AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.124

Tillbakalutad vid sidokollision, vad händer?

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Sitter och tittar på bilder av bilen i väntan på våren, abstinenesen är svår just nu. La märke till att i min körställning har jag huvudet bakom b-stolpen (är hyfsat lång). Är det någon som vet hur det då blir vid en sidokollision? Åker huvudet ut genom rutan och skrapas av mot b-stolpen eller? Dessutom om man åker i en bil med sidoairbags (vilket min e34 givetvis saknar) fungerar de ö h t då? Någon som vet?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
BAKOM b-stolpen??? hur sitter du männ'ska? :D
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
När det gäller körställningar så är det väldigt vanligt (framförallt bland unga förare) att ha en väldigt låg och mycket tillbakalutad körställning.
Ofta när jag sätter mig i bilen når jag inte ens ratten, trots att jag är av normallängd och föraren som ställt in stol och ratt kan vara lika långa eller till och med kortare än jag. Man skruvar alltså ned ryggstödet till en liggande position, för att sedan sitta upprätt utan stöd av ryggstöd och nackstöd när man kör.

En sådan körställning är inte bara olämplig av trafiksäkerhetssynpunkt då man inte kan framföra fordonet på ett vettigt sätt, utan även direkt livsfarligt vid en kollison. Istället för att bältet som det är tänkt kan hålla kvar kroppen mot ryggstödet drar det kroppen bakåt tills man träffar ryggstöd och nackstöd vavid man troligtvis bryter nacken eller får en kraftig whiplashskada.

Varför det blivit så utbrett med denna idiotiska körtällning vet jag inte, det kan ju knappast vara bekvämt så jag gissar att man tycker det ser tufft ut...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Man får whiplashskada oavsett hur man sitter. Det enda rätta är hjälm som är fastspänd så att huvudet inte åker frammåt. Om man nu ska vara jätteseriös. För övrigt framför jag fordonet på ett lika vettigt sett som om jag skulle sitta med stolen mer upprätt.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Man får betydligt bättre kontroll över bilen om man sitter upprätt. Se bara på på rallyförare till exempel. Själv föredrar jag att sitta med ryggstödet ungefär längst med B-stolpen utan att jag för det inte använder ryggstödet. Ok, jag lutar inte huvudet mot nackstödet hela tiden men vem gör det?

Visst har man hoppat in i bilar där man knappt når fram till pedalerna eller ratten och man undrar ju varför man ska sitta så för... De som kört innan har ju knappast varit 2 meter lång.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ci
531
CiM
325ciM-04
allting är relativt. själv så sitter jag tillbakalutad (ej liggande) och bekvämt. helst lagom avstånd till ratten, då jag vill inte ha det i huvudet vid en kollision. men att vissa sitter så nära att de får knät under hakan, det måste vara farligt.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Rak rygg, nackstödet nära huvudet, böjda armar, böjda ben. Böjda armar ger bättre möjlighet att ratta. Böjda ben och armar är även att föredra vid en (frontal)kollision, då lederna böjer sig och tar upp energi för resten av kroppen. Raka ben framförallt kan annars lätt knäckas, tydligen lätt riktigt fula brottskador. Man ska ju inte vila huvudet mot ratten, men är man av medellängd sitter man i rätt position för airbagen med böjda armar.
Har dessutom aldrig fingrarna i ratten. Risken är mindre i en personbil, men avåkningar, stora hål och annat kan få bra snurr på ratten. Vill ju ha tummarna i behåll :)

Sex på alla fyra, roligast så!
De
163
Devva
520i -89 E34
Såg en gång ett motorprogram på tv från våra älskade bilars hemland, och det visades ett inslag från en körsäkerhetsutbildning. Instruktören där menade ang körställning att sitter man med hela ryggen mot ryggstödet, ska handleden kunna vila kl 12 på ratten, det skulle alltså vara lämpligt avstånd och en säker körställning.

Jag tycker det känns som att man i BMW oftast har en mer tillbakalutad körställning än i andra bilar, någon som håller med?

//Devva
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Nu var det ju vad som händer vid en sidokollision jag undrade. Någon som vågar uttala sig? Jag förstår ju att det kommer göra ont som fan men är lite nyfiken på vad jag kommer att slå i.

Att min körställning inte alls är bra om jag skulle krocka på något annat sätt är jag medveten om men är man både lång och har taklucka så står det mellan att sitta bekvämt ELLER säkert tyvärr. Får väl se om jag kan nå en bättre kompromiss när det är dags att plocka fram bilen igen till våren...
Gemini__
Hur lång är du?

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Huga!
Jag blir mörkrädd när jag tänker på, hur många (ja, även BMW-entusiaster!) som har alldeles vansinnig körställning.
Jesperado har helt rätt - en körställning där man inte har ordentligt stöd och/eller är så tillbakalutad att bältet inte kan göra sitt jobb, är bara alltför vanliga och tyvärr totalt livsfarliga.
Med dålig körställning har föraren dels urursel kontroll över bilen, dels dåligt skydd om något händer.
En riktig körställning innebär, att man först har pedalerna på rätt avstånd.
Med kopplingspedalen i botten ska hälen nå golvet.
Sedan ska ryggstödet ställas in, så att man med axeln pressad mot ryggstödet kan trycka ifrån med handflatan på ratten 'kl 12'.
Allt längre bak än så kanske känns bekvämt, men även det kan man lura sig på - vid längre körpass är det faktiskt vilsammare för rugg och rumpa att sitta så pass upprätt att man har rejält stöd för ryggen, utan att ryggstödet tar upp kroppsvikten.
Ursäkta om jag raljerar här, men ni som kör omkring med bakvänd keps, halvliggandes åt baksätet till och med tända dimljus på dagen - ni är varken coola eller säkra, bara korkade!

