|
|
|
|---|---|
|
Fick en impuls att jämföra innerutrymmena i ettan och trean. Hittar inga mått på benutrymmet i BMWs broschyrer. Takhöjden är ca 1,5 cm mer fram men 1,5 mindre bak i trean. Trean är också ca 5cm bredare. Men hur är det med benlängden? Om ingen hittar siffror så vad tycker ni som har haft/kört båda? Känns ettan mycket mindre inuti? Den ser mycket mindre ut men det kan vara designen som lurar lite. Läste nånstans att ettan är ungefär lika i måtten som förra tremodellen. | |
|
Den är väl byggd på samma platta som nuvarande 3a, men den är pytte-lite kortare, pyttelite högre, och nästan exakt lika bred. När jag provade 1an så fick jag inget intryck av att den var speciellt liten eller mindre... även efter att ha kört mycket 3-serie. Tror höjden får den att se aningen kortare ut, tror även att "3 är mer än 1-logik" gör att man försöker, omedvetet, projicera 1an som en mindre bil....:D |
|
|
Fram är det ingen skillnad, där är det gott om skjutmån på sätena så även långbenta får bra plats. Bak skiljer det däremot markant. Benutrymmet är väl inte helt kass i 1:an. men jag (som är 1,80 och har relativt långa ben) kan nätt och jämnt sitta 'bakom mig själv' i 1:an - knäna tar i ryggstödet. Dessutom är själva soffan bak i 1:an inte särskilt bekväm på långresor, enligt dem som åkt med någon längre sträcka. Sen är det ju det där med insteget - det är ruggigt trångt att trassla in fötterna när man ska in bak i 1:an, och det är inte mycket plats för fötterna heller, när man väl är inne. I 3:an är det klart bättre ställt. Takhöjden räcker gott för de flesta, och benutrymmet är säkert 7-8 cm bättre än i 1:an. Soffan är riktigt bekväm också, så två personer av normallängd åker riktigt behagligt bak - jag har fått klart postiva kommentarer av mina 'stamgäster' i baksätet sedan jag bytte från E87 till E90. Jag har också - på kul - jämfört bägge med andra BMW som finns i familjen. Som någon slags måttstock vill jag påstå, att 1:ans kupeutrymmen ganska exakt motsvarar gamla E30 (fast med bättre takhöjd), medan E90 har utrymmen i paritet med E28, tom lite bättre benutrymme. E34:an är snäppet rymligare, mest på bredden. Totalt sett är E90 betydligt rymligare och mer komfortabel bak än E87. Fram är skillnaderna utan betydelse. Däremot är 1:an mer praktisk att lasta i - den sväljer (med fällt säte) förvånande stora prylar, som t ex en fullstor diskmaskin i kartong! /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.