AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.880

Nya (?) däck och vibrationer

ma
36
mattogre
523T -00
Hej
Har köpt nya vinterdäck (dunlop ws M3, 205/65/15) och upptäckte att den vibrerar kraftigt när man kommer upp i 110-120. Efter besök hos handlarn där dom balancerade däcken tog jag en tur igen. Inte mycket bättre!

När jag kollar märkningen är 2 av däcken märkta 3602, alltså vecka 36 2002. De andra två däcken hittar jag inte nån märkning på. Det ska ju vara en 3 siffrig kod om de är tillverkade på 90 talet!? Alla däck har väl tillverknings vecka/år på däckssidan? Kan dom sålt så gamla däck och varför kollar jag inte först!

Kan ett gammalt däck som inte är i toppform (lagring?) ge upphov till vibrationer eller är däcken OK efter balancering?

Åsikter tas gärna emot innan nästa besök hos handlarn imorgon,

Vh
Mattias
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Hur som helst om dessa ger vibrationer eller icke!
Är ingen däckexpert men så mycket vet jag att de är färskvara!
Förvaras de fel är det risk för uttorkning bla.
Kan de delvis vara uttorkade och hårda på sina ställen?

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vinterdäck sägs väl hålla 5 år pga de åldras och blir hårda snabbare. Har du fått däck från 2002 hade jag definitivt klagat! Årets däck ska det vara om man köper nytt om man inte får kraftig rabatt...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
De
163
Devva
520i -89 E34
Tillverkningsmärkningen finns bara på en sida av däcket, och har man däck med bestämd rotationsriktning ser man alltså bara märkningen på två av däcken då de sitter på bilen.
Är hjulet rätt balanserat ska du inte behöva känna obalans, trot ej att däckets ålder spelar större roll i det sammanhanget.
Korrekt lagrade däck behöver ej heller åldras nämvärt, vilket man ju kan anta att en däckhandlare bör göra (lagra riktigt).

Dock tycker jag att ett snack med handlaren är helt på sin plats!
Jag skulle inte vilja köpa däck från -02 utan prisjustering...

//Devva
ma
36
mattogre
523T -00
Däcken har bestämd rotationsriktning så det förklarar saken.
Ska lämna in bilen till honom imorgon. Bilen ska in i "spännaren". Bor i Danmark så det är vad jag uppfattade iallafall. Framvagnsjustering eller nåt???

Måste jag göra om den när jag byter till sommardäck? Det hela verkar märkligt, har bytt däck ett par gånger utan problem.

Jag gav 3600 Dkr (4400 Skr) för däck+montering, jag tyckte priset var OK.

Spännande fortsättning imorgon,

/Mattias
bm
14
bmwsmurf
525 e39 Touring -01
Med tanke på alla disskusioner som har varit kring vibrationer i e39:an (har själv lite vibrationer) verkar det som att kraven på däcken är mycket höga när det gäller e39:an. Den är m.a.o väldigt känslig för obalanser eller om däcken ej är helt runda. sök på forumen, finns många bra trådar som tar upp vibrationerna.

Vinterdäck från -2002 låter ganska gammalt, är ingen däckexpert men har läst däcktest (tror det var aftonbladet bil) där de för skojs skull tog med ett gammalt (6-7 år) vinterdäck. Det fick ungefär lika bra resultat som om de körde på sommardäck! Tycker du ska bita i det sura äpplet, köpa riktigt bra däck och köra säkert, med bra väghållning och förhoppningsvis vibrationsfritt.

Hellre en bil i garaget än 10 på verkstaden.
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Tror att du behöver åka till en däckfirma med en kalibrerad däckbalanseringsmaskin. Tydligen är det MYCKET avgörande vem som balanserar däcken! Har en bekant som har haft ett rent helvete med vibrationer (E39 01 -M). Har bytt däck och ombalanserat, sistnämnda ca 3 ggr utan resultat! TILLS han åkte till proffs. Efter det inte en tendens till vibrationer!
Ligger tydligen brevid BMW i Mölndal, vid nån rekondfirma.

