AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.330

Eftermontera överrullningsbåge, Z3

Hej!

Tänkte höra med er om det är ekonomiskt försvarbart att eftermontera överrullningsbågar på en Z3? Och om det är möjligt, utan att bli rånad, är det ett svårt arbete eller går det att göra hemma för en normalbehåvad Svensson?

MVH Erik
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Visst går det att eftermontera, det finns en länk till hur man går tillväga men jag minns inte var den låg. Men att köpa bågarna och alla plastdetaljer på BMW det blir dyrt bara bågarna tror jag ligger runt 5000kr paret sen resten därtill så slutsumman hamnar nog runt 8000 gissar jag. Men det är ju en säkerhetsdetalj ser man det så är det värt att installera samt att det är mycket snyggt tillsammans med vindskydd blir färden mindre dragig. Jag har ett par fina bågar om du är intresserad maila i så fall. kent.e@swipnet.se ca 1/3 av nypris bara. Lycka till.
Kolla först om det går på just din bil, på tidiga 97'or eller äldre går det inte att eftermontera störtbågar. De saknar fästena nere vid golvet har jag för mig det är. Delarna borde gå att hitta på skroten till en billigare penning än för nya delar.

/Fredrik
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Min är Z3 -97 är tillverkad 05/97 och där är det eftermonterat bågar i.
...och min är uttagen augusti -97 och det går inte att eftermontera bågar.

/Fredrik
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hej Erik,

Jag fick eftermonterat på min av Jarlsbilservice i HBG. Som det skrivs så fick de först kolla om det gick på just min. De fixade både frågorna och sedan monteringen. Priset kommer jag inte ihåg exakt men det stämmer nog med "Z3kent´s" gissning. Tänk på att skaffa ny vindavisare samtidigt. Den som satt på innan momteringen passade inte med rullbågarna, Det fick även bytas "handskfack" bakom stolarna.
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Min Z3 är tillverkad 1-97 (januari) och på den så har jag eftermonterat bågar.
Bågarna är BMW original.

//Hans

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej igen! Jag har kollat min katalog och det står att det bågarna passar 1/97- 4/99 dvs innan "nya karossen", det är riktigt facket bakom stolarna, fästen under bågarna, täcklok och små plast skydd är vad som behövs. Kollat lite och plastdetaljerna samt fästen runt 3500kr+ bågarna så du bör hamna strax under 8000kr.Har som sagt var ett par jättefina bågar om det är någon som är intresserad.
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
James Bond hade inga bågar i sin bil...

Niklas
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Jag köpte hela kitet beg på Uppsala Bildemo för 2500 kr. Där finns många krockade BMW. Ring in en gång per månad och kolla. Bågar, fästen, bultar och halva plastinredningen inkl bakhögtalare. Fick en kartong m 10 kg grejer, sedan var det bara att lägga pussel.

Vindskydd kan du oxo fixa själv ala Porsche Boxster. Kolla min beskrivning på Länk

/Mattias, nu Boxster S
Ironman, 2500 kr var riktigt billigt. Låter som man skall hålla koll på Uppsala Bildemo, gav 1500 kr för ett par M gälar hos en annan bilskrot som jämförelse.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.