AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
869

Hur många liter olja rymmer motorn och var ska den lilla gummi ringen till filtret va

Ska byta motoroljan och olje filter, och undrar hur mycket motorn rymmer. Har köpt 6liter 5W40 och oljefilter från bmw, räcker 6liter? Till oljefiltret fick jag till en packning till oljefiltret, 2st brickor(en liten och en lite större), och en liten gummi ring. Vart ska den lilla gummi ringen sitta? Den stora brickan ska väll stitta uppe vid bultens skalle och den lilla på oljefilter behållarens lock. 525 -93

Vore tacksam för snabba svar så jag får det gjort idag.
MVH
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Om jag inte missminner mig så ska det gå åt 5,75 liter. Den lilla o-ringen ska sitta längst ner på den långa bulten som håller filterlocket på plats.

Lycka till

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
den ena av brickorna är väl till oljepluggen, eller är jag helt ute och missminner mig på cykeltur?

//M
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

bmwtouring!
Mycket riktigt!'
Men har märkt att vissa filter man köper innehåller färre packningar än andra!
Ibland kan man få en sats med 3-4 st, då filtrerna ,kan passa olika motormodeller, med olika dim på bultar för filterhållare och oljeplugg!
En gång fick jag inte en enda packning, då var det dags att plocka fram blåslampan och värma upp de gamla!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Tackar så hemst mycket för dem snabba svaren. Nu är både oljan och oljefiltret bytt inför vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.