AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.379

Alpina B10 För 200000:- ?

Sida 1 av 2
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
De måste väll ändå vara rätt eller??
En Alpina B10 4,6-98 Touring med all utrustning med 8000mil på mätaren.
Är ganska sugen men går dom att sälja sen?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För mycket pengar för en -98 även om miltalet är lågt anser i alla fall jag.

___
//Ulf
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Tycker de oxå e lite i överkant med tanke på att de ändå är en -98.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hmm!
Vad är du ute efter?
En 540 kan du säkert få till ett lägre pris och trivas jättebra med,men en B10 av den sort du nämner kan nog beskrivas som en totalt annnan bil/upplevelse.Åk dit och testkör,snacka lite pris i ödmjukhetens tecken,ta tid på dig innan du bestämmer dig,köp en 540 om du tvekar däremot om du som de flesta andra Alpina ägare blir heltorsk så grattis till en extradimenssion av fart,högre kvalitet och mer känsla med trivsel som följd,givetvis med ett leende på läpparna varje gång du startar.
Mvh Dic.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Dic skriver så är det väldigt fina bilar och jag har själv länge varit sugen på en. Efter att under perioder ha följt begagnatmarknaden för B10 både i Sverige och Tyskland så kunde man konstatera att dom är relativt kalla på marknaden. Vissa bilar kunde finnas kvar 6-9 månader senare. Självklart en kombination av bil med stor motor som börjar bli några år gammal och att många säljare värderar sina bilar lite för högt.

Jag har inte följt annonseran de senaste månaderna men spontant känns prsiet högt.

___
//Ulf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alltså... En Alpina köper man inte för att sälja utan för att köra, bruka och njuta av! Med 30 mil bakom ratten på min nyinförskaffade D10t-03 kan jag bara sammanfatta det med ett ord, njutning....
Väl medveten om att både inköp, drift och underhållskostnader lär vara högre än motsvarande 530DAt-03 el en ny 520dAt så blir varje mil ändock till en rimlig afär med tanke på att man är bilknarkare..:)
Priset är som skrivet ngt i överkant samtidigt som en fin bil idag kostar pengar.
Se till att skaffa dig god kunskap om marknaden, kika på ett antal bilar och bilda dig en uppfattning om vad som är gott värde för pengarna så ska du se att du hittar en riktigt trevlig vagn. Det första jag skulle kolla med den vagnen är milen, skicket och sedan försöka få ett protokoll som grund att pruta på. Om inte annat så får man säga Tacklucka och kika vidare på nästa bil:)
Mvh
Asken
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jo jag har kollat in 540 oxå men man vill ju ha lite till =) Hade M5 gjorts i touring så hade den varit hög intressant. Jag hade min gamla M5 Touring E34 i nästan 5 år och saknar den fortfarande efter jag sålde den för ca 5år sedan. Sen köpte jag mig en 750 E38 men den var ok men inte alls lika rolig att köra, så de e därför jag e ute efter lite extra. Polarn har en B8 och en annan har oxå en B10 och dom e ju hur kul som helst, sen har jag stoppat ner en Alpina 4,6 i min E30 så vi får väl se hur den kommer att gå sen när den e klar =)) Så lite koll har jag på bilar. Sen har jag kollat försäkringen den vart bara ca 5000:- mer per år, så de vart inte så storskillnad från en 540 till en Alpina.
Så det är därför jag e sugen på en Alpina

Det är en jag känner som ska sälja Alpinan så priset går säkert att disk. Men vad kan en sån vara värd, eller vad ska man bjuda?? Att den kan vara svår att bli av med efter några år har jag räknat ut tanke på min gamla M5 och 750.

Preben: Bara av ren nyfikenhet, vilket försäkringsbolag försäkrar en B10 V8 för 5000 kr/år? Jag hade en försäkring på 15700 per år innan min blev entusiastförsäkrad.

