|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Spanar lite på en sänkning till sommaren, modell sparsam. Alltså få ner den lite med "sänkfjädrar" på originaldämparna. Har läst lite här på forumet, spanat både på svenska och utländska sidor, men blir inte klokare. Hur många millimeter torde bli bra? (Skulle va trevlig med liiiitelite lägre än "M-chassi") Ska jag sänka olika bak/fram? Erfarenheter av olika fabrikat? Vad tar en firma för att byta runt om + hjulinställning? PS. Skippa inlägg om coilovers, chassiekit och sportdämpare etc. ;-) Tack o bock! /J ______ Joel - Länk | |
|
Ett Eibach Pro-Kit sänkningsfjädrar kostar 2830 kr till din bil. Finns hos OCL Brorssons, sänker 30 mm runt om. /Fredrik |
|
|
Jag har Eibach Pro-Kit, visserligen till Z4, och är mycket nöjd. Sänker som sagt med 30 mm (dock har jag M-sportchassi så den sänkte 15 mm extra). Ett alternativ är H&R men de sänker för mycket i mitt tycke, kanske annorlunda för Z3 iofs. Jag tror jag betalade 1400:- inkl hjulinställning. Fjädrarna beställde jag ifrån eBay.de, kostade ca 1900:- med frakt. Före: Länk Efter: Länk Inga vidare bilder för att visa sänkningen kanske, hittade inga andra. :) |
|
|
Weitec 50/40 rekommenderas starkt. Du kan beställa dem från Ebay för cirka 1900:- inklusvie frakt till Sverige. Bilen får ett mycket snyggt stuk med dessa fjädrar samt att de är mycket bra avstämda. Weitec tillverkas av KW så det är bra kvalitet också. Mvh Henrik |
|
|
Passive / Soda: Hur är det med progressiviteten? Hur mjuka är de i låga farter resp. hårdhet när det svänger? Har ju även lite "ballong", 225/45-17 :-) ______ Joel - Länk |
|
|
Weitec är ganska mjuka i normal trafik men blir hårda när du pressar bilen. Jag trivs mycket bra med dem. Jag provade 4 olika uppsättningar på bilen innan jag hittade rätt. Orginal M-chassi fjädrar, är för mjuka för min smak, samt för höga Lesjöfors 35mm, rent skit, fattar inte att de kan sälja sån dynga, mycket mjukare än orginal m-fjädrar samt kass progressivitet. SKRÄP! Weitec 50/20 bra fram men för hög baktill Weitec 50/40, perfekt höjd, mätte mig till 30mm sänkning fram och cirka 25mm bak detta med utgång från orginal m-fjädrar som i sin tur sänker cirka 20mm så sänkningen stämmer, bilen har inte satt sig någonting alls efter cirka 400 körda mil. Jag är MYCKET nöjd med dessa fjädrar. Bilen är inte alls för låg och fungerar utmärkt till vardags. Mvh Henrik |
|
|
Hej Henrik Hoppas fjädrarna kommer snart så att jag kan prova Mvh Massa |
|
|
Jasså du har hittat hit också? =) Ja fjädrarna ska vara på gång från Tyskland nu, du kommer inte att bli besviken. Mvh Henrik |
|
|
Weitec har 40/20 eller 35/35 till 1,8:an. 35/35 motsvarar väl ungefär en M-sänkning... 40/20 tenderar kanske att bli en "tysksänkning" hehe. Vad tror ni? Passive, hur är dina Eibach i vardagstrafik? ______ Joel - Länk |
|
|
Jag är hur nöjd som helst, både vid vardagstrafik och när det svänger. :) När jag installerade kompressorn i Norge (hos ESS) så blev de också positivt överraskade: "Your car is an excellent example of a well kept and properly equipped Z4, and your Eibach springs also rode a lot smoother than the ACS springs we are running in our 3.0 test mule. I will have to swap them out very soon after testing your setup." Jag har visserligen inte provat några andra fjädrar (än de som satt på tidigare förstås), men kunde inte vara mer nöjd. :D |
|
|
40/20 blir garanterat tyskstuk. 50/20 blev för mycket tuskstuk för mig. Det är samma fjädrar men pga lägre motorvikt på 1,8:an så anger de 40/20 på den. 35/35 motsvarar nog något mer än M-chassi. Mvh Henrik |
|
|
Eibach gör mycket bra grejor och deras sänknigsfjädrar är konstruerade att lira bra ihop med standardstötdämparna. Hade en sats på en Audi A4, mycket nöjd. Vad du än gör sänk inte för mycket, du får bara en tråkig bil att köra på slingriga asfaltvägar med, och det är ju det en Z3'a är gjord för. Känner en person som sänkte åt helskotta för mycket och hade problem att ta sig fram. Det var inte speciellt snyggt heller. Enligt min smak får inte skärmkanten gå nedanför däckskanten. Helst skall det vara ungefär samma mellanrum mellan däck och skärmkant hela vägen. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.