AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
847

Vad tyckes om dessa högalare?

Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Hej som rubriken antyder. Har fått rekomendationen att plocka i dessa i min E46
Länk
Undrar nu vad ett delningsfilter är för nåt? Sedan så är dessa nånting o ha? Nån som har nåt annat tips på sjyssta högtalare för att ersätta mina spruckna H/K högtalare?

I enjoy throwing money by bucketload 2 local stealership. So i believe EVERYthing they ever tell me
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Tja! Det beror lite vad du är ute efter. Vad har du för stereo? Till min fd BMW originalbandare hade de funkat som substitut för sprukna originalhögtalare men jag antar att du har cd-spelare i din. Ngt välljud eller högtryck kommer du väl inte uppnå med de högtalarna.

Om du beskriver vad du har för stereo och för mål med ljudet så finns det gott om experter här som kan komma med rekommendationer vad det gäller högtalare. Jag kör en eftermarknads-cd, slutsteg och original högtalare. Inte mycket att skryta med.

Delningsfilttret bestämmer vart frekvensen delas mellan högtalar-elementen. Alltså vilka frekvenser som spelas i tex diskant-elementet och vilka som spelas i bas-elementet.

Jag är ingen guru på billjud men hoppas det hjälpte lite =)

/// B-O
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om du har H/K systemet sitter det väl 3-vägs framsystem i din bil? Det kanske räcker med att byta de elementen som är spruckna , dvs typ bara byta mellanregistrena om det är dom.
Fr
8
Friend
330XD Touring -07
Kolla först om dessa verkligen passar på djupet. Vissa modeller har inte så djupa mått. DLS är ett märke som sålds till många BMW. (Ett litet tips bara!)

Visa användare
192
Marios
Tackar killar! Har som sagt H/K ljud system med CD växlare och 16:9 skärm. Så inget "aftermarket" hos mig. Men undrar bara om man bara kan byta rätt av eller om man måste byta slutsteg och allt annat oxå? Det är ju förstås o rekomendera förstår jag men det kan väl funka utan att byta...eller?
En annan fråga, tycker ni att man ska köpa till ett sånt där delningsfilter eller har dem tänkt till på H/K så tillvida att det finns inbyggt eller? Tacksam för alla svar!

I enjoy throwing money by bucketload 2 local stealership. So i believe EVERYthing they ever tell me
Visa användare
192
Marios
Förresten kanske borde nämna att jag gillar techno vilket ställer höga krav på bas återgivningen så med detta i tanke... finns det nåt o rekomendera i högtalaraväg?

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Delningen sker aktivt i originalsteget på H/K systemet tror jag så det borde du inte behöva tänka på däremot så är frågan om du har tele med HF? För då sitter troligen dubbelspoliga element i dörrarna.Ang bas så sitter det 5.25":are i dörrarna så blir det inte så värst mkt bas av så små element men för att få ut max så är det viktigt att högtalaren sitter stabilt som berget samt att elementet passar i ev låda(sitter lådor i E39 dörrar , vet ej hur det är i E46).
Visa användare
192
Marios
Har ej Tele i bilen bara TV och GPS. Ska jag plocka i basar i dörrarna och i hatthyllan eller ska jag plocka i 2 vägs högtalare fram och basar bak? För övrigt så är högtalarna i hyllan trasiga och knastrar som sa*an! Så jag måste byta dessa ASAP.

I always bring money by the bucketload 2 local stealership so I believe EVERYthing they ever tell me
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det verkar som att det antingen är för lite kräm i H/K steget eller för mkt eftersom högt redan är trasiga både F+B!?
Visa användare
192
Marios
Ska man byta steget då eller ta sig till en Bilaudio butik och fråga? Saken är den att de då vill sälja sina saker och risken finns att de rekomenderar "onödiga" lösningar på påhittade problem!

I always bring money by the bucketload 2 local stealership so I believe EVERYthing they ever tell me
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.