|
|
|
|---|---|
|
I morse fungerade den felfritt. Men efter 15min avstängd bil så vill inte bilen fram längre ( det slirrar i lådan). Det går utmärkt att backa däremot. Man får en varning också där det står "TRASMITION" och vill att jag ska kolla boken (som jag inte har). Nu till frågan, är lådan slut eller är det elen som är i frågan? Kan tillägga att innan har det inte varit någon tendens till slirr eller segdragning i lådan. | |
| Just det bilen i fråga är en -88:a 20k mil. | |
|
Verkar vara säsong för det där nu, min låda la av i helgen. Kolla lite längre ner på forumet och en tråd som heter "Automatlåda som slutat driva på 735, där har problemet avhandlats. |
|
|
backen funkar = pumpen och sprag i konverter funkar i alla fall. vi behöver veta vilken låda det är för att gå vidare |
|
|
Koop: Jag följer den tråden också, o ser ut som att det är kört för min låda. molle325: Lådan är en 4hp22. Gasar jag upp den i D, så varnar den för "transmission" och sen om jag lägger i R så slår den i rätt hårt. Om man stänger av motorn och startar den igen så växlar den mjukt till backen igen. Oljenivån va mittemellan strecken med motorn igång. |
|
|
bakom varningen när du varvar i D ligger sannolikt en felkod för slirning + ev andra felkoder. Mittemellan strecken? är oljenivån mätt med lagom varm låda (ca 3 mils körning) efter att ha kört genom växlarna med växelväljaren? Den får inte vara för varm (tex efter mkt stadtrafik) eller kall. I så fall fyll tills det närmar sig övre strecket. Låg oljenivå gör att lådan slirar pga för lågt hydrualtryck till kopplingshusen när pumpen suger delvis luft. Men i ditt fall tycker jag inte nivån (om den är korrekt mätt) skulle vara så låg att den slirar konstant, men det kan ialla fall vara värt ett försök att fylla upp (det är ca halvlitern mellan strecken). Om det inte är oljenivån, och om det inte är växelmekanismen (kolla och justera), och det inte är elektriskt fel (testa genom att dra ur kontakten till styrboxen och lägg i D) och det inte heller är en sprag (testa genom att starta på 2 eller 3:an i M) gissar jag att det A kopplingen som sett sina bästa dar. försök få felkoder, kan ge ledtrådar. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.