AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.337

A5S310Z Växellåda. Byte filter. Lite frågor!

Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
Tja, har en 523 IA - Automat utan steptronic funktionen.. (synd)
Automatlådan som sitter i är en A5S310Z

På BMW så fick ja instruktioner att oljan aldrig byts eller filter. Och att det enda han kunde se om vad det var för olja i växellådan var "lifelong olja"..
Men men nu ska vi inte lyssna på BMW.

Hur ofta ska filter bytas?
Hur ofta ska olja bytas?
Duger Dextron III som olja?
Måste packning bytas ifall filter byts?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vi kan ju börja med att du absolut under inga omständigheter får hälla i nån som helst annan olja än ESSO LT 17141 longlifeolja vid oljebyte..
Det går bara att byta ca 3,3 liter när du plockar ned tråget och byter filter, lär gå åt en trågpackning.
Man tappar sedan av och återfyller ca 3 liter 2 ggr till med körning i mellan så har man i tanken bytt alla olja i allfall höjd kvaliten och ett rent filter.
Mellan 10-15 tusen mil beroende på hur bilen körs.
Esso LT 71141 finns "enbart" på BMW i 20 litersdunkar och ÄR INTE BLANDBAR MED NÅGON ANNAN automatlådeolja.

///MVH Hasso
Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Stämmer bra med tillverkaren ZF som rekommenderar byte vid 15000 mil.
O-ring mellan filtret och ventilhuset
trågpackning
Tätningsringar för pluggar

molle
Bo
117
Bosniern
Letade vidare på inlägg på forumet. 20 liters dunken kostar närmare 4000 kr på BMW - så man tappar lusten och byta oljan... men jag måste ju byta den, bilen har gått 30 000mil och jag vet inte ens när den är bytt senast.

Läste t.ex. att ESSO LT 71141 oljan gick och köpa på citroäng billigare.
Har någon prisuppgifter på andra ställen där man kan köpa oljan och till vilket pris... affärer som finns här i Örebro är till ex. Micro, Meca, Mekonomen, Custom bildelar, Autoexperten.....

Läste också om att vissa har försökt sig på Valvoline MaxLife ATF oljan. Ingen skriver direkt om något växellådehaveri, i alla fall så länge det inte blandas... Om jag inte hittar Esso LT oljan till priset runt 100 kr litern så har jag planer att köra i Valvoline MaxLife ATF oljan i min växellåda... Jag vill byta ut all olja i lådan, och funderade därför på att köra med valvolines olja i stället, jag undviker då blandningen, men det kommer ju ändå finnas lite kvar för man inte kan få ut all olja på en gång, sen har jag planer på och byta oljan igen efter cirka 1500 mil, därför undrar jag om det kan vara värt och köra på valvolines olja som ligger runt 100 kr /litern????

Känns rätt och använda BARA en olja i lådan och i stället byta den regelbundet och oftare... kan inte hitta någonstans där det står att någons automatlåda har rasat av valvoline oljan eller att den har förändrat växlingen på något sett, rätta mig om jag har fel...

Bo
117
Bosniern
Hasso du sade att Esso LT 71141 "ENDAST" finns hos BMW men det kan väl inte vara möjligt att bara dom säljer den... Hittade denna länk hos statoil.
Länk

Då kanske Statoil säljer den också..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Möjligt att dom gör det, men det borde ju någon hittat det tidigare på macken typ. Du är inte den första som letat alternativa inköpsställen.
Du får väl ta en egen dunk o åka till BMW.
Du kan enbart byta till annat oljefabrikat om du plockar ned lådan vid en renovering tex.

///MVH Hasso
Länk
Bo
117
Bosniern
Det blir och leta Esso LT 71141 hela dagen idag dårå :)
Bo
117
Bosniern
Nu har jag letat och letat.. enligt många bildelsåterförsäljare och några växellåde-experter så har jag blivit tillsagd att absolut inte ha i någon annan olja än LT 71114. Så det blir och lyssna på det.....

BMW ville ha 3150:- med moms, för att byta filter, packning och olja.. i detta pris räknade han in 6 liter olja..

Åkte runt till massa företag idag och kollade om jag kunde få tag på den oljan. Ingen hade den förutom bmw. Eventuellt kanske citroäng och dom skulle jag ringa igen imorgon för deras olje-expert hade slutat för dagen. Fick ett tips om att Statoil har hand om försäljningen av Esso produkterna, det finns ingen annan som säljer deras produkter i sverige om jag nu har förstått rätt........ Ja gick över till statoils typ huvudkontor för beställning och sådant av smörjmedel oljor osv..... kvinnan som jobbade där kunde få fram och beställa ett paket med 12 x 1 liters behållare av Esso LT 71141.. med hennes rabbat på 10 % så skulle en liter kosta 160 kr/flaskan/litern....

Är det någon som är interesserad av 6 stycken 1 liters Esso LT 71141 á 160kr/st = 960 kr för 6 liter alltså.

Om inte så får jag väl köpa 12 liter och lägga resten på annons här på autopower....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.