AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.267

Problem med turbo

Di
32
DiamantSchwartz
e34 535i turbo -88
e12 520 -81
Ett överlopps garret turbo och tillbehör, oregistrerad e28 med 1.6liters motor, 4x40 solex ADDHE förgasare, en malpassi tryckregulator. Och lite att göra.

Jag slängde dit förgasarna, turbon, tryckregulatorn. Men då uppstog ett problem, hur jag än försöker ställa in regulatorn så flödar det bensin över i förgasarna då jag kopplar fast turbo röret.
Efter att jag satt fast turboröret så verkar det lovande i ca 3 sekunder, sen är det stopp.

Det är mitt första försök ett turbobygge, så har någon några tips?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
är det en regulator för förgasare eller för insprut, vad kör du med för brensletryck?

mvh erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Di
32
DiamantSchwartz
e34 535i turbo -88
e12 520 -81
Regulatorn är för förgasare, prövat med otroligt lågt bränsletryck, och högt, samma sak händer.
Di
32
DiamantSchwartz
e34 535i turbo -88
e12 520 -81
Jag öppnade regulatorn för att kolla om felet skulle vara ett söndrigt membran, men membranet innuti regulatorn var felfri.
Antagligen är det något litet, dumt misstag som gör att det hela strular. Men vad skulle det i så fall vara?

Som sagt, har kopplat regulatorn, som för övrigt är en Malpassi/MISAB bränsle-tryckregulator FKT2( Länk ), till en elbränslepump H/P fuel in, turbo in kopplade jag fast i "tryckboxen", där emellan satte jag ett T-stycke för att få slangen till tryckmätaren, fuel to carb kopplade jag till förgasarna, och return satte jag en slang som går till ett t-stycke före elbränslepumpen. Från "tryckboxen" går också två slangar in till förgasarna.

Vad kan vara fel? Om någon tror det hjälper kan jag fixa upp några bilder på det hela.

Tacksam för svar!
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
kolla va du har för soppatryck till o börja med.

är förgasarna tätade ordentligt? vet du nån mer som kör med turbo o sånna förgasare?

dra returen direkt till tanken istellet.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
soppa trycket ska va 0,18-0,25 kg. du kan kolla nålventilerna är täta..(å inte läcker)

kolla nålventierna storlek..Turbo nålventilerna kan flöda lätt..

du kan även ha som jag hade ...en trasig waster gate klocka..

för högt turbo tryck redan på tomgång. (nästan) du får ett tjuv tryck så regulatorn (höjer trycket)

jag har delortor turbo..inga problem med flödning.
kolla så inte choken läcker när det blir tryck.
Di
32
DiamantSchwartz
e34 535i turbo -88
e12 520 -81
Prövat med tryckvärdena förut, och igen, samma problem.

Jag börjar misstänka att förgasarna ändå inte är lämpade för turbotryck, men är dock inte säker. Vet någon om dessa solex förgasare går att använda med turbo?
Skulle vara bra att veta, före jag plockar lös rubbet och testar med en annan, vanlig och tråkig förgasare! :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.