AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.340

Kostnad Insp1/Insp 2 samt inehåll.

Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Hejsan.

Fick kostnadsförslag på service enligt nedan:

Insp1 4900
Insp2 7500

Detta var av en icke BMW verkstad, tycker det låter rätt mycket (?) men jag vet inte vad som ingår i dom olika servicarna, någon som har en länk till info om dom olika servicenivåerna?
Gäller en 540 iAT-98

/Christian
Har för mig att det står i service boken vad som görs ivarje service
Iallfall på min 523
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Skulle gissa på att i en 540 så ingår byte av växellåds olja+bakaxellåds olja i Insp. servicarna. Sedan är det väl Olja, oljefilter, luftfilter, kupeluftsfilter, tändstift, DIS-Test + att de går igenom ett antal punkter (Karosserikontroll). Sedan så tillkommer det ju på om det är dags för bromsvätska eller glykol.
Tid kostar pengar, och det tar som sagt en stund att gå igenom och göra allt detta.
Hej

Innehållet i respektive service: Länk

Låter aningen dyrt om det inte är en auktoriserad BMW-verkstad. Pröva att ringa runt lite. Använd sökfunktionen så lär det dyka upp massvis med svar ang. bra verkstäder i Stockholmsområdet (såg att du bor där).

Mvh
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Länk

//Roffa
He
82
Henke006
535 touring.-08
Länk

/Henke006
(ATT STYLA EN VOLVO ÄR SOM ATT SMINKA EN GRIS)
Det enda man betalar för är ju oljebytet, allt annat debiteras ju extra verkar det som. Så med andra ord är Insp II i princip samma som en oljeservice. Eller är jag helt fel ute?
Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Tack för svaren, ska kolla upp priser på lite mer verkstäder men nu vet jag iaf vad som ingår.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Samuel2:
Nja, inte helt, i insp II ingår tändstiftsbyte, luftfilterbyte etc. De materialerna är inräknat i priset. Det som är tillägsarbeten är Broms/kylvätskebyte och microfilterbyte som debiteras separat.
Om de verkligen går genom allt som står på listan så tar det en stund att utföra: tid=pengar.
Min erfarenhet är att märkesverkstäderna oftast är ganska noga med att kontrollera allt, du får en lista över saker som är kontrollerat och ev. fel som kräver åtgärd. Ikke-märkesverkstäderna kan oftast göra lika bra jobb, men jag har en känsla att de hoppar oftare över de mindre kontrolljobben för att spara tid.

Coqrouge:
Det där låter dyrt om det är en ikke aukt. verkstad. det där är väl ungefär vad en insp I resp II kostar hos BMW (för övrigt ganska normala servicepriser jmrt tex med volvo.)
Insp I på en 540ia är ju inte så mycket arbete, mest kontroller. Insp II är det tändstift som kostar. Växellådsolja är väl "lifetime" på E39(diff också?).

MVH:
Sakke
Gjorde INSP II på min 328 för någon vecka sedan.
Protokollet ---> Länk
På icke BMW-verkstad betalade jag 4500:- för allt.

///Micke
Min cabrio Länk
Är det inte lite konstigt att tex. Jarls Bilservice bara tar 3160 kr för insp 2 på en E39 525 medan BMW exempelvis Theanders tar det dubbla. Någon som har erfarenhet av Jarls Bilservice i Helsingborg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.