AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
744

540 -94, väldigt låg tomgång vid kallstart.

StarkSenap
Tjenna, har lite problem med min 540iA -94.

Vid kallstart så är det på gränsen ibland att den dör, tomgången ligger nånstans vid 400-500 varv. När man har kört ett tag och bilen har blivit normalvarm så ligger den ganska stabilt på 500 varv, visserligen för lågt men har iaf ingen tendens till att dö.

Åkte till BMW och felsökte minnet, men de hittade inget fel förutom att det tidigare hade varit ett "brott" på en utav lambdasonderna.
Vad det nu kan betyda? De tyckte att jag skulle vänta och se om det blev bättre/sämre.

Insugsmembranet är helt (kontrollerat vid samma tillfälle) och ingen tjuvluft någonstans.

Några förslag på vad det skulle kunna vara för fel??

mvh

Kent Mattsson

Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej
Min 540 är likadan. Startar man den (kallstart) så går den upp i varv för att sen dla tills den nästan dör o sen gå upp igen. När den väl är varm går den kanon på tomgång och även vid högre varv :) Min ligger på ca 500 - 600 varv/min vid tomgång.

BeeMfWee Fur alle - Ja fur fan :)
StarkSenap
Ingen som har något förslag? Verkar ju inte vara så ovanligt på 540?
Kan tillägga att vid kallare väderlek så blir symptomen värre.
Verkar som den blir sämre även vid normal temperatur.

mvh

Kent
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Tänkte jämt bara smita imellan och fråga hur du kolla om insugsmembranet är helt? Har antaligen problem med det på min 530
Jag gissar på insugsmembran, vilket inte syns i diagnosdatorn.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
StarkSenap
Enligt killen på bmw så kollade de insugsmembranet samtidigt, vet ej exakt hur de gjorde, men det borde väl räcka att testa med startgas eller liknande för att se om det är sprucket osv... Måste man inte plocka bort en massa eller kommer man åt underifrån på nåt vis?

Däremot så skall insugsmembranet vara bytt 2004, kan det verkligen bli så dåligt så snabbt?

Tycker också att de gav ett osäkert intryck, så man kanske skall vända sig till någon annan.

//kent
StarkSenap
Hej igen, har en ytterligare fundering om mitt problem.

När man tittar in i avgasröret så ser det ut som det är sot som kommer ut i det ena röret (det vänstra). Kan detta ha nåt med mitt problem att göra?
Typ Lambda eller rester från katalysatorn?? Eller är det indikation på något annat?

Hade ju haft brott på den vänstra lambdan och tänkte att detta kanske kunda ha något samband.

ha det gött

//Kent
StarkSenap
Ingen som har förslag på mitt problem? Har sökt på forumet men har inte hittat något konkret.

Det har blivit mycket värre nu när det blivit minusgrader ute...

dvs:

Svajande tomgång, misständningar (endast vid tomgång) med följd att det vibrerar som f**n

Däremot så blir symptomen mindre när man kört ett tag.

Kan det vara insugsmembran trots att det är bytt för ca 2,5 år sedan?
Kan de ha missat det vid kontrollen hos bmw-verkstad?

När det är kallt ute så kan jag tillägga att en del elektriskt fungerar sporadiskt.. typ tutan, display för kilometerställning. Kass jord?

Vore tacksam för svar

Kent
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Nej tyvär kan jag inte hjälpa dig, men dålig tomgång kan ju bero på en hel jävla massa grejer. Om du vill göra det lätt för dig lämnar du in den på bmw igen, eller så börjar du felsöka del för del själv, otroligt tråkigt och tidskrävande grej men blir billigre.
Finns det inte nån kallstartsventil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.