AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.112

Intryck efter första helgen med nya bilen

EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Hämtade nya bilen i fredags. Har hittills kört ca 30 mil. Tänkte dela med mig av första intrycken.

Bilen är en 320Ci -01 Cosmossvart metallic med komfortpaket.

+ Bilen är ruskigt snygg
+ Motorljudet
+ Körkänslan

- Vägljud i kupén

Var från början inne på en 520 men efter att ha kört en 520 som referens i helgen är jag 100% säker på att jag valde rätt. 320:n ligger betydligt bättre på vägen och känslan i styrningen mycket bättre. 520:n är mycket tystare men jag kan leva med det. Dessutom känns 320:n mycket piggare, några kilo mindre gör stor skillnad.

Har tidigare kört tidig 90-talstraktor från Hisingen, så det här var ett rejält lyft.

Sambon är lika exalterad som mig och kör gärna en extra omväg för skojs skull.

För att summera:
Hittills skitnöjd!
Grattis! Känner exakt likadant tom nu efter nästan ett år. vill bara köra och köra! :)) lycka till med bilen!!

/// Bimmarkomanen
Kolla också med lite olika däck (när det blir dags), kan göra ganska mycket för ljudnivån!
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Jag fick med nya däck, både sommar och vinter, så det lär dröja innan det är dags för byte. Vinterdäcken är Bridgestone, har läst här på forumet att de är ganska högljudda. Hoppas att sommardäcken (Pirelli) är tystare.

Lite mer info:
Svensksåld, en tidigare ägare, 9600 mil.
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Grattis till köpet.
Förstår känslan. Tar själv för det mesta en omväg bara för det är så kul att köra, och då har jag haft bilen i 1.5 år.

Mvh
//Peter
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Känner igen känslan! Fast min bil var 8 år ny när jag köpte den så var det samma känsla. Och känslan har inte försvunnit. Särskilt stark är den när man ställer på bilen på våren efter att den stått i garage i 5 månader...

Det är bara att gratulera, tänk sen när du lägger på sommarhjulen, kommer tyst och fint! =)

(Kolla min signatur) =)

/// B-O
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Ojda den har visst förändrats/försvunnit... Den var och kommer att bli:

///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O

/// B-O
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Tänkte följa upp den här tråden nu när jag har haft bilen i några månader.

Har precis bytt till sommardäck. Bilen blev betydligt tystare men man kan knappast kalla den tyst.

Summering efter 800 mil:
Båda lyktglasen fram bytta (kondens)
Bromsarna nermonterade och smorda.
Motorns remmar bytta (gnissel)
Fyrhjulsinställning gjord (ratten var inte helt centrerad)

Allt detta har fixats på MRF-garantin utan det minsta gnäll. Precis som det ska fungera men oftast inte gör. Därför vill jag passa på att ge lite beröm för detta till BMW Group Göteborg som för det mesta bara får skit här på forumet. Jag tycker att det är viktigt att tala om när någon gör något bra och inte bara gnälla på det som är dålig.

Annat som har hänt är ett antal dörrupslagsmärken varav ett även gav en buckla. Ingen har lämnat någon lapp. Detta händer bara i Göteborg och aldrig i mindre städer. Vad är det för fel på folk?????? Ska detta fortsätta kommer jag snart inte ha någon originallack kvar på sidorna.

I övrigt är jag fortfarande helnöjd! Det är härligt nu när våren har kommit och metalliclacken blänker i solen.

EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Ja just det, jag har fyllt på olja två gånger också. Den dricker sanslösa mängder men det ska tydligen vara normalt.

"Tanka olja och kolla bensinen"
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
Kan säga att dörruppslag fins det gott om i små städer. Sen ja flytta till den här hålan har ja fått massor med skador på lacken. Folk är inte kloka här. Inga lappar lämnar dom heller så du är inte ensam om det är nån tröst...
St
35
Strudde
318i E46 -00
Har kört i drygt en månad och är oxå super nöjd...bara en fundran, jag brukar byta olja ungefär vid 1000 mil, tänkte att denna bil ska bli servad på BMW...men jag ser att jag har 2500 mil till nästa service...ska de va så långt imellan?...jag kör ca. 1500 mil år då blir det nästan 2 år mellan olje bytena????
Mi
9
Micke_E
320iM Cabrio -96
Kan bara säga grattis till val av en fin bil.
hämtade min egen E36 Cabrio i fredags(070330)
första BMW.n för min del också. var uppe lördag morron kl 0515 och drog iväg i gryningen. Bilkåt och 40årskris de e grejer de...
I söndags var det "stora putsardagen"
BMW ÄR mer än ett bilägande!

Micel
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Finns egentligen bara ett fel med BMW. Har man en gång haft en kan man aldrig vara utan......
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Davido:
Det är väl helt enkelt bara att acceptera att man får dörruppslag, men det är svårt när man sliter för att hålla bilen fin. Det går inte att komma undan, senast så stod jag ensam på en tom parkeringsrad med ca 15 parkeringar. När jag kommer ut till bilen så står det en bil till på samma rad. Precis bredvid mig!! Det fanns ju 13 andra platser att ställa sig på. Tyvärr såg jag inte bucklan förrän jag kom fram till nästa ställe så jag kunde inte ta reg.nummret.

Strudde:
Hur långt det är mellan servicarna beror på hur du kör. Det baseras på bränsleförbrukningen. Sen vet jag inte om det finns någon maxtid inlagd, d.v.s. att den alltid indikerar service efter en viss tid även om du inte har kört så långt. Någon annan som vet?

Micke_E:
Grattis till bilen, hoppas det blir en solig sommar.

Newman:
Visa ord...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.