AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.170

Z4C vs TT i Automobil

Hej! Någon som har läst testet? Lite lustigt att TT'n var "bättre" på det mesta, men ändå väljer dom BMW'n..
//Månsson

O/t - Jäklar va snygg M coupen som står i solna är i carbonsvart :-)
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Hehe, ja jag tyckte också det var lite konstigt =). Men kan förstå att motorn känns maffigare i z4:an. Nu kommer det ju två nya motoralternativ till TT:n snart så då blir det nog ändring på det.
den nya tt:n känns så gubbig fast den låter bra :P
bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
Audi:n är inte fel , men vi är väl i annan division, det är en `4*ggr sciroco VW" som aldrig blir en Classic Car ,det är tillverkat 5,105 ex av z4 coupe, ingen bli du möter i varje gat hörn. Dessutom en riktigt bil för den som sitter vid ratten

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Vet iofs inte om jag håller med om det. Du kan ju inte jämföra hur många z4 coupé (som funnits i ett år eller vad det är) med hur många TT det finns som varit en väldigt hypad bil väldigt länge (som förövrigt fram tills nu varit samma generation som z3).
Men visst, håller med om att TT:n har blivit lite tråkigt vanlig men att det skulle vara någon stor skillnad på tanken bakom bilarna går jag inte med på.

Av dem tester jag läst har ju dessutom den nya TT:n ett mkt bra chassi till skillnad från z4:an vilket borde ge den en bra grund till att vara en riktig körmaskin när dem väl slänger in en ordentlig motor.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
TT har ett mkt bra chassi till skildnad från Z4án !!!!
Det är knappt värt att kommentera detta men jag känner att jag måste.
Du skriver att du läst detta, jag undrar vilken tidning eller liknande
som utalat sig så?
Man undrar om de som skrivit detta överhuvudtaget kört en Z4á!
Jag antar att de tycker att egenskaperna på ett chassi skall ge lungna och trygga egenskaper med en fin fin komfort.
Men vi pratar om sportbilar!
Jag har själv ägt en Z4 3.0 och den har ett chassi som ger dig körglädje och närvaro i världsklass.

"Always a driving machine"
Länk
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Menade inte egentligen att Z4:an har ett dåligt chassi men nya TT:n verkar ha ett lite vassare enligt dem tester jag läst (bla automobil). Med bra i det här fallet menar jag snabb runt en slingrig bana. Tror aldrig du får ett riktigt vasst chassi om du börjar med att bygga en cabbe för att sen sätta på ett tak. Lika lite som jag tycker en coupé man sågar taket av ger en riktigt vass cabbe.
men grejjen är den att z4 cab har väldigt bra chassi och är ruskigt snabb på bana .. z4 3,0 ligger itne långt efter m3 o sådanna bilar på bana så vf säger alla att dem har dåligt chassi
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Beror väl på vad man jämför med antar jag. Sen kanske det hänger med lite från att z3:an väl inte hade det mest stabila uppförandet (eller svamlar jag där med? =). Nya TT:n verkar ju riktigt vass men jag tror att första generationens vägegenskaper kommer att fläcka ned den nya i mångas ögon med.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kenta: Det roliga med A-linds uttalande är att det faktiskt kommer från en tidning som inte subjektivt bedömer "körglädje" som var och varannan biltidning/biltillverkare slänger med, utan faktiskt mätningar. Där, ja, utklassade är väl ett hårt ord, men Audi vann en övertygande seger i alla delmoment i testet.

Under utvecklandet av TT så kikade Audi mycket på Cayman, och även om man inte når ända fram så slår man Z4. Däremot så tyckte man att Z4:an var mer underhållande. Enkelt att lägga upp och hålla bilen i ett ställ. Även motorn var mycket bättre (vilket nog var anledningen till att Z4 stod som totalsegrare). Jag tycker att 2.0TFSI-snurran passar mycket bättre i TT. Dessutom blir den lättare över nosen och förmodligen ännu vassare i väghållningsmomenten.

Rent formgivningsmässigt så är TT:n lite slät. Även om S-linepaketet (motsvarande m-paket) som finns att beställa i kolfiber lyfter bilen.

Skulle vara intressant att se en eventuell TT-RS mot Z4Mcoupé!

Senaste 5tth Gear testar Z4 mot TT :) Tiff Nedell och Jason Plato.. kul :)

Länk
såg testet på fifth gear.. det jag konstanderade var att inredningen i z4, stolarna m.m, var mycket snyggare i z4:an.. det ända som ja saknade hos z4:an var ett snygagre kjolpaket annars var den hur snygg som hellst.. tt:n känns mer som en 3-dörrars småbil än en sportbil
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

En annan grej som gör stor skillnad i väghållning och uppträdande är att AUdin har schystta däck och z4:an begåvats med rft-däck....vilket också påpekas i nämnda artikel.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Det är klart att en ny modell av en bil har en stor möjlighet att överglänsa en
bil som funnits på marknaden i 4 år!
Men jag antar att det är sättet att få en BMW på rygg haha!!
Jag tror nog att nästa Zá kommer ha egenskaper som slår TT och kan ge Porchen en match.
A lind du har ganska rätt avseende Z3án vägegenskaper.
acey vad har de mått för egenskaper?
Jag måste ta en sväng i en TT, tror säkert det är en kalas kul kärra.
.

"Always a driving machine"
Länk
bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
jag har en z4c med 255 däck ( ej rft-däck) ,sport chassi ,Dynamic Drive och eps vilket gör att det blir svårt att jämföra med en "vanligt" sport bil. Men det käns som ett järn spett "gokart" med air con & stereo, tar man Kördynamikkontroll i bruk så blir det riktigt skoj. Skulle gärna testa mot en TT (s3 med modifierad kaross)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.