Good Luck!
E3
1.828
E36
USA bilar
Det finns en del hysteri kring detta med däckens ålder, ett nytt oanvänt däck åldras inte nämvärt, det är när ett däck börjar användas och blir varmt som självulkaniseringsprocessen startar, då är ett några år gammalt däck gammalt. Däremot ett däck från -02 är väl så gammalt för att betala fullpris för, och 4400:- för en omgång Dunlop är inte särskilt bra! Men har du tittat på rätt märkning på däcksidan? DOTmärkningen du ska titta på består normalt av 3 siffror samt möjligen en symbol såsom en triangel eller liknande
Det är de 3 sists siffrorna i ett längre nummer..

Annars är det väöldigt avgörande vem som gör däckjobb och med vad, vissa bilar är oerhört känsliga på balans, för en massa år sen hade jag en annan tysk bil, som fick nya vdäck på en Tirecoverkstad (det som idag är Däckia) firma med obalans som föjd, ombalans hos en annan Tireco verkstad gjorde det bättre, men inte bra. När jag så blev bekant med en kille som hade en liten däckverkstad så gjorde han om allt, och perfekt! Gissa vart jag for varje gång sedan?
Ett annat alternativ är om du har alufägar med fel eller kanske saknad navring?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Problemet du har är troligtvis att någon eller några fälgar inte är helt raka eller runda. Anledningen till att det inte vibrerade förut var att de gamla däcken anpassad sig till fälgens utformning. Kan låta mysko men så var det för mig när jag köpte nya däck till ett par fälgar.
ma
36
mattogre
523T -00
Lämnade in bilen i fredags efter att ha provkört med en av deras mekaniker. Dom var helt eniga med mig om att det vibrerade för mycket. Dom ringde några timmar senare och sa att allt var fixat, dom hade flyttat däcken på fälgarna och balanserat igen.
Har bara kört i stan än så länge men jag känner ingen skillnad, ska testa E20 i högre farter imorgon och se vad som händer. Jag tror tyvärr att vibrationerna är kvar. Däckkillen sa att vi testar att fixa dessa däck, fungerar det inte så byter vi däck. Som det verkar får jag åka in på måndag och be om ett byte. Då får vi se vad han säger.
Mest f**bannad blir jag dock på underteckand som inte kollar åldern innan köp! Jag vet bättre.
Ett sista försök blir att byta däckfirma och se vad dom kan göra. Annars blir det nya däck.

/Mattias
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Däckens ålder har inget med vibrationer att göra.
ma
36
mattogre
523T -00
Helt rätt, åldern irriterar mig bara. Vibrationerna är det egentliga problemet.

/Mattias
Ma
213
Matte78
730iA -90
Hej!
Jag har haft liknande problem,så här gick det till.
Köpte helt nya däck,efter 2-3 dagar så började det att vibrera,men då hade jag inte kört så långt (några mil har jag för mig).Återvände till däck firman,
då sa gummimannen att däcken har nu "satt sig" så nu balanserar vi om dem,självklart kostnads fritt,å vips så var obalansen borta......:)
Detta gällde dock däcken 205/40/17.

Kan det möjligtvis vara en skev fälg?

Lycka till Mvh Mattias.

ma
36
mattogre
523T -00
Jag har kört ca 35 mil med däcken och fälgarna har funkat bra med andra däck, samma dimension men dubbade.
Min däckhandare sa sist att ibland funkar det bara inte, då får man byta däck. Får en känsla av att så är fallet just nu.

/Mattias
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Antar att däcken bli reklamerade? Så du slipper stå för kosten?
ma
36
mattogre
523T -00
Visar sig att jag har en mycket sjysst däckshandlare. Han vill prova en gång till, fungerar det inte köper han tillbaka däcken. Problemet blev istället att hitta nya däck, allt verkar slutsålt. Efter lite letande hittade han Michelin däck som beställs imorgon om det inte funkar med hans sista fix.
Det stör honom att han inte får det att fungera. Heder till folk med yrkesstolthet.

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.