AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.233

Dörrsida lös E36

Gr
133
Grimm
320i -99
När jag skulle stänga förardörren från insidan igår så lossnade ungefär 15 cm i skarven av den mindre delen av dörrsidan. Den delen av tyg som handtaget sitter på. Glappar en del nu och det kommer att lossna mer om jag inte gör nåt åt det. Hur sätter man dit den? Den delen ska man väl egentligen inte kunna demontera eller?

Nån som haft liknande problem?
ha
734
haack
X3 30d -18

jag skulle nog limma fast den...

Gr
133
Grimm
320i -99
Kanske, men det känns som det skulle vara för stor belastning på skarven varje gång man drar igen dörren.
Går det att komma åt med lim överhuvudtaget?
ha
734
haack
X3 30d -18

svårt att säga såhär utan att sett de själv. men i värsta fall så får du väl köpa en ny dörrsida..kostar inte många kronor på en skrot...

mvh crille

Jag skulle demonterat hela dörrsidan för att komma åt ordentligt och limmat fast de lösa delarna ordentligt. Kom ihåg att det är bra att ha nya clips(de vita konformade) inom räckhåll vid demontering eftersom dessa lätt går sönder.

hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Jag har också ett problem med mina dörrsidor. Dom sitter löst, kanske en cm glapp i ovankant. Ska nu demontera dörrsidorna. Undrar hur jag ska demontera dem? Finns ju inga skruvar att lossa så jag antar att de ska vridas o vändas på ett spec sätt? Hur?

Tack på förhand för svar!!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Som jag kommer ihåg det så sitter väl dörrsidan fast med 3 skruvar.
En under dörröppnarhandtaget(man får kanske ta bort plasten först), och två inne vid dörrhandtaget man stänger med (sitter små lock över).
Hur det kan bli glapp i ovankanten förstår jag inte. Dörrsidan är väl vikt över plåten och bak mot rutan? Och sitter väl dessutom fast med dörrlåspinnarna..
Clipsen är väl bara till för att fästa klädseln längs kanterna? Jag kanske inte använder de korrekta orden för delarna, men ni fattar förhoppningsvis vad jag menar:)
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På min cabrio sitter dörrsidan i ovankant med nedåt-pekande bläck som man sticker ner i spår. Spåren sitter i en list som sitter limmad i plåten på "ytterdörren". Sedan snäpper man fast övriga tre sidor med de vita plast-plupparna som man bör ha flera i reserv då plasten snabbt åldras och blir spröd. Att ta loss dörrsidan - OBS med öppen bildörr! (efter att ha tagit bort skruvarna - jag minns bara två skruvar och en tredje som håller fast handtaget i själva dörrsidan men den behöver man inte lossa för att ta bort dörrsidan) gör man enklast genom att försiktigt bända i nedre bakre hörnet av dörrsidan, t ex med en trä-smörkniv eller annat som inte skadar lacken. och när alla plastclipsen är loss så vinklar man dörrsidan uppåt innåt och händer av den - koppla loss högtalarkabel - högtalaren sitter i dörrsidan.
Den som hänt mej en gång är att listen med hålspår i (ovankanten) lossnat från plåtdörren men det löste jag med lim.
Vill man se fina bilder på detta - köp Bentleys eminenta, men lite dyra, mekbok. Sök och du finner länkar till den här på forumet. Dyrare men ändå mer prisvärd än Haynes tunnare/billigare.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.