M. Pedersen
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
B10:an kostar 5000:- MER / år än en 540 .............

De
34
Den Gamle
Alpina B10 V8S Touring -03
Alpina B5 Touring -07
Jag tycker att du också skall prova en B10 3,3 en väldigt skojig och vital bil, lite billigare i drift och försäkring är den också. Förövrigt håller jag med min bilknarkar polare Asken.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Hmm nja, en V8 är alltid en V8. Känns som man kan köpa en 540 i stället för en 3,3a det finns större utbud av dom.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dom 3,3:or jag har kollat upp kostar samma i försäkring som V8:an eftersom dom har samma klassning. Så som jag har räknat på det så är inte 3,3 ett alternativ till 540 pga lägre driftskostnader däremot så kan det ju finnas andra aspekter att välja en B10 3,3 istället för en 540.

___
//Ulf
A.G.: Jag kan nog inte läsa ;-)

M. Pedersen
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag kollade försäkringen på 540 och alpinan, vissa hade samma kostnad på 540 och Alpinan ca 16000:- pär år och den billigaste på 540 vart 11000:- pär år. Så att 5000:- extra pär år i försäkring gör inte så mycket tanke på att de är ändå en Alpina =) Mycket av reparationer fixar jag själv men man måste ändå lämna in den så man får den berömda stämpeln i boken. Någon som vet vad kostnaderna är på servicarna?

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Programmer ; Då B10 3,3 har bättre prestanda och betydligt bättre bränslekonomi när man börjar köra lite "inspererat" så är det ett klart bättre alternativ än en 540 , dvs om man är intresserad av att KÖRA bil :) Dessutom finns B10:an med manuell låda !

V12 LeMans
Kan nämna att jag har ungefär samma försäkringspremie(LF) på min B10 3.2 touring, som jag hade på min förra bil , en 528 -00 (Msportpkt).

V8orna är dubbelt så dyra i försäkring.

Ja, de sexcylindriga B10-versionerna är underskattade Autobahnlok.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ando: som jag skriver så kan det finnas flera anledningar att välja en 3,3 framför en 540 men driftskostnaden är inte en av dom. Den lägre förbrukningen väger ganska lätt mot merkostnaden på 4-5000kr i försäkring.

Prestandan tror jag är ganska likvärdig om du jämför en manuell 540 med en B10 3,3. Sen är ju motorkaraktärerna rejält olika och som du säger så är 3,3:an mer en bil för föraren.

Manuell låda är ju mer eller mindre regel på 3,3:an, har hittills bara sett två st med switchtronic.

Vilken bil som är bästa alternativet beror ju på vad man prioriterar men Alpinan vinner ju många poäng på att det just är en Alpina ;)

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

V12 LeMans: man får kanske göra en ny rundringning och kolla av läget hos de olika FB. Sen är ju nästa problem att hitta en fräsch bil...Problemet med försäkringsbolagen är ju att dom ibland har svårt att hitta rätt klassning på den här typen av bilar. Det är ju alltig lättare om man har regnr på en svensksåld vagn för då kan man söka själv. Någon som vet om det såldes några 3,3 nya i Sverige?

___
//Ulf
V12 LeMans
Programmer:

När jag jobbade i Stockholm( 98 - 01), besökt jag BMW Solna ett par ggr, och de hade vid något tillfälle en fabriksny B10 3.3 touring , kommer ej ihåg färgen på den, så det har det sålts nya B10 3.3 i Sverige.

Ha
1
Harsteno
BMW B10 Alpina 4.6 -98
Tjenare, jag tycker du ska åka och kolla på bilen o se så att allt står rätt till med den så att säg..
Är bilen bara ok så är den helt underbar, Köpte själv en Alpina B10 V8 från 98 häromdagen, o herrejesus vilken underbar bil!

tyvärr brast en vattenslang i motorn idag o bilen rök som aldrig skådat innan, men men shit happens!

Som
Det är alldeles för dyrt har försökt sälja min 00:a svensksåld med 2 ägare och 12 tusen mil för 160". På 5 månader har jag fått 1 mail han hörde aldrig av sig sen.

Så du var då för fan inte lasta upp dom pengarna för en 98:a i.o.f en kombi med få mil men ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.