|
|
|
|---|---|
|
Hej, var just och besiktigade och fick följande värden: CO 0,0 (0,5) HC 65 (100) CO 2500 0,8 (0,3) lambda 0,95 (0,97-1,03) Alltså avgasvärdena var bra på tomgång men på 2500 var dom kass, dessutom ligger lambdavärdet för lågt trots att den är bytt (bmw original). För diskussionens skull kan nämnas att det är min andra sond, hade högt bränsletryck pga blockerad retur vilket fick till följd att första sonden jag böt gick sönder på nytt. Kan det vara ett följdfel av detta? Enligt besiktningsteknikern borde det inte vara katten då värdena var bra på tomgång. Är det någon som har ngt förslag vad det kan vara? Bilen går bra förövrigt. | |
| Kan tillägga att btr är åtgärdat, avgasvärdena var heller inte stabila utan ändrades ganska mkt fram och tillbaka.. | |
|
Snälla lite hjälp på traven vore fint! Kan tillägga att jag hade i lite sprit eftersom jag misstänkte att katten var dålig, kan det förklara de motsägelsefulla värdena? dock inte särskilt mkt ca 0,5l till 10 l soppa. Tipps mottages tacksamt! |
|
Paap Reeder |
... lambda 0,95 anger att den går fett därav sannolikt också högt CO. Din blandning på 0,5 till 10 liter gör vare sig till eller ifrån vad gäller CO. I s f måste du köra fifty/fifty karburatorsprit/bensin för att det skall ge något utslag. Eftersom det gäller "bara" CO kanske det vore värt ett försök. MVH /// Paap R |
|
Det jag tycker är konstigt är att tomgångsvärdena var OK, men inte 2500.. lambdavärdet vandrade rätt mkt fram och tillbaka, även hc stack på varv men det mäter de ju inte där. Kanske skulle få igenom den med 50/50 blandning, förresten skulle det inte funka med e85? men det bör ju finnas en anledning till varför lambdan är så låg? Den är ju bytt för nån vecka sedan vilket gör mig fundersam över vad som kan vara bakomliggande fel.. Ska läsa av DIS på måndag o se om det finns några felkoder loggade. Finns det någon faktor, typ kamgivare, lmm som är trolig orsak vid dåliga avgasvärden? Eftersom lambdasensorn ibland klarar av att reglera ibland och ibland inte, kan inte det vara lmm som ger felaktiga generalvärden då? |
|
| Svårt att tro att lmm är boven då den rättar sig efter lambdan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.