AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.747

Ryckig manuell växellåda, efter oljebyte, vad fel?

Co
133
Corona
540im -99
Hej!
Jag bytte olja i min manuella v-låda på bilen för nån vecka sen.
Efter det så har det blivit knepigt att få i växlarna, svårast är 1-2-3 men 4och 5 går bra. den är inte seg eller trög utan mer knyckig, dom vill inte gå i utan man får "trycka" i dom istället för att "peta" i dom som man gjorde innan oljebytet.
Vad har jag gjort för fel? Jag vet att det är rätt mängd olja i.
Ma
2
MackZ
530i -95 V8
säker på att det är rätt olja? jäkligt känsligt vilket märke man häller ner i lådan
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
känsligt med rätt olja, iallafall för i tiden! då hade likadana lådor olika material i synkringarna, så oljan kan ju spela in, är det likadant kall som varm?
Co
133
Corona
540im -99
Jag ska kolla upp det här med oljan, affärn som jag köpte den på att den passade, men då jag läste på flaskan och jämförde med instruktionsbokens rekomendation så stod det inte samma.
Jag har hällt i en olja som heter: API GL-5, men enligt boken ska det vara en: ATF D olja.
Kan det göra så stor skillnad?
Den är lite lättare då den är varm, men inte lika lätt som innan bytet.
Ska jag åka till BMW och köpa olja och byta?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om den går lite lättare när varm, tyder det på oljan! köp på bmw!
Tappa ur oljan omgående o byt till rätt olja! De allra flesta BMW-växellådor skall ha ATF-olja, brukar sitta en klisterlapp på lådan som påpekar detta!
Castrol Transmax är en ATF-olja (helsyntetisk) som med största sannolikhet passar i din låda, finns att köpa på Mekonomen bla för ca 200kr/l, de har även Castrols rekommendationstabeller.
Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
Gör det så snart som möjligt.. annars blir det dyrt och byta växellåda :D
Co
133
Corona
540im -99
Tjena!
tack för svaren. Jo jag ska ta tag i det så snart som möjligt.
Det ska dock tilläggas att jag köpte oljan på Autoexpert, i mina ögon en seriös firma. Killen som stod i kassan slog i datan och tog fram den åt mig, men han måste uppenbarligen gett mig fel flaska.
Men men, jag ska åka till BMW eller liknande och inhandla olja och sen byta i helgen.=)
Är det något som provat ATF Maxlife för bilar som gått mer än 10 000mil?

Jag tänkte nämligen prova detta på min egna kärra.
Transocean
Jo, det skall vara automatlådeolja på den manuella bmw:n. Kan ju verka lite konstigt men så är det åtminstone med min e34. På min låda sitter det en klisterlapp med ATF OIL ONLY.

Jag köpte automatoljan på Biltema, 36,90 per liter var det väl, den funkar fint och mjukt, ingen skillnad jämfört med tiden innan oljebytet. ingen vits att betala 200 kr litern för castrol. Tycker jag i alla fall...

Juha
Re
111
Rert
e39 523
spelar kanske inte så stor roll på en äldre bil som snart gjort sitt men efter 10000-15000 mil märkar man nog skilnad mellan dyr och billig olja
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är ATF på bilar med ac på bilar utan är det ofta vanlig växellådsolja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.