/// Gunnar E.
Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Själv har ja stolens sits max båkåtlutad och så långt bak som möjligt och ett ganska rakt rygg stöd vilket får till öljd att de nog är typ så ja kan kika ut genom bakrutan, nästan i alla fall och jo jag är faktikst 2 meter och väldigt osmidig....så de är nog enda sättet ja kan köra bilar på....når kanon fram till pedaler och ratt...benen ganska böjda och armarna lika så !
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Har också en ganska tillbakalutad inställning i mina bilar, men har med min längd(1.95m) att göra!
E24:an har ju som bekant ratten ganska långt fram (från stolen), så jag har på senare börjat att ta stolen succesivt närmare ratten för var år som går!
Slutar väl med Cocacola flaskbottnar som glasögon,gubbkeps i tweedtyg och ratten i bröstkorgen om det ska fortsätta på det viset! ;-)
Beträffande Whiplash skador, är risken störst att få skadan då huvudet är ngt vridet i sidled.
Fick min pga en påkörning bakifrån, och blev då knuffad in i framförvarande bil!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Jag kör nog precis tvärtom mot vad många gör här.
Jag sitter så rally-likt som möjligt då jag upplever att jag får bäst körkänsla och kontroll över bilen.
Känns stabilt helt enkelt.
Jag sitter olika beroende på om fordonet framförs på landsväg/motorväg eller i stadstrafik. I stadstrafik trycker jag på knapp 1 och använder då en mycket upprätt och upphöjd sittställning, men när jag glider ut på vidderna med lite trafik och slikt trycker jag på knapp 2 och stolryggen glider bakåt och stolen likaså. Skälet till detta beror i mycket på det dåliga lårstödet som kan bli lite obekvämt vid längre körsträckor. Naturligtvis når jag alltid fram till ratt och pedaler. Inte vill jag hålla i ratten med fingertopparna.

Mvh
Mikael
Ci
531
CiM
325ciM-04
ni som hänvisar friskt till rally bilar: tänk på att rally bilarna saknar airbag. idag är airbag standard i många bilar. vid en kollision där man sitter som om man har sväljt en käpp, är risken stor att huvudet slits av , av kraften från airbagen.
har sett en människa som har fått airbagen i facet, fy faaaan.
bär ni nåt form av glasögon, så är det bara att sälja beemern och skaffa ett vitt käpp.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min erfarenhet av dessa människor som ligger ner i bilarna är attt alla av dem har bilen som mer eller mindre sitt hem, de står ofta på stan och diskuterar gärna på sena kvällar. Nedböjd förarstol och kraftig stereo i kombination med icke originalfälgar brukar ofta gå hand i hand. men detta är bara hur det har sett ut runt omkring de områden jag vistats på, typ västmanland, södermanland.
Ci
531
CiM
325ciM-04
frifart: du har många sköna inlägg där jag håller med, men det här håller jag inte med. min erfarenhet säger att den där snorungen i keps som hänger vid korvmojan har bättre koll i backspegeln än många av oss. iom att han är tävlingsinriktad, så tittar han i backspegeln lika myket som framför bilen.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hm litet missförstånd, alltså jag menar inte på något sätt att de har sämre koll i backspegeln, utan bara hänvisade till att de är dessa "filurer" som ofta ses liggande i bilarna och har just den körställningen vi talade om ovan.

Håller med dig att de har bra koll, de ser ofta en 150cm fjortis på 400m avstånd i backspegeln och kan snabbt lägga i backväxeln och ge järnet så asfalten rullar upp sig .-)
Ostmacka:

Så här är det!

Vid sidokollision är det vanligt att huvudet slår i b-stolpen. Hjärnan är ganska väl utrustad för att klara måttlig kompression vid deceleration men uselt kapabel att klara rotationsvåld. Vid impact mot b-stolpen uppstår ofta just ett sådant rotatoriskt våld. Det uppstår då skjuvkrafter i hjärnvävnaden med stor risk för slitskador på nervtrådarna och ev blödningar ned mot hjärnstammen. Principen kan jämföras med boxning där slag rakt framifrån tolereras skapligt medan uppercuts ofta går till knock-out.

Det är inte ovanligt att vi har sidokollisoner med omedelbar död utan att vi ser några större skador i hjärnvävnaden vid obduktionerna. Oftast rör det sig då om så kallade diffusa axonskador - kort och gott slitskador i hjärnan och hjärnstammen som endast ses mikroskopiskt.

B-stolpen är en riktig dödare. Vi har samprojekt med vägverket där vi går igenom alla dödliga bilolyckor i vårt område och "B-stolpe" är ett flitigt använt uttryck. Tyvärr är ordet "BMW" också alldeles för vanligt. Jag anser att man (frånsett entusiast fordon) uteslutande skall köpa bilar med sidoarbags (även ovanför dörrkarmen) och inte sitta för långt bakåtlutad.

Mitt huvud har studsat skönt mot en airbag ovanför dörrkarmen en gång. Jag kan mycket väl tänka mig att det hade gått sämre utan den lilla detaljen.

Mina svar på dina frågor:
1 - troligen åker inte huvudet ut genom rutan, men det kommer att bli kross- och skärskador och stor risk för hjärnskador.
2 - sidoairbags kan ju förstås skydda bålen även vid kraftigt bakåtlutad position men om huvudet ligger utanför säckarnas område så spelar det inte så stor roll, huvudet är ju trots allt ganska viktigt.

/Rättsläkaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.