|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt byta bromsklossar och skivor bak, ena sidan gick bra men sen konstaterar jag att kolven på andra sidan har fastnat vilket gör att jag ej får i klossarna. Vad göra? | |
| Ta en stor polygriptång och klämmåt allt du orkar, mycket bra tips. Tyvärr kan det bli krångel ifall det är mycket rost på kolven när man trycker den tillbaka i oket. Om man har otur kan det börja läcka bromsolja, då måste man byta kolv och köpa renoveringssats. | |
|
Vad beror det på att kolven har fastnat och kommer den snart att göra det igen och isåfall hur kan man förhindra det? Eller är det enklast och bäst att skaffa ett renoverat ? Finns lös kolv på t.ex mekonomen eller är det BMW som gäller? När jag plockade bort klossarna på sidan med fastnad kolv så var den ena klossen mycket mera sliten än den andra ,beror det på att kolven var trög? Man borde väl kunna sandpappra bort rost innan man trycker in kolven eller? Mycket tacksam för ditt tipps Spyder, och jag springer nog iväg imorgon och letar fram bamsepolygripen. |
|
|
du kan prova att sticka ett litet hål med en injektion spruta fylld med bromsolja i gummidamasken när du har fått lös kolven så går det ett tag till men du får lirka kolven fram och tillbaka KEO |
|
|
Jaha det kanske är bäst i långa loppet att byta till ett renoverat ok. För övrigt ett intressant tipps keo , man tackar. |
|
|
tänk på att när du använder den feta polygripen att du tar och klämmer lite runt om kolven och inte bara på ett ställe då den ofta sätter sig i cylindern då. |
|
BMW-Yoda |
Köp ett nytt ok. Det blir bara problem annars. BMW-Yoda |
| du behöver inte köpa ett nytt ok för 2300:- Ta loss oket så du slipper jävlas på plats. Sedan försöker du få ur kolven helt och strunta i damasken, bara köpa renoveringssats så får du o-ringen samt damasken med i kitet. Ta det försiktigt bara när du pressar och vrider med rörtång - kolven kan spricka och då är det inte roligt. Men som sagt, ta smärjelduk finkornig och putsa av rost och annat olämpligt ifrån kolven. Sätt tilbaka och sedan ska det gå lätt. | |
|
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på dina ok, men när du lossat klossarna kan du inte sätta dig i bilen och trycka av bara fan på bromsen så kolven kommer ut? Annars prova med lite rostlösare in i oket? Får du bara den att börja röra sig så får du juka den fram och tillbaka, med polygripen då, sen trycka på bromsen. Är ni 2 så går det snabbare såklart. Ge dig inte, det funkar på andra bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.