AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
696

Öjämn belysning

Jo
19
JornB
BMW 525ia -92
Hej! har ojämn belysning när motorn går på tomgång, finns det någon söm vet vad det beror på.
an
643
anlima
735iA -87
Tror att det är något elektriskt, skojar bara. :-)
Gissar att du menar att ljuset varierar hastigt mellan svagt och lite starkare sken. Sliten generator är nog rätt svar tror jag.
Lager,släpringar och kol brukar "leva " 20-25tusen mil ,sedan kan det vara läge för översyn.

/Mats
Jo
19
JornB
BMW 525ia -92
Tack för svaret men min bil har bara gått 13800mil, kan det vara generatorn iallafall?
an
643
anlima
735iA -87
Säker på miltalet??
Mät spänningen på tex +bulten där du kan ge starthjälp . Se om spänningen varierar mycket. Bör vara på 14,2-14,5v hela tiden om regulatorn/kolhållaren är ok. Pendlar det mera , ja då måste du nog titta på generatorn iallafall.

/Mats
JP
156
JPB
728iA - 99
Hade själv inte ojämn belysning, men bytte kolen då generatorn helt plötsligt slutade ladda med stående bil som reslutat. Blev en oerhörd skillnad i ljusstyrka efteråt, så kolla kolen. Bra om du har Bosch, värre om du har Valeo (svårare att byta och dyrare laddningsregulator, men det går, jag har Valeo och gjorde det själv)

//JPB
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
japp det är laddningsregulatorn i generatorn som är kass. På min 325-91 (valeo generator) åkte ljusstyrkan jojo efter 8000 mil. Det är kanske åldern snarare än milen? På min Valeo byter man kol + regulator i ett paket. Jag åkte till en generatorfirma som kunde plocka fram en regulator för 285 spänn sen bytte jag själv. Jättenkelt bara man fått upp generatorn på bänken. regulatorn sitter bakom plastskydd på generatorns baksida med två skruv och en stick kontakt.

molle
Jo
19
JornB
BMW 525ia -92
Tack för svaren, jag skall kolla generatorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.