AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.162

Min bil skriker som ett svin, vattenpumen kass?

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Idag har min bil börjat skrika som ett svin. Det börjar vid 1000 varv och tilltar allt eftersom man varvar upp. Det verkar inte vara generatorn. Jag tror att det kan vara vattenpumpen men den läcker inte, än..

Vad är mest troligt, vattenpumpen, remspännaren eller något annat?

Kan det funka med vattenpumpssmörjning som man häller i kylaren?

Tobbe, Gbg

ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Länk

Vid nr 18 på den bilden sitter det ett plasthjul, lagret till det hjulet började skrika för mig, lät ungefär som ett svin =)

Jag hittade det genom att spruta lite 5-56 på lagret, då blev det tyst. Jag ska dock byta den snart.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Puh! Det kanske är det som låter för mig med då. Hoppas på det för det är nog billigare än vattenpumpen. Jag kännde på vattenpumpen och det var inget värre glapp där iaf. Jag sprutade lite 5-56 i remspännarens hjul men det hjälpte inte. Antar att det bara är det hjul du nämnde eller vattenpumpen kvar som kan låta.

Det skriker verkligen "rått" ja som ett svin kan man säga :-)

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Torra remmar eller för slapp rem kan också orsaka dessa oljud!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
M635: Jo men det är mest kilremmar som låter när de är torra. Det är ju bältrem på min bil.

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Ja! Det räckte att smörja den lilla löprullen som sitter på den hydrauliska remspännare. Jag bombade i en massa Wurth krypsmörjningsmedel med teflon i och körde sen en sväng. Det tog någon km men sen så blev det tyst. Måste vara bra det där medlet för det är ju kapslade lager och ändå kröp medlet in.

Då besparade jag mig 209 kr åtminstone tillsvidare. :-)

Mvh: Tobbe, Gbg

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Min bältrem skriker ibland, försvinner med 5-56.

Du måste ta bort plastlocken på alla spännrullar och ösa på med 5-56 om du vill smörja. Helst ska du fylla på med fett. Jag gjorde det med en spruta som jag köpte på Apoteket (plastspruta, inte kanyl, alltså... Försökte hitta sådan men det gick inte.). Det går nog att peta bort dammskyddet också.

//
Länk
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Håller på med samma felsökning på min (M43) som tjuter. Har bytt ett av spännhjulen och ljudet avtog en aning, skall byta det andra till helgen.
Nytt hjul kostar ca 250:- på mekonomen eller 300:- på BMW

Har dock förstått att det även kan vara den hydraliska spännaren som börjar bli slapp, någon som kommit så långt och bytt den?
Bilen/motorn det gäller har gått 21000mil, kanske dags nu då...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Thomas M: Jag har också en M43 som tjuter, men bara ibland, och då endast vid start. Men jag har en morrande/vinande ljud som uppkommer då man accelererar, hörs knappt nåt när man kör jämn fart.

Kan det vara min spännhjul också tro?
det är väl 2 multiremmar och 2 spännhjul va?

De hydraliska spännaren du skriver om, är det för kamkedjan?

Är lite orolig för vattenpumpen... men bilen håller kylan bra så....

/Jonas
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Om det tjuter vid start så är det säkert något med multiremmen. Jag har en multirem på min som spänns med en hydralisk spännare samt 2 spännhjul. I och med att bilen även har ac så har jag en ytterliggare rem, denna spänns på traditionellt sett med hjälp av dess spännhjul.

Multiremmen spänns av en hydralisk kolv som påverkar en av de två spännhjulen, jag använde mig av denna "modulen" för att kunna lösgöra multiremmen.

Har du ett mer morrande ljud så ska du nog felsöka längre än multiremmen. Vet ej om vattenpumpen skvallrar (genom att släppa ut vatten) innan den skär men på min gamla med M40-motor så väsnades det riktigt högljutt innan den gav upp samt släppte ut kylvattnet på gatan.

Går motorn bra i övrigt? Annars så kanske missljudet vid acc har något med insuget o göra? Har inte haft en BMW hittills som inte har haft nåt läckage på gummidetaljer i insuget.
Min 518 tjöt jättemycket. började plötsligt. Det var smörjningen till en nock på kammen som var igensatt. Nocken fick ingen smörjning. Fick byta kamaxel och smörjningsdelarna

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.