AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.087

Köra bil oskattad?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har surnat till på Vägverket och fordonsskatten.

Betalade in skatten för två av mina bilar lite för sent. (=slarvigt och dumt)
Fick då ett brev att pengarna kommit in den 2:e november (två dagar för sent) men att det kostar mig en straffavgift på 100:- per bil.

Tycker detta är horribelt, det handlar om en straffränta på ca 1000% !!!

Ställde genast av entusiastbilen som jag ändå inte kör med på vintern men normalt sett ändå är påställd för att minimera VV intäckter.

Frågan är, vad händer om jag kör med en avställd (men försäkrad) bil?
Gäller försäkringen fullt ut ändå? Vad vil polisen ha när han ser detta?

Racerbilen: Länk
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Eftersom försäkringen automatiskt övergår till en garageförsäkring när du ställer av bilen, kör du då omkring oförsäkrat, vilket inte är att rekommendera.

VV har gått ut med information om skärpta regler och när det gäller förfallodatum vid inbetalning av skatten.
Det är bara att betala på tid så uppenbarar sig inte detta problem!

Mats
BMW CS #5847
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Köra oförsäkrat är inget alternativ.

Bilen ifråga är entusiastförsäkrad och jag betalar samma premie oavsett om bilen är påställd eller avställd men det kanske inte förändrar saken?

Betala tid löser så klart problemet och det tänker jag göra i fortsättningen för VV ska inte få en krona i onödan från mig. Egentligen är inte 100:- hit eller dit avgörande när man ändå lägger ut 10.000-talskronor på sitt motorintresse. Det är principen som stör mig, inget privat företag skulle göra nåt liknande då skulle man (iallafall jag) byta leverantör direkt.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Är förseningsavgiften avtalad är det bara att pröjsa, som jag antar den är på något sätt när det gäller myndigheter.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Visst är det så. Jag pröjsar också men bara för att jag måste.

Dock ett "avtal" som är så orimligt att bara myndigheter som CSN och VV kan använda sig av. CSN kan man dock undvika att ha att göra med.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En förseningsavgift eller påminnelseavgift har i princip alla företag, annars skulle folk sätta i system att inte betala i tid. 100:- i förseningsavgift är förhållandevis lågt, många har 150:- och vissa ännu högre.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jesperado, många (även stora) företag sätter i system att betala sina räkningar ett par dagar för sent. När det handlar om stora belopp finns pengar att tjäna.
Men jag menar inte att det är riktigt att göra så.

Jag har många gånger betalat räkningar ett par dagar sent men INGA andra företag har utfärdat någon extra avgift för redan betalda räkningar i mina fall.

Är de tvungna att skicka ut en påminnelse (efter nån vecka) för att man missat att betala tycker jag det är helt i sin ordning att man betalar för omkostnader för det extra utskicket och (rimlig) ränta.

Men VV sysslar med nåt helt annat.

Intressanta länkar till artiklar i Udo:s tråd. Tydligen är jag inte ensam att vara irriterad.

Vill återigen understryka att man givetvis ska betala sina räkningar i tid och inget annat.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Enligt skattebetalningslagen, som är beslutad av riksdagen, ska samma betalningsregler gälla oavsett skatt, alltså, det lönar sig inte att irritera sig på VV, de följer bara regelverket.

Vi har som alltid, den regering vi förtjänar och har röstat fram.

Mats
BMW CS #5847
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Om ni inte får någon avgift så beror det på att den avgiften inte är avtalat.
Frågan är, vad händer om jag kör med en avställd (men försäkrad) bil?
Gäller försäkringen fullt ut ändå? Vad vil polisen ha när han ser detta?

2100kr fick jag betala,
polisen blev förbannad när jag tyckte att det var helt okej och sa att dieselskatten är ju ännu högre så jag har redan sparat in det, hehe

vid en krock måste det vara den andres fel till 100% så då är det inga problem enligt Folksam
råkade ut för det då jag skulle ut och bränna ur skiten efter en modifiering och körde in i en japanare(toyta) som det blev skrot av i bakändan/sidan och bara kofångaren på min egen
han körde ut över två filer på en gång från en utfart med väjningsplikt
vilket gjorde att jag inte hade en chans i helv... att bromsa
fick pengar av Folksam en vecka senare och fixade min egen direkt medans det gick på runt 34000kr för den stackarn som körde plastjapsen samt att han förlorade körkortet för vårdslöshet i trafik
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Helgonet, tack för svaret på den egentliga urspungsfågan!

"vid en krock måste det vara den andres fel till 100% så då är det inga problem enligt Folksam"

ok, låter som det kan bli problem om man själv orsakat skadan.
Det sägs vara OMÖJLIGT att trafikförsäkra en avställd bil och trafikförsäkring måste man som bekant ha för att få framföra fordonet på allmän väg.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Micke: Är det inte tvärt om, omöjligt att ställa på bilen om den inte är försäkrad.

Min BiTurbo är entusiastförsäkrad och därmed helförsäkrad året om oavsett om den är i trafik eller ej.

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Morgan:
En avställd bil som har så kallad garageförsäkring är inte trafikförsäkrad.
När du vill ställa på bilen så kan du göra det på nätet, och skriva ut dem gällande "bevisen" från vägverket i samband med det.
I samma stund så kan du köra med bilen pga att VV samkör sina register med försäkringsbolagen, och när dem får meddelande om att bilen blivit påställd så slutar garageförsäkringen gälla och du får per automatik en riktig försäkring får det datumet.

Entusiastförsäkring är annulunda som du redan nämt.

///Micke
Min cabrio Länk
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Kör du oskatta och blir stoppad kan "Tusse Blåljus" skruva bort reg. skyltarna och när skatten är betald får du tillbaka skyltarna. Missar man med ett par dagar ryker inte skyltarna, men väl x antal hundralappar i böter för att du kört en bil med körförbud, vilket det automatiskt blir då skatten förfaller.

God Jul och gott nytt år

Daniel
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hehe tur man har 2 uppsättningar av skyltar då, för då kan Tusse blåljus skruva bort dem bäst de vill. Nya skyltar kostar bara 60kr/st, billigare än betala skatt.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
BjörnB: Att surna till på myndigheter eller verk och försöka straffa dem brukar sällan skada någon annan än en själv :-) .. om man inte kan få med en miljon andra svenskar d.v.s

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bilen är i vilket fall som helst avställd nu, jag kör ändå inte med den så här års.

Så nu sparar jag in ca 100:- i månaden. Hade jag inte surnat till hade jag nog inte brytt mig om att ställa av bilen alls, det är inte pengarna i sig jag blir upprörd över utan sättet myndigheter kan behandla oss.

Framtiden får utvisa när jag ställer på den igen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.