AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.018

Varför sådant prisras på M?

Sida 2 av 2
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Mullret, förresten, 75.000?!?!?! Hoppas att försäkringen täckte det?

/L
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

LeoniAquila!
Finns enl. mig många olika modeller från BMW som jag tycker är tidlösa!
Och säkerligen andra som håller med också!
Men tycker att Porsche fastnat lite på vissa detaljer de vägrar ändra på!
Men vad skulle folk säga om BMW ex. kommit med en E30 M3 eller en E24 i år,med samma motor som 335:an har fast med 450 hk istället för 307.
Jag skulle iallafall pantsatt huset på en gång för att få en egen!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Jag älskar bilar som håller en röd tråd i sin form & koncept genom alla sina år. Golf & 911 samt xj som nämndes tidigare. Små förändringar som hela tiden gör bilen en smula bättre. Att folk fortfarande älskar den, historian bakom den. Jag är fruktansvärt svag för det. Tycker det är klass & perfektion. Det skriker kvalité hos mig. Det finns så få modeller som går i detta spår, hoppas att dom ALDRIG går ifrån ett vinnande koncept. Nytänkande? Det kan man göra med andra modeller.
Anyways back to topic
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
M635 forever,
Då kan vi skriva ett gemensam brev till BMW där vi vädjar om en sån bil :)

nojas,
Vi är uppenbarligen på samma våglängd.

/L
Miper335
Jo men glöm inte att 911:an är en av världens bästa sportbilar ( om inte den bästa ) och det är inte utan anledning.

En 911 ifrån t.e.x 60-talet har inte mycket gemensamt med en 30 år nyare bil.

Porsche har lyckats förfina bilen under skalet utan att tappa sitt ursprung.

Att den sen har motorn bak placerar den för alltid bland de främsta...ingen slår Porsches väghållning och bromsar!?

Vad gäller värderas lär en Cayenne rasa lika fort som en X5 ...just för att de är "familjära" utan att vara bra på något.

Vad gäller kvaliten så vet i fa... hur många har som sagt sett en 911:a som har rullat jorden runt en 7-8 gånger?. ( och som även körs vintertid i salt och skit? )

Det som talar till Porschens fördel är ju just statusen som Bmw aldrig kommer i närheten utav eftersom att snudd på ingen ( eller vettig ) köper en Porsche som bruksbil.

Ser man en Porsche på vägen så vet man att ägaren har minst en bil till och det är ingen Skoda.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
LeoniAquila

Jo, försäkringen täckte de 75.000:- Men, de 6-7 veckorna den stod på verkstaden hade jag ingen ersättningsbil. Plus allt extrajobb med skaderegleraren etc. Så, hade bmw tillverkat M3 delar så de enbart passar M3 hade man sluppit sådana här skador. Vad jag menar är att t.ex backspaglarna skulle ha unika infästningsdetaljer precis som listerna, sidosvällare etc. Då, skulle bitarna fått sitta kvar på bilen...

M3/// Mullret
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Ok, det var ju för väl med stålarna i alla fall.

Antar att produktionen blir dyrare för varje unik detalj med en M-bil, och att det är orsaken till att så mycket som möjligt är gemensamt med den vanliga.

Jag funderar dock ibland på varför en bil med fler cylindrar och hög effekt ALLTID är så mycket dyrare än en svagare bil. Alltså, materialskillnaden mellan en M3 och en svagare 3:a kan omöjligen vara 200 000 - 300 000 kr. Det är en märklig värld vi lever i, att en bil kan kosta X kr, och 2*X kr med en annan motor och ett spoilerkit... prissättningen är väl en hel vetenskap.

/L
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
LeoniAquila

En poäng för BMW hade varit att försäkringspremierna hade sjunkit pga att delarna är värdelösa för alla utom de som har M3 bilar. BMW har såklart intresse att det är billiga försäkringar så fler kan handla typ M3 bilar.

M3/// Mullret
735
Miper335: Gå in på mobile och kolla äldre 911:or. Många har rullat både 20´och 30´mil. Även om vintern inte är lika lång i Tyskland som här, så nog saltas det där med. Att 911 är galvat från 1980? kan vara en klar orsak att inte många av de rostar ;-)
LeoniAquila skrev:
> Jag funderar dock ibland på varför en bil med fler cylindrar och hög effekt ALLTID är så mycket dyrare än en svagare bil.
Beror på två saker. Dels, utvecklingskostnaderna. En 318 är nästan en 320 eller 325 med annan motor. En M3 har mycket mer som skiljer än bara motorn. Med andra ord, så kan utvecklingskostnaderna för 318, 320, 325.. delas på alla de modellerna, med en liten extrapott för motorn. Varje bilmodell säljer kanske dessutom 100x enheter, totalt 400x enheter att dela utvecklingskostnaderna på.
M3 säljer i stället x enheter, dvs om utvecklingskostnaderna för bilarna är lika höga, så kostar det 400 gånger så mycket, per bil, att utveckla en M3a. Om sedan dessutom den faktiska kostnaden är dubbelt så hög för M3an, så är det plötsligt 800gånger så dyrt per bil att utveckla en M3a.

Sedan är det status, upplevt värde och exklusivitet. Du upplever att du får mer om du köper en större motor, därför är du beredd att betala mer.

/ Fredrik
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Tack för ett bra svar. Jag förstår ditt resonemang. Samtidigt kan jag tycka:

(1) Även om 318, 320 osv. har mer gemensamt med varandra än M3, så är det ändå oerhört mycket gemensamt totalt sett? Om M3 var så mycket mer unik skulle den inte bara vara 200.000 dyrare utan mycket mer. Om man i stället sänkte priset på en M3, så att skillnaden mot den "bästa 3:an" var likadan som skillnaden till nästa 3:a under, så skulle ju volymen bli mycket större än bara x, och själva bilen M3 skulle falla inom samma ramar som övriga 3:or... fast då är ju förstås den extra exklusiviteten borta!

(2) Apropå just exklusivitet, det faktum att vi (dock inte jag personligen, med studentekonomi!) betalar så mycket mer för hästkrafter, är lite märkligt trots allt... visst är det kul, men så värst mycket av en M-bils potential är ju ändå inte vettigt att utnyttja på allmän väg. Men exklusiviteten gäller väl inte bara hästkrafter. Det är ju en helhet som bilen har, samt inte minst - just det högre priset.

/L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.