", så komemr ni att få lite förunderliga resultat (om ni har tid, orkar, och är intresserade, dvs). Som talesätt används ytterfil som omkörningsfil (i tidningsrubriker osv) Fast du (A lind) menar nog "vänstra i högertrafik = innerfil", annars hade du ju tyckt som jag ;) -- Markus |
|
|
så om man kör om någon på "innern" så kör man själv i innerfilenfilen...? ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Menar såklart högertrafik xD | |
|
Har aldrig riktigt tänkt på det fenomenet. Hur som helst är det vänsterfil respektive högerfil jag använder när jag diskuterar. :) Min Cabrio Länk |
|
|
Hehe i-världens problem :P Jag säger ytterfilen om vänsterfilen. Varför kan man ju fundera på men antar att det är för att jag säger att jag går ut för omkörning. Har aldrig hört nån säga att de går in för omkörning. |
|
|
Håller med A Lind och Anders S. Självklart är innerfilen den fil som är närmast vägens mitt, eller rondellens! Och att ytterst är närmast "diket". Du har ju inte ytterkläderna närmast kroppen, eller? Eller en innerhytt på finlandsbåten, inte har den några fönster mot havet. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Nej, jag är inne på Thorssa's linje, man går ju ut för omkörning.. Meningen med tråden är inte att försöka övertyga nån om rätt eller fel, för det tror jag inte finns helt enkelt. Ville bara kolla vad andra säger.. Kan det vara dialektalt? Används begreppen på körkskola? Det var så längesedan jag gick i en sån, så jag minns faktikst inte. -- Markus |
|
|
Jag trodde inte att det var så delade meningar då jag alltid tyckt det var klart som korvspad xD. Man kanske får börja säga vänster- resp. högerfil nu istället för att undvika missförstånd. Kan för övrigt inte säga att jag använder uttrycket "går ut för omkörning" på en tvåfilig väg. Det skulle isf vara när man går ut i en fil med motsatt körriktning men då har det inget med inner eller ytterfil att göra. |
|
|
Vänsterfil är innerfil. Så måste det ju vara... Innerfil är ju mot motorvägens mitt. Dvs motorvägens inre... Allt annat är ju ologiskt Men för att undvika missförstånd kan man ju säga vänster resp högerfil... |
|
|
Jo, visst tycker man att innerfilen borde vara den mot mitten. Men om man blir omkörd på "insidan" så menas det ju fel sida, alltså sidan mot diket. Så ja säger oxå bara med vänster o höger, eller kanske "omkörningsfilen" har ja väll sagt ett par gånger oxå. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Jag tittade i min gamla körkortsbok och där behanlar man inte orden ytterfil/innerfil, utan instället säger man vänsterfil/högerfil. Jag är helt kluven. Klart att man säger att man går ut för att köra om och att man går in för att släppa förbi bilar som vill om på motorväg/motortrafikled med mera. En annan intressant sak är att på en vanlig väg med en fil i vardera riktning kan filen vara både inner- och ytterfil, det upplever man i kurvor. I en vänsterkurva har man ytterfilen och vid en högerkurva innerfilen. Jag tror att det på grund av alla dessa delade meningar som man inte använder ytter- och innerfil i körkortsböcker. Kommer ihåg att min körlärare sa vänster-/högerfil. |
|
|
Jag säger definitivt ytterfilen om omkörningsfilen på motorväg. Om man kör om någon på insidan är det ju som sagt fel sida. Detta är ju egentligen ologiskt men de flesta jag känner säger så. Mvh Johan |
|
|
Jag har aldrig heller tänkt på det tidigare eftersom det har kännts så självklart att ytterfilen är vänsterfilen. Jag tänker som Jiie, dvs man kör om på utsidan, därav ytterfilen. Fast av tråden att dömma verkar det som åsikterna är delade. Man får helt enkelt börja säga väster- och högerfil från och med nu. Då kan det inte missuppfattas. Det är troligtvis därför körkortsboken använder den betäckningen. |
|
Paap Reeder |
... i rondell växlar filerna namn: ytterfil ... den man blåser om alla på innan rondellen ... blir innerfil ett tag i rondellen ... och sedan ytterfil igen. MVH /// Paap R |
| Detta sammer gäller ju i kurvor, som jag skrev ovan. Man kan ha både innerfilen i kurvan och ytterfilen. Det beror ju på hur vägen svänger. Ytterfil för mig är vänsterfilen. Det är den man kör om i. Man kör ju aldrig om i innerfilen. | |
|
På (raka) vägar och gator: Höger, mitt och vänsterfil osv. I rondeller: Inner och ytterfil, thats it. Att man sedan säger "att gå ut för omkörning" eller "att bli omkörd på innersidan" är mera ett talesätt, ingen teknisk benämning på filernas placering osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.