|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
1. Automobil - sverige 90/100 kunniga, entusiastiska skribenter. texter och språk håller en väldigt hög klass. hela tidningen visar en stor omsorg om detaljer. intressant blandning av innehåll (bilkataloger!) med både gammalt och nytt. fokus på sportiga bilar. bra och noggrant genomförda tester. snygga omslag och bra layout på tjockt papper. man vill ha mer tidning oftare. prisvärd. 2. auto, motor & sport - tyskland 90/100 en tidning med resurser. duktiga skribenter, omfattande tester (inte bara av bilar, just nu kör de en serie verkstadstester som svenska tidningar borde ta efter). vågar ställa tillverkare, återförsäljare och verkstäder mot väggen. provkör fler bilar än någon annan tidning. initierade kolumner och mycket insiderinformation. bra faktakoll, den tyska noggrannheten går igen i allt. bara annonssektionen är värd tidningspriset (mirbach!). tjock. något tråkig layout och billigt papper, men så är tidningen också billig (åtminstone i tyskland). här är den bara prisvärd. 3. Top Gear - UK 85/100 duktiga skribenter med sedvanlig brittisk humor och jargong. bra innehållsmix. james mays kolumn är nästan värd ett köp i sig. förutom may har fyra-fem skribenter regelbundna kolumner, vilket är ett bra inslag som fler borde ta efter. jeremy clarkson är om möjligt ännu mer politiskt inkorrekt än på tv. en annan intressant feature är 'lifers', där medarbetarna köper och kör en bil under ett helt år och rapporterar erfarenheterna löpande i varje nummer. snygg färggrann tidning på tjockt glättigt papper, men onödigt tjock p.g.a. en ständigt återkommande lista över alla bilmodeller som säljs i öriket (som dessutom uppdateras sällan). dyr. 4. auto, motor & sport - sverige 80/10 duktiga skribenter, bra blandning av innehåll. har lyckats bra med att bli mer än bara en översatt version av den tyska utgåvan (men läser man den tyska utgåvan vill ha man mer svenskt redaktionellt material). något tunn, går ganska snabbt att läsa - man vil ha mer innehåll och längre artiklar. verkar ha en outnyttjad potential. prisvärd. 5. Auto Bild - tyskland 70/100 betydligt bättre än sin pinsamt slarvigt ihopsatta svenska utgåva. bra tester och innehåll i övrigt. lite veckotidningskänsla, på gott och ont. en del artiklar och tester skulle man vilja se expanderade. vilda spekulationer om kommande bilmodeller som sällan stämmer. stort sladdrigt format med något rörig layout. bra och kul som komplement till tyska ams. billig. Hur ser era listor ut? /Lars Vägen är målet. | |
|
1. Klassiker - Sverige Bra tidning om gamla bilar, fokus på 60 - 80tal. För folk som gillar bilar. 2. Classic motor - Sverige Lite äldre målgrupp, fortfarande om gamla bilar, från 30 - 60tal. Bra annonser. 3. - 4. - 5. - Tidningar om nya bilar finner jag ointressanta. Artiklar om racing, teknik mm är kul. /Anders C |
|
|
1. Automobil av samma anledning som du tycker lars. 2. auto motor sport (sverige) av samma anledning som jag tycker om Automobil. Fast Automobil är bättre på att gå i botten med en bils prestanda (A-test m.m) 3.Autobild är så billig att den hamnar där går att köpa för 19 kr ibland... 4.Bilsport som jag handlar 1till 2 ggr per år.... 5. Teknikensvärld som jag handlar 1 gång per år och det är när de har bankalas på ring knutstorp med lite heta bilar. Mpower |
|
|
Automobil, SE. Har tagit över TV:s gamla roll som klassledare och dessutom halva redaktionen (eller mer). Dock mer för bilnördar vilket är positivt. Klassiker, SE. Dit gick andra halvan av TV-redaktionen. Carl Legelius mycket läsvärd. Klassiker tar sig själva och sin uppgift på precis lagom mycket allvar. Auto, Motor und Sport, DE. Billigt utförande men en bibel. Bra för att öva sig i skoltyskan. Jaguar World Monthly, UK. Sannolikt är jag ensam på det här forumet att läsa den. Mycket Jaguarnördig men inte svårtillgänglig. Briljanta texter på god Queens English. Kan i Sveruge enbart köpas på NK i Stockholm (vad jag vet) Teknikens Värld, SE (med tvekan). Har läst den regelbundet sedan 1973 men har nu slutat prenumerera. Glimtar till ibland, Mikael Stierna skriver bra. När får Frodin sparken? Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
1. CAR Magazine - England 2. Top Gear - England 3. EVO - England - Diverse tyska och amerikanska tidskrifter som ibland kan vara intressanta. Plats 20. Automobil. Inga övriga svenska tidningar är värda att läsas. |
|
|
Jag har läst den svenska AMS i många år nu och är fortfarande glad när den ligger och väntar i brevlådan. Vid ett par tillfällen har jag läst TV för att jämföra, men näää.... lite för mycket mellanmjölk över den. Torrast av dom jag har läst är Göteborgs-Postens Motorbilaga som är så snusförnuftigt präktig. Aftonbladets mest kände motorjournalist (vi behöver ju inte nämna några namn här =) kan jag verkligen inte med. Totalt okunnig tyckare med stort T, verkar inte ens mottaglig för att han är dåligt påläst. Jag ska ta och prova ett par nummer av Automobil eftersom så många tycker att den är bra. /ElakaKatten |
|
|
Samma som Anders C är prenumerant på båda. Mats BMW CS #5847 |
|
|
1. Classic Motor 2. Teknikens Värld på 70-talet Enda jag läser ;) |
|
|
Kul med så många listor! Nu måste jag ju spana in Klassiker, Classic Motor, CAR Magazine och EVO (pust!). /Lars Vägen är målet. |
|
|
BMW TOTAL eller tvärt om. Engelsk topptidning bara för BMW, bra reprtage. Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
1. BILSPORT: Alla dagar i veckan, helt klart. Mycket bra blandning av bilar!!! Toppklass rakt igenom på bilder, reportage, tester, o.s.v. 2. PERFORMANCE BMW: Engelsk, den enda(BMW tuning-tidningen) jag kan läsa till 100% då de andra är på tyska, he he... Inte bara tuning utan även lite annat. Enda negativa är det höga priset. 3/4. BMW TUNING: Tysk BMW tuning-tidning... Kan innehålla en massa små bilder och "hemska" byggen. Men Tyskland är alltid Tyskland. 3/4. BMW SCENE LIVE: Tysk BMW tuning-tidning... Mycket lik BMW TUNING... 5. DRIVE: Svensk tuning-tidning som är ganska ny på marknaden. Mycket går att förbättra men mycket bra för att vara "nybörjare"! Synd bara att de har en massa lättkläda damer med i tidningen(som inte alltid är vackra). _____Vraum!_____ |
|
|
Automobil, tveklöst. Numer den enda jag läser. Lite dyrare än de andra, men MYCKET mer intressant att läsa! :) |
|
|
Total BMW- Engelsk, välskriven och seriös Bilsport- Man vill inte bara läsa om nya småbilar Performance BMW- När man vill läsa Bilsport på engelska Auto motor&sport- För att hålla sig uppdaterad om nya småbilar;) Automobil- Lite mer special än AM&S Top Gears tidning tycker jag är så full med reklam att det inte spelar någon roll hur bra skribenterna än må vara, det är som om någon hade satt ihop världens alla biltillverkares broschyrer och slängt in lite annan blandad reklam innan de satte dit prislappen och skeppade ut produkten till tidningskiosken. Min bil: Länk |
|
|
Total BMW ! Min bil Länk |
|
|
1. Auto Motor & Sport (S). Är faktiskt Club 100-medlem. Blev nyfiken då den kom eftersom den tyska är "legendarisk". Men det får bli den svenska då jag inte begriper det tyska språket. Synd, jag går säkert miste om mycket. 2. Bilsport. Köper jag en eller två gånger om året då det finns något av intresse på omslaget, oftast en BMW... Gillar hantverket på byggena de presenterar, men styling är inget för mig. Däremot är Superstage riktigt intressant då man får svart på vitt på vad som går att åstadkomma med "vanliga" jämfört med nya prestandabilar. Teknikens Värld. Vad hände? Denna en gång så underbara tidning som verkligen fick fart på både mitt intresse för bilar och Formel 1 på 80-talet som liten knodd. Började prenumerera på denna som nioåring. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
DRIVE måste ju vara bäst, eftersom jag ibland bidrager till den :-) I övrigt lirar Automobil helt i en klass för sig själv. Ingen av de andra tidningarna kommer ens nära, men ska jag välja en tvåa så blir det ändå Teknikens Värld. De är åtminstone öppna med sin bredd, och har gedigna, ofta vetenskapliga tester av vilka man faktiskt kan lära sig något om bilarna. Svenska AMS har sunkat ner sig totalt, tycker jag. Man utger sig för att vara riktad mot entusiaster, likväl testar man allehanda svenne-bilar och japanska skrothögar. De bästa artiklarna är ofta de man snott och översatt från sitt tyska syskon. Skärpning! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle: Du bidrar väl även till Automobil ;) |
|
|
acey, Ja, men det var dessvärre en oavlönad förmodad engångsföreteelse :-/ Väntar fortfarande på boken som utlovades som honorar för publicerat bidrag :-P Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Total BMW är nu inköpt och genombläddrad. Har läst ungefär hälften av materialet. Positiva intryck så här långt. Välskriven med bra blandning av gammalt och nytt. Alfa 159 och BMW 320 testas. Kul med jämförande test med andra märken i en märkestidning. Inte så okritisk som jag hade trott. Hade önskat mig lite fler bilder på bilarna i reportagen. Många sidor annonser men det är acceptabelt. Kommer att köpa nästa nummer. Ska försöka beta av de andra tidningarna som rekommenderats här. Kalle, kan hålla med om att testerna i TV är okej, men det är det enda de har av värde och det räcker tyvärr inte när helhetsintrycket är som det är. Vad är DRIVE för typ av tidning? /Lars Vägen är målet. |
|
|
Lars, DRIVE kan väl beskrivas som en blandning mellan Bilsport och engelska tidningar som Max Power... mest styling, tuning, trender och lättklädda brudar... Jag prenumererade ett år på Total BMW, och den är helt OK, men jag tycker att konkurrenten BMW CAR är betydligt bättre - faktiskt en av de bästa tidningar jag läst :-) Rekomenderas varmt! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
kalle, tack för svaret och tipset. har faktiskt undrat vilken av bmw-tidningarna som är bäst. BMW CAR finns tyvärr inte i hålan jag bor i nu. ska ragga tag i den när jag åker hem till malmö i jul. /Lars Vägen är målet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.