AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
996

När kommer stor service på E65 735 ?

Har spanat in en E65 753 -02 med drygt 10.000 mil på mätaren. Någon som vet när stora servicar väntas med tändstift och annat dyrt? Vill vara säker på att det i så fall är gjort och i annat fall få ett skönt prutargument.

Tack så länge.
Stenebene
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den bör precis ha gjorts. Någonstanns mellan 9 och 10 000 mil.

Vad är det som kommer där mellan 9-10 000 mil? Vad brukar den kosta på märkesverkstad?
Stenebene
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Bilen håller själv reda på när motorolja, bromsar, bromsolja, mikrofilter, tändstift ska bytas. Det står i klartext i färddatorn hur många kilometer det är kvar tills det ska bytas. CBS kallas det, condition based servive, tillståndsbaserad service, man byter bara när det behövs. Skitbra,tycker jag, blir inte så mycket på en gång. Det ska bilförsäljaren kunna tala om för dig hur mycket som återstår på resp servicepunkt.

Lycka till.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det jobbiga med detta koncept är att bilen ska in fler gånger än normalt...

Vår E60: oljebyte vart annat eller 30.000 km, microfilter när det behövs, bromsar när det behövs osv...

Jag har haft bilen inne till microfilter, 4 månader efter bilen hade fått oljebyte... Då bytte de även bromsvätskan då den var "due" tre månader senare... Enklare och säkert billigare att ha allt på en gång, men men...

Jag gillar visserligen CBS också, måste jag säga =)

BTW så har vi nu kört 9300 mil (efter Berlin turen denna helg), och inte bytt bromsbelägg än! 22.000 km kvar fram, 33.000 km kvar bak! Vi kör mycket motorväg med farthållare, och mjukt :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Sen när blev stiften så dyra?

Det som är riktigt dyrt är ju kamkedjebyte.

Smågrejjer som olja, stift, filter osv går ju runt 2tusen kr.

Tändkablar bör tydligen bytas nån gång runt 13-15tusen mil men oftast är det ju en engångskostnad. Finns ju bilar som rullat över 30tusen mil utan att man bytat tändkablar.

735 E65 borde väl ligga runt samma pengar som en 735 E38, eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.