|
|
|
|---|---|
|
Strulande regnsensor eller döende torkarmotor? Bilen är en 540 e39 Touring -99... Idag efter att ha varit och hälsa på mina föräldrar (dom bor 500km bort från mej), så begav jag och tjejen oss hemåt. Det regnade medelkraftigt och jag hade mina vindrutetorkare i läget "regnsensor", på max känslighet. Plötsligt, när vi åker ca 80km/h på en hårt trafikerad väg, så stannar torkarna! Försöker stänga av, slå på, tvätta rutan, inget fungerar, så jag slår snabbt på varningsblinkern och lyckas ta mej till sidan av vägen och stanna. Kontrollerar säkringarna, men hittar inget fel, och allt annat fungerar förutom torkarna samt spolningen framme. Bakrutans torkare och spolning fungerar prima. Som sista utväg, slår jag av tändningen helt och startar om bilen, och vips fungerar torkarna igen, och fungerar dom återstående 200kilometrarna i hårt regn. Själv var jag dock rätt nervös för att dom skulle stanna vid en omkörning eller nåt annat otrevligt. Så, om någon känner till detta problem, samt hur man kan undvika det, så vore jag tacksam. Själv kan jag tänka mej antingen strulande regnsensor, eller kanske kärvande torkarmekanism eller en döende torkarmotor... | |
|
Jag har haft detta i några veckor nu....öppnade torkarrelät och gjorde rent kontakt ytorna i helgen och sedan dess har det fungerat. Har även köpt ett nytt torkarrelä (140:-) som jag ska sätta i i helgen. Jag hade även likadant på min gammla bil, då bytte jag relät och efter det så fungerde det. |
|
|
Tack! Var sitter reläet, och bör det köpas från bmw, eller är det en standardgrej? Försökte kolla etk, men hittade inget. :? |
|
| Det sitter på höger sida (innifrån bilen sett), under kupefilter boxen. Skruva bort kupefilter boxen och där under sitter det ytterligare en box i vit plast. Öppna den genom att skruva bort 4 skruvar (har för mig det är insex) och sedan kan det vara lite olika färg på reläerna men köp ett nytt först så vet du vilket du ska byta. Finns bara ett som ser ut så. | |
|
Jag hittade detta gamla inlägg, som beskriver samma problem som jag har idag. För mig hjälpte det inte att byta relän (2st på tidiga E39:or). Torkarna verkar även vara lite "sega" i de första slagen... Finns det någon som har lite info som kan hjälpa mig |
|
|
Hallå! Idag hade jag exakt samma problem på min 7a... störtregn och busväder från nyköping till stockholm... mitt på motorvägen dör torkarna helt! bara tvärdör... kväll och spöregn man såg inte mycket! (de dog nedfällda, alltså inte mitt på rutan eller så)... efter en "omstart" av bilen fungerade torkarna fint igen. Efter en 4-5mil till så dog de igen! omstart hjälpte åter igen... Till felet hör att under en längre period har torkarna "knäppt" när de startar, alltså varje gång den går från 0-läge och skall köra ett svep så knäpper det till rätt bra i bilen och torkarna "hakar till" jag har trott att gummit fastnat i rutan så att de lossnar med en knäpp. så låter det iaf... men idag så körde jag torkarna på max-hastighet och då vart de helt självklart att det var torkarna det var fel på... Någon som har något tips? annars får jag åka och lämna in bilen... :( |
|
|
Råkade ut för samma sak när jag åkte hem från Stockholm för ett par dar sedan. Dock så stod jag på tomgång ett tag sen började dom funka igen. Blir nog till att byta relä innan det händer igen. ///